KOGO DOTYCZY
O wydanie zezwolenia mogą wnioskować:
- jednostki samorządu terytorialnego,
- kościół katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia,
- inne osoby prawne,
- osoby fizyczne.
Wniosek o wydanie zezwolenia składa podmiot prowadzący placówkę.
Art. 55a ust. 2 ustawy stanowi: „Podmiot prowadzący dom pomocy społecznej zgłasza wojewodzie informację o zamiarze świadczenia przez dom usług wsparcia krótkoterminowego, o których mowa w ust. 1, ze wskazaniem liczby miejsc przeznaczonych na usługi wsparcia dziennego i całodobowego, w terminie 14 dni od dnia ich powstania.”.
Art. 57c ustawy stanowi cyt.: „Wojewoda wydaje zgodę na przekształcenie miejsc, o których mowa w art. 57 ust. 3a pkt 6, w miejsca przeznaczone na świadczenie usług wsparcia krótkoterminowego dziennego lub całodobowego oraz utworzenie nowych miejsc przeznaczonych na usługi wsparcia dziennego lub całodobowego. Do wydania zgody przepis art. 57 stosuje się odpowiednio.”
Z art. 55a ust. 2, w związku z art. 57c wynika, że zgłoszenie informacji o zamiarze świadczenia usług wsparcia krótkoterminowego powoduje wszczęcie postępowania w sprawie wydania zgody na przekształcenie lub utworzenie miejsc przeznaczonych na usługi wsparcia krótkoterminowego. Dom będzie mógł rozpocząć przyjmowanie osób korzystających z usług wsparcia krótkoterminowego po wydaniu przez Wojewodę zgody.
Zgodnie z art. 55a ust. 1, usług wsparcia krótkoterminowego nie mogą świadczyć domy przeznaczone dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie oraz dla osób uzależnionych od alkoholu.
WYMAGANE DOKUMENTY
Wniosek (załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 27 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2355) zawierający:
- nazwę podmiotu, jego siedzibę i adres, numer telefonu a w przypadku osoby fizycznej także dane osobowe (imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu),
- numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo wskazanie dokumentu określającego status prawny podmiotu;,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- numer identyfikacyjny REGON,
− numer PESEL (w przypadku osoby fizycznej, o ile osoba taki posiada)
- nazwę, adres i typ domu pomocy społecznej,
- liczbę miejsc przeznaczonych dla mieszkańców domu,
- strukturę zatrudnienia i zakres świadczonych usług przez poszczególne grupy personelu,
Do wniosku o zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej należy dołączyć:
• kopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom,
• dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami (przeciwpożarowymi, sanitarnymi, budowlanymi),
• dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami (przeciwpożarowymi, sanitarnymi, budowlanymi),
• regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt,
• w przypadku podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4: Kościół Katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia, inne osoby prawne, osoby fizyczne:
- dokumenty potwierdzające status prawny podmiotu, w przypadku gdy nie podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym lub do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- informacja o sposobie finansowania domu,
- zaświadczenie, że osoba, która będzie kierowała domem jest zdolna ze względu na stan zdrowia do kierowania domem,
- zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz
- zaświadczenie albo oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie osoby, która będzie kierowała domem.
Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie