-
Konkurs „Partnerstwo dla Wolontariatu", edycja 2024! – zostań Partnerem i rozwijaj z NIW wolontariat systematyczny
Narodowy Instytut Wolności zaprasza do składania wniosków w konkursie „Partnerstwo dla Wolontariatu", edycja 2024. Konkurs jest realizowany w ramach Korpusu Solidarności - Rządowego Programu Wspierania i Rozwoju Wolontariatu Systematycznego na lata 2018-2030. Strategicznym celem Programu jest wypracowanie i wdrożenie rozwiązań ułatwiających i zachęcających do systematycznego angażowania się obywateli w wolontariat. Nabór wniosków trwa od 29 kwietnia 2024 do 21 maja br. do godziny 16:00.
„Partnerstwo dla Wolontariatu", edycja 2024 to nowa odsłona konkursu. Dzięki zaangażowaniu Agnieszki Buczyńskiej Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego, konkurs „Partnerstwo dla wolontariatu”, edycja 2024 został poprzedzony procesem otwartych konsultacji z NGO. Umożliwiły one wprowadzenie do regulaminu konkursu cennych uwag i spostrzeżeń, które zostały zgłoszone przez organizacje pozarządowe z całej Polski.
Strategicznym celem Rządowego Programu Korpus Solidarności jest wsparcie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego poprzez wypracowanie i wdrożenie rozwiązań ułatwiających i zachęcających do systematycznego angażowania się obywateli w wolontariat.
Celem konkursu jest wybór 16 Partnerów Regionalnych oraz 28 Partnerów Lokalnych Korpusu Solidarności, którzy realizować będą zadania w latach 2024 - 2026. Zadaniem wybranych organizacji będzie pośrednictwo w działaniach wolontariackich, prowadzenie działań promujących wolontariat, szkoleń, poradnictwa oraz współpracy w realizacji Programu w zakresie kształtowania i wspierania lokalnego rozwoju wolontariatu systematycznego.
W złożonych ofertach oceniane będzie doświadczenie Wnioskodawców, potencjał do realizacji zadań określonych w Programie, oraz propozycje działań zaproponowanych przez Wnioskodawcę. W ramach realizacji projektu nie ma konieczności wykazania wkładu własnego. Oferty należy składać wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Systemu Obsługi Dotacji.
Organizacje ubiegające się o datację na realizację zadań w charakterze Regionalnego Partnera Programu (Priorytet 1) mogą ubiegać się o dotację max. w kwocie 356 570 zł, natomiast organizacje ubiegające się o datację na realizację zadań w charakterze Lokalnego Partnera Programu (Priorytet 2) mogą ubiegać się o dotację max. w kwocie 156 000 zł.
Dotacja zostanie przyznana na realizację działań od czerwca 2024 do grudnia 2026 roku. W ramach dotacji, wybrany Partner zorganizuje aktywności zdefiniowane we wniosku konkursowym i adresowane do grup odbiorców określonych w Programie. Rozstrzygnięcie konkursu planowane jest w czerwcu 2024 r.
Narodowy Instytut Wolności zaprasza również do udziału w Webinariach informacyjnych dla Wnioskodawców pt. Jak przygotować wniosek w konkursie „Partnerstwo dla Wolontariatu", które odbędą się 8 maja br. w godz. godz. 10:00 - 12:00 oraz 13 maja br. w godz. 13:00 – 15:00.
-
Wsparcie Organizacji Wolontariatu w NGO - WOW w NGO!
Głównym celem konkursu jest wzmocnienie organizacji pozarządowych w zakresie profesjonalnego podejścia do organizacji i zarządzania wolontariatem. Istotnym elementem będzie tu edukacja i popularyzacja etatowego wspierania zatrudnienia koordynatorów i uwzględnienie tego elementu w ramach rozwoju wolontariatu systematycznego. „Wsparcie Organizacji Wolontariatu w NGO” jest częścią Korpusu Solidarności – Rządowego Programu Wsparcia i Rozwoju Wolontariatu Systematycznego na lata 2018-2030 realizowanego przez Narodowy Instytut Wolności.
Beneficjenci konkursu uzyskają wsparcie finansowe i pozafinansowe na usprawnienie współpracy z wolontariuszami. W ramach dotacji organizacje otrzymają środki na:
• zatrudnienie koordynatora wolontariatu,
• edukację koordynatora wolontariatu,
• wdrożenie kompleksowego systemu zarządzania wolontariatem.
Wsparcie adresowane jest do organizacji, w których wolontariat prowadzony jest zgodnie z dobrymi praktykami i jest częścią kultury organizacyjnej. Działania wolontariuszy są skoordynowane, ale organizacji brakuje zasobów i umiejętności, aby w większym stopniu je rozwinąć i uczynić stałą i systematyczną praktyką działalności organizacji. Organizacja chciałaby sprofesjonalizować swoje działania i szerzej włączyć wolontariuszy w realizację swojej misji. Planuje:
• rozwijać się w obszarze wolontariatu,
• zbudować wieloletni program rozwoju wolontariatu oparty o diagnozę, wyznaczone cele, rezultaty
• uwzględnić wolontariat w dokumentach strategicznych organizacji i włączyć w strukturę organizacyjną.
Wsparcie organizacji w zakresie zarządzania wolontariatem potrwa do 36 miesięcy. Na wsparcie składa się:
• dofinansowanie kosztów wynagrodzenia koordynatora wolontariatu
• pakiet finansowego wsparcia rozwoju wolontariatu w organizacji
• pakiet pozafinansowego wsparcia rozwoju wolontariatu.
Efektem realizacji projektu przez NGO ma być stworzenie i utrzymanie finansowe stanowiska koordynatora wolontariatu, podniesienie jego kompetencji w obszarze zarządzania wolontariatem, zbudowanie organizacji opartej na wolontariacie i stałej grupie wolontariuszy systematycznie angażujących się w życie organizacji.
Termin składania ofert na realizację zadań publicznych przypada
od 3 lipca 2023 r. od godziny 14:00 do 24 lipca 2023 r. do godziny 14:00
Uprawniony podmiot może złożyć 1 ofertę. Wnioski należy składać za pośrednictwem Systemu Obsługi Dotacji (SOD) udostępnionego przez NIW-CRSO.
Webinaria dotyczące zasad udziału w konkursie oraz składania ofert odbędą się w dniach:
• 7 lipca 2023 r o godz. 11.00,
• 18 lipca 2023 r. o godz. 12.00.
Szczegółowy regulamin konkursu dostępny jest na stronie:https://www.korpussolidarnosci.gov.pl/pl. Pytania dotyczące konkursu oraz na temat Korpusu Solidarności - Rządowego Programu Wspierania i Rozwoju Wolontariatu Systematycznego na lata 2018 – 2030 można zadawać w terminie naboru ofert pod numerem telefonu 885-221-530 w godz. 10:00-14:00 od poniedziałku do piątku lub
e-mailowo pod adres: korpussolidarnosci@niw.gov.pl
-
Wieloletni program współpracy Wojewody Małopolskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2023-2025
W ramach, Wieloletniego programu współpracy Wojewody Małopolskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2023-2025 w 2023 roku 8 organizacji pozarządowych otrzymało wsparcie na zadania publiczne na kwotę 741 400 zł, zgodne z decyzją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach „Programu integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021-2023”.
Załącznik: Wykaz podmiotów, które otrzymały wsparcie na zadania publiczne, zgodne z decyzją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach „Programu integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021-2023”
-
Ogólnopolski otwarty konkurs ofert w ramach realizacji zadania publicznego pn. „Wzajemnie potrzebni”
W ramach realizacji zadania publicznego pn. Wzajemnie potrzebni, zleconego przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, ogłoszony został ogólnopolski otwarty konkurs ofert. Celem jest wyłonienie ofert do dofinansowania, w ramach których wdrażany będzie pilotażowy model efektywnego, kompleksowego systemu średnio- i długoterminowej pomocy i włączania społecznego dla osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym dla obywateli Ukrainy przebywających w Polsce.
W ramach konkursu przewiduje się dofinansowanie działań na terenie gmin wiejskich, gmin wiejsko-miejskich, gmin miejskich do 120 tys. mieszkańców oraz ich związków w celu utworzenia Społecznych Agencji Najmu na ich terenie. Dzięki planowanym działaniom samorządy lokalne mogą zwiększyć ofertę mieszkaniową, bez ponoszenia wydatków na budowę nowych mieszkań.
O przyznanie dotacji mogą ubiegać się podmioty, o których mowa w art. 127 ust.1 pkt
1 lit. e ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, spełniające wymogi Regulaminu konkursu, tj. organizacje pozarządowe, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz podmioty wymienione w art.3 ust. 3 tej ustawy.
Jeden oferent może złożyć maksymalnie dwie oferty, pod warunkiem, że każda z nich będzie dotyczyła innej lokalizacji.
Alokacja przeznaczona w ramach otwartego konkursu ofert wynosi 18 000 000,00 zł., w tym szacowana kwota 7 000 000,00 zł na adaptację pomieszczeń oraz 3 000 000,00 zł na remonty. W ramach konkursu można ubiegać się o dotację w wysokości do 4 500 000 zł.
W konkursie ofert przewiduje się możliwość dofinansowania zadania publicznego trwającego i realizowanego w terminie od 1 marca 2023 r. do 10 grudnia 2023 r.
Podczas trwania konkursu zostaną zrealizowane 4 bezpłatne webinary edukacyjno-informacyjne w celu wprowadzenia w tematykę zadania publicznego i wyjaśnienia najważniejszych zasad udziału w otwartym konkursie ofert. Zostaną przeprowadzone również bezpłatne szkolenia w zakresie: tworzenia i prowadzenia Społecznych Agencji Najmu oraz zarządzania najmem. Szkolenia odbędą się w przystępnej formule online, z możliwością zadawania pytań i konsultowania pojawiających się niejasności.
Działania priorytetowe w ramach realizacji zadania:
• w zakresie mieszkalnictwa
• w zakresie rynku pracy
• w zakresie edukacji
• w zakresie usług społecznych
Podmioty uprawnione mogą składać oferty konkursowe do dnia 28 marca 2023 r
Szczegółowe informacje o konkursie dostępne są na stronie internetowej: https://wzajemniepotrzebni.pl/
-
Uruchomienie mechanizmu wsparcia dla polskich organizacji pozarządowych – beneficjentów Interreg 2021-2027
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej dysponuje budżetem w wysokości około 7 mln EUR na wsparcie finansowe w realizacji projektów kierowane do polskich beneficjentów programów Interreg 2021-2027 z sektora NGO oraz beneficjentów Funduszy Małych Projektów (FMP) w programach Interreg niezarządzanych przez Polskę.
Wsparcie finansowe jest przekazywane na pokrycie wydatków kwalifikowalnych w projektach Interreg, w części odpowiadającej dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w walucie EUR. Udzielone wsparcie finansowe jest ustalane jako % w stosunku do kwoty zaplanowanego przez beneficjenta dofinansowania z EFRR w projekcie. Maksymalna wysokość wsparcia wynosi: 50% dla NGOs, a dla beneficjentów Funduszu Małych Projektów – 10% kwoty EFRR.
Wsparcie finansowe ma formę zwrotną, tj. po uzyskaniu refundacji z EFRR w ramach projektu z programu Interreg, beneficjent zwraca pozyskane wsparcie. Wsparcie nie jest oprocentowane i stanowi pomoc de minimis.
Wnioski są realizowane według kolejności złożenia.
Szczegóły dotyczące zasad udzielania i zwrotu wsparcia finansowego, a także dokumentacji niezbędnej do uzyskania wsparcia są dostępne na stronie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/wsparcie-dla-polskich-ngos---beneficjentow-interreg
Osobami do kontaktu są:
Monika Knap: Monika.Knap@mfipr.gov.pl , tel.: (22) 273 80 28
Sylwia Łukasiak: Sylwia.Lukasiak@mfipr.gov.pl , tel.: (22) 273 74 47
-
Konsultacje Wieloletniego programu współpracy Wojewody Małopolskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2023-2025
Wojewoda Małopolski zaprasza organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1327 z późn. zm.) do udziału w konsultacjach społecznych dotyczących Wieloletniego programu współpracy Wojewody Małopolskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2023-2025.
Głównym celem Programu jest zwiększenie zaangażowania organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego z województwa małopolskiego w realizację zadań Wojewody i administracji zespolonej, odpowiadających sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz systematyczne wzmacnianie współpracy administracji rządowej z sektorem pozarządowym.
Wieloletni program współpracy będzie istotnym narzędziem kształtowania długofalowej, partnerskiej współpracy Wojewody Małopolskiego i administracji zespolonej z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, umożliwiającym aktywne zaangażowanie tych instytucji w realizację zadań publicznych, a także ułatwiającym wpływ sektora pozarządowego na kreowanie polityki społecznej w województwie małopolskim.
Przyjęty dokument będzie miał również znaczący wpływ na wspieranie oddolnych inicjatyw obywatelskich w rozwiązywaniu problemów lokalnej społeczności oraz rozwój społeczeństwa obywatelskiego na terenie województwa małopolskiego poprzez zwiększenie zaangażowania Małopolan w życie publiczne swojego regionu.
Uwagi, opinie i wnioski w formie pisemnej, z wykorzystaniem formularza konsultacji, – załącznik nr 1 można:
- złożyć osobiście w siedzibie Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie w Punkcie Informacyjnym lub na Dzienniku Podawczym w pok. 24 w godzinach pracy Urzędu;
- przesłać w wersji elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznymi albo profilem zaufanym, za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, adres skrytki ePUAP: /ag9300lhke/skrytka bądź na adres: ngo@malopolska.uw.gov.pl;
- przesłać pocztą na adres:
Wydział Organizacji i Kontroli
Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie
ul. Basztowa 22
31-156 Kraków
Ostateczny termin na wyrażenie opinii upływa 28 listopada 2022 roku (decyduje data wpływu do Urzędu).
Projekt Wieloletniego programu współpracy Wojewody Małopolskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2023-2025 – załącznik nr 2
-
Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych realizuje projekt pn. „Aktywni niepełnosprawni – narzędzia wsparcia samodzielności osób niepełnosprawnych”, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Osi Priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działania 2.6 Wysoka jakość polityki na rzecz włączenia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych. Czas realizacji projektu to październik 2020 r. – czerwiec 2023 r. Partnerami projektu są: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Fundacja im. Królowej Polski św. Jadwigi oraz Polskie Stowarzyszenie Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.
Celem projektu jest przygotowanie kompleksowej propozycji wdrożenia do systemu prawnego zmodyfikowanych i nowych instrumentów w zakresie włączenia społecznego osób z niepełnosprawnościami w Polsce. Wszystkie efekty działań projektu będą zgodne z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych.
Realizacja projektu pozwoli na dokonanie wnikliwej analizy stanu faktycznego, która jest podstawą do zaproponowania narzędzi i instrumentów wspierających niezależne życie osób z niepełnosprawnością, a następnie ich przetestowanie pod kątem skuteczności i efektywności oraz wdrożenie.
Projekt został podzielony na 7 etapów - kamieni milowych:
1. Analiza i diagnoza.
2. Propozycje zmian.
3. Konsultacje środowiskowe.
4. Pilotaż zmodyfikowanych i nowych rozwiązań.
5. Modyfikacja przetestowanych rozwiązań.
6. Konsultacje społeczne wypracowanych rozwiązań.
7. Finalne rozwiązania.
Efektem projektu będzie m. in. podniesienie jakości i efektywności działań realizowanych przez warsztaty terapii zajęciowej oraz wypracowanie i wdrożenie standardu usług asystenckich świadczonych na rzecz osób z niepełnosprawnością. Projekt kierowany jest do wszystkich grup osób z niepełnosprawnościami, ich najbliższego otoczenia oraz instytucji wspierających – organizacji pozarządowych i jednostek samorządu terytorialnego.
Szczegółowe informacje dotyczące projektu pn. „Aktywni niepełnosprawni – narzędzia wsparcia samodzielności osób niepełnosprawnych”, w tym dotychczasowe raporty i analizy opublikowane w sposób dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami, zamieszczone zostały na stronie internetowej:
http://wlaczeniespoleczne.pl/
-
Skuteczna strategia marketingowa dla NGO. Weź udział w szkoleniu NIW
Wydaje się, że zrealizowanie efektywnego projektu w Twojej organizacji to nic trudnego. Niestety, nie zawsze wystarczą dobre chęci i zapał. Jeśli chcesz podejść do tematu profesjonalnie, zapoznaj się bliżej ze strategią marketingową!
Wszystkich zainteresowanych tematem zachęcamy do udziału w kolejnym webinarze „Mam projekt - czas na strategię marketingową!”. Wydarzenie poprowadzą Maria Dzięcielska i Karol Izdebski z Biura Korpusu Solidarności w #NIW.
Termin:
29 lipca, godz. 12:00
Link: https://fb.me/e/2mCiGfSos
Szkolenie jest adresowane do:
• przedstawicieli organizacji, które myślą o pierwszym dofinansowaniu na projekt;
• osób, które otrzymały dofinansowanie na projekt i chcą podnieść jego skuteczność;
• osób, które mają problemy z realizacją działań w ramach projektu i szukają rozwiązania konkretnego niepowodzenia w wypełnieniu wskaźnika;
• wszystkich zainteresowanych tworzeniem skutecznej strategii marketingowej dla NGO.
Poziom zaawansowania:
Szkolenie jest dla początkujących i średniozaawansowanych.
Oto, czego się nauczysz:
• dowiesz się, jak krok po kroku przygotować strategię marketingową i jak trafić do konkretnych grup docelowych;
• poznasz poszczególne elementy strategii i dowiesz się, jak je określać;
• poznasz rezultaty i korzyści dla Twojego projektu lub organizacji, jakie daje dobrze opracowana strategia marketingowa;
• dowiesz się, jak strategia może zwiększyć zainteresowanie ludzi Twoim projektem lub organizacją;
• odpowiemy też na pytanie: Czy można zrobić dobry projekt bez strategii marketingowej?
Nagranie ze spotkania znajdziesz po jego zakończeniu na kanale YouTube NIW-CRSO:
https://www.youtube.com/c/NarodowyInstytutWolności
-
Otwarty konkurs ofert w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030
4 marca ogłoszony został otwarty konkurs ofert w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030 – edycja 2021. Nabór ofert trwa do 29 marca 2021 r., do godziny 14:00.
NOWEFIO na lata 2021-2030 jest kontynuacją programów rządowych skierowanych do organizacji pozarządowych, które niezależnie od doświadczenia i wielkości mogą wziąć udział w konkursie i otrzymać dotację. Głównym celem Programu jest zwiększenie zaangażowania obywateli i organizacji pozarządowych w życie publiczne przez poprawę samoorganizacji społecznej, wzrost znaczenia sektora obywatelskiego w życiu publicznym oraz wzmocnienie instytucjonalne sektora obywatelskiego w Polsce.
Program obejmuje pięć priorytetów:
- Priorytet 1 Mikro inicjatywy – dedykowany organizacjom małym o zasięgu lokalnym i młodym oraz grupom nieformalnym. Priorytet 1 powinien umożliwić tego typu podmiotom otrzymanie dotacji na realizację planowanych działań i projektów.
- Priorytet 2 Organizacje obywatelskie na rzecz dobra wspólnego – w ramach priorytetu wspierana będzie aktywność społeczna na rzecz dobra wspólnego obywateli działających w strukturach organizacji obywatelskich.
- Priorytet 3 Organizacje obywatelskie w życiu publicznym – ma się przyczynić do zwiększania obecności organizacji obywatelskich w życiu publicznym, w procesach kształtowania polityk publicznych i podejmowania decyzji, wspierania dialogu obywatelskiego, procesów konsultacji, tworzenia forum debaty publicznej, budowania potencjału organizacji poprzez kształtowanie wizerunku organizacji obywatelskich w przestrzeni publicznej.
- Priorytet 4 Wzmocnienie kompetencji organizacji obywatelskich – ma się przyczynić do poprawy zarządzania w organizacjach obywatelskich, budowania struktur, tworzenia i doskonalenia zasobów, tworzenia i rozwijania strategii działania organizacji, w tym strategii fundraisingowych, wypracowywania i wdrażania standardów działania organizacji, dotyczących np. zarządzania, oceny skuteczności działań organizacji, przejrzystości i otwartości, w tym upowszechniania w przystępny i przejrzysty sposób informacji o prowadzonych działaniach, kosztach i źródłach finansowania, kosztach pozyskiwania funduszy.
- Priorytet 5 Pomoc techniczna.
W Priorytetach 2 i 3 promowane są organizacje z małych miejscowości, o niższym budżecie rocznym. Priorytety 1 i 4 – z racji swojej skali i poziomu trudności – adresowane są do organizacji bardziej doświadczonych i większym potencjale. Budżet programu został zwiększonym o 1/3 i od 2021 roku wyniesie 80 mln zł rocznie.
Najważniejsze informacje:
- jedna organizacja może złożyć jedną ofertę w Priorytecie 1, w Priorytecie 2 lub 3, oraz w Priorytecie 4 (maksymalnie trzy oferty);
- nabór ofert trwa od 8 do 29 marca 2021 r., do godziny 14:00;
- projekty mogą być realizowane od 1 stycznia 2021 do 31 grudnia 2023 r.;
- maksymalna kwota dotacji uzależniona jest od Priorytetu (szczegółowe informacje w ogłoszeniu o konkursie);
- wniesienie wkładu własnego w ramach składanych ofert nie jest wymagane.
Więcej informacji na temat Programu dostępnych jest na stronie internetowej Narodowego Instytutu Wolności Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Szczegółowe pytania można też kierować pod numerem telefonu 601-901-285 w dniach 8-29 marca 2021 r. (od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-15:00) lub mailowo pod adres: FIO@niw.gov.pl.
-
Konferencja pt. „Społeczeństwo obywatelskie: kierunek wspólnota”.
Dyrektor Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego zaprasza do udziału w konferencji pt. „Społeczeństwo obywatelskie: kierunek wspólnota”, która odbędzie się 19-20 listopada 2020 roku. Ze względu na aktualną sytuację epidemiczną konferencja będzie realizowana w trybie online.
Wydarzenie to będzie stanowiło okazję do rozmowy na temat kierunków, w jakich III sektor powinien się rozwijać oraz do dyskusji na temat najważniejszych potrzeb i wyzwań stojących aktualnie przed organizacjami.
W tym roku głównym tematem spotkania będzie wspólnota – wspólnota, która kieruje się wartościami obywatelskimi – wspólnota, która działa na rzecz dobra wspólnego – wspólnota, którą tworzymy razem.
W 11 panelach dyskusyjnych udział wezmą przedstawiciele organizacji pozarządowych, administracji publicznej i świata nauki.
Rejestracja na konferencję prowadzona jest poprzez formularz internetowy dostępny na stronie: https://www.konferencja.niw.gov.pl.
Program konferencji jest dostępny na stronie: Narodowego Instytutu Wolności.
Serdecznie zapraszamy!
-
Konsultacje Wieloletniego programu współpracy Wojewody Małopolskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie pomocy społecznej na lata 2020-2022
Wojewoda Małopolski zaprasza organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 z późn. zm.) do udziału w konsultacjach społecznych dotyczących Wieloletniego programu współpracy Wojewody Małopolskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie pomocy społecznej na lata 2020-2022.
Głównym celem Programu jest zwiększenie zaangażowania organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego z województwa małopolskiego w przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób i rodzin znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej oraz systematyczne wzmacnianie współpracy administracji rządowej z sektorem pozarządowym.
Wieloletni program współpracy będzie istotnym narzędziem kształtowania długofalowej, partnerskiej współpracy Wojewody Małopolskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, umożliwiającym aktywne zaangażowanie tych instytucji w realizację zadań publicznych z zakresu pomocy społecznej, a także ułatwiającym wpływ sektora pozarządowego na kreowanie polityki społecznej w województwie małopolskim. Przyjęty dokument będzie miał również znaczący wpływ na wspieranie oddolnych inicjatyw obywatelskich podejmowanych na rzecz osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Uwagi, opinie i wnioski w formie pisemnej, z wykorzystaniem formularza konsultacji, można składać osobiście w siedzibie Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie na Dzienniku Podawczym w pok. 24 w godzinach pracy Urzędu, a także przesłać pocztą lub e-mailem na adres:
Wydział Organizacji i Kontroli
Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie
ul. Basztowa 22
31-156 Kraków
e-mail: ngo@malopolska.uw.gov.pl
Ostateczny termin na wyrażenie opinii upływa 18 grudnia 2019 roku
(decyduje data wpływu do Urzędu).
Projekt Zarządzenia Wojewody Małopolskiego - Wieloletni Program współpracy z organizacjami pozarządowymi
Załącznik do Zarządzenia Wojewody Małopolskiego - Wieloletni Program współpracy na lata 2020-2022
-
„PARTNERSTWO DLA WOLONTARIATU”
Zaproszenie do udziału w otwartym konkursie ofert
Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego zaprasza do udziału w otwartym konkursie ofert Partnerstwo dla Wolontariatu w ramach „Korpusu Solidarności – Programu Wspierania i Rozwoju Wolontariatu Długoterminowego na lata 2018-2030”.
Program będzie rozwijał środowisko wolontariackie w Polsce i wdrażał rozwiązania ułatwiające oraz zachęcające obywateli do systematycznego i długoterminowego angażowania się w wolontariat.
Poszukujemy Partnerów, którzy przystąpią do Programu i wraz z zespołem Korpusu Solidarności zrealizują działania prowadzące do usprawnienia i upowszechnienia wolontariatu długoterminowego w Polsce. Konkurs ma na celu wyłonienie 16 partnerów (po 1 z każdego województwa), którzy będą wspierać realizację Programu i otrzymają dotację na realizację działań adresowanych do grup prowadzących działania wolontariackie, w tym: wolontariuszy, koordynatorów, organizatorów wolontariatu oraz otoczenia wolontariatu.
Ofertę konkursową kierujemy do organizacji pozarządowych zorientowanych w organizowaniu wolontariatu. W złożonych ofertach oceniać będziemy przede wszystkim: doświadczenie Wnioskodawców, możliwości i potencjał do realizacji zadań określonych w Programie oraz propozycje ich przygotowania i organizacji. W ramach składanego wniosku możliwe jest tworzenie grup partnerskich. Przewidywany czas realizacji działań przez partnerów planowany jest od 1 lipca 2019 do 31 grudnia 2020 roku.
Nabór wniosków trwa od 29.04.2019 do 20.05.2019 do godz. 14:00. Wnioski można składać wyłącznie za pośrednictwem Systemu Obsługi Dotacji, w formie elektronicznej pod adresem:https://generator.niw.gov.pl//
Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej Narodowego Instytutu Wolności. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami Konkursu oraz Regulaminem i potrzebną dokumentacją.
-
Komunikat z posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego w dniu 12 marca 2019 r.
12 marca 2019 r. Rada Działalności Pożytku Publicznego VI kadencji spotkała się na trzecim posiedzeniu plenarnym, którym współprzewodniczyli reprezentujący stronę rządowo-samorządową Pan Adam Lipiński – Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Wiceprzewodniczący Komitetu ds. Pożytku Publicznego, Pełnomocnik Rządu ds. Społeczeństwa Obywatelskiego oraz Pan Wojciech Jachimowicz – reprezentujący stronę pozarządową.
Rada podjęła uchwały:
- w sprawie powołania Zespołu problemowego ds. Partycypacji Społecznej Osób Starszych, a następnie dokonała ukonstytuowania zespołu i wyboru przewodniczącego,
- w sprawie projektu ustawy o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych,
- w sprawie poparcia stanowiska negocjacyjnego rządu RP dotyczącego roli ekonomii społecznej w projekcie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+),
- w sprawie projektu ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary,
- w sprawie propozycji zmiany Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020.
Z inicjatywy członka Rady Działalności Pożytku Publicznego i Zespołu ds. Gospodarki i Rozwoju na forum Rady odbyła się dyskusja na temat wprowadzonego obowiązku składania drogą elektroniczną sprawozdań finansowych za miniony rok obrotowy i możliwości podpisywania ich profilem zaufanym przez wszystkich członków zarządu organizacji. Członkowie Rady podkreślali problem braku informacji w lokalnych urzędach skarbowych, które przekazują sprzeczne instrukcje organizacjom. Zaproszeni na posiedzenie przedstawiciele Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej oraz Departamentu Podatków Dochodowych w Ministerstwie Finansów wyjaśnili zmiany w przepisach. Dyskutowano m.in. nad propozycją podjęcia prac nad wyłączeniem spod tego wymogu organizacji, które nie prowadzą działalności gospodarczej i ich przychód nie przekroczył 2 mln zł.
Szczegółowe informacje dotyczące składania e-sprawozdań finansowych oraz CIT-8 dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Finansów:
CIT-8 dotyczący dochodów wolnych można składać do 31 października 2019 r.
Nowe ułatwienia w składaniu e-sprawozdań i CIT-8 (
-
Spotkanie informacyjne dotyczące Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich
Pełnomocnik Wojewody Małopolskiego do Spraw Społeczeństwa Obywatelskiego zaprasza organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działające na terenie województwa małopolskiego na spotkanie informacyjne dotyczące Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO.
Obecnie w Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego finalizowane są prace związane z przygotowaniami do wdrażania Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO. W lutym i marcu bieżącego roku ogłoszone zostaną otwarte konkursy dotacyjne w ramach następujących priorytetów Programu:
- Priorytet 1a. Wsparcie działań misyjnych i rozwoju instytucjonalnego;
- Priorytet 3. Rozwój instytucjonalny lokalnych organizacji strażniczych i mediów
obywatelskich;
- Priorytet 4. Rozwój instytucjonalny think tanków obywatelskich;
- Priorytet 5. Wsparcie doraźne.
W spotkaniu udział weźmie przedstawiciel Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, który przedstawi: założenia Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich, zasady uczestnictwa w poszczególnych konkursach, a także praktyczne wskazówki dotyczące wypełniania wniosków o dotacje.
Spotkanie informacyjne odbędzie się 15 lutego 2019 roku w siedzibie Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie, ul. Basztowa 22, Sala nr 201, II piętro w godzinach od 12.00 do 14.00.
Osoby reprezentujące organizacje pozarządowe, zainteresowane udziałem w spotkaniu informacyjnym proszone są o przesłanie swojego zgłoszenia na adres: ngo@malopolska.uw.gov.pl W zgłoszeniu prosimy o podanie nazwy reprezentowanej organizacji. O udziale w spotkaniu decyduje kolejność zgłoszeń.
-
Spotkanie informacyjne dotyczące Funduszu Inicjatyw Obywatelskich oraz Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich
W Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego finalizowane są prace związane z ogłoszeniem Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020, edycja na rok 2019. Ponadto w najbliższym czasie ogłoszone zostaną konkursy w ramach nowego rządowego Programu dotacyjnego dla organizacji pozarządowych - Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO. W związku z planowanym jeszcze w tym roku ogłoszeniem konkursów zasadnym jest rozpowszechnienie informacji oraz popularyzacja wiedzy na temat Funduszu Inicjatyw Obywatelskich oraz Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich wśród organizacji sektora pozarządowego.
Mając powyższe na uwadze Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego zorganizuje w województwie małopolskim spotkanie informacyjne dla organizacji pozarządowych oraz podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie dotyczące Funduszu Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020, edycja na rok 2019 oraz Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO. Na spotkaniu przedstawione zostaną założenia oraz zasady uczestnictwa w konkursie w ramach FIO w 2019 roku, a także przybliżone zostaną założenia Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO.
Spotkanie informacyjne odbędzie się 12 grudnia 2018 roku w ramach XXI Małopolskiego Forum Organizacji Pozarządowych w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, ul. Marii Konopnickiej 26, Kraków, godzina 13:00.
Szczegóły dotyczące organizacji XXI Małopolskiego Forum Organizacji Pozarządowych oraz sposobu rekrutacji dostępne są na stronie internetowej: www.malopolska.pl
-
Kampania społeczna „Relacje, które łączą”.
Fundacja Narodowy Dzień Życia rozpoczęła we wrześniu br. realizację projektu pt.: „Rodzina jako źródło postaw i relacji”. Jest to kampania podkreślająca wagę postaw i wartości, których źródłem jest rodzina. Kampania będzie realizowana pod hasłem „Relacje, które łączą”.
Parafrazując wypowiedź J.F. Kennedy'ego, nie pytaj, co Twoja wspólnota może zrobić dla ciebie, zapytaj, co Ty możesz zrobić dla niej, Fundacja Narodowy Dzień Życia postanowiła wyjść z przekazem i zaprosić Polaków do refleksji. Co każdy z nas, z osobna mógłby zrobić i jak przyczynić się swoją postawą, wkładem osobistym, aby tworzyć lepszą rzeczywistość.
Poprzez realizowaną kampanię Fundacja Narodowy Dzień Życia chce uzmysłowić jak ważna jest wartość relacji w rodzinie, jak istotne są postawy w niej kształtowane i przenoszone do naszego otoczenia, wspólnoty. Następnie zainspirować instytucje publiczne do wprowadzania w przekaz publiczny wzorców postaw na poziomie lokalnym. W ramach realizowanego przedsięwzięcia planowane są spotykania w wielu miejscach Polski z samorządowcami i animatorami życia społecznego, które mają zachęcać do promowania postaw pokazywanych w trakcie kampanii.
Kampania skierowana jest do osób w wieku 25-55 lat, rodziców, odpowiedzialnych, podtrzymujących więzy międzypokoleniowe, budujących wspólnotę rodzinną, koleżeńską, przyjacielską, lokalną i narodową. Religijnych oraz wszystkich uznających wartości uniwersalne.
Projekt „Rodzina, jako źródło postaw i relacji” będzie realizowany w 10. odsłonach, towarzyszących świętom, takim jak Dzień Pokoju, Dzień Życzliwości czy Dzień Niepodległości. Podkreślone zostaną te cechy i postawy, które łączą się z danym dniem. Kampania „Relacje, które łączą” będzie realizowana w związku z następującymi świętami:
1. Międzynarodowy Dzień Pokoju - 21.09.2018 r.
2. Międzynarodowy Dzień bez Przemocy – 02.10.2018 r.
3. Światowy Dzień Uśmiechu 05.10.2018 r.
4. Dzień Praw Rodziny – 22.10.2018 r.
5. 100-lecie Niepodległości – 11.11.2018 r.
6. Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy Wobec Dzieci – 19.11.2018 r.
7. Dzień Ochrony Praw Dziecka – 20.11.2018 r.
8. Światowy Dzień Życzliwości – 21.11.2018 r.
9. Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka – 10.12.2018 r.
10. Wigilia – 24.12.2018 r.
Projekt współfinansowany jest ze środków Funduszy Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.
Broszura informacyjna na temat kampanii społecznej „Relacje, które łączą”
Dzień Praw Rodziny
22 października 2018
>>>> film i plakat promujący <<<<
Dzień uśmiechu
5 października 2018
>>>> film i plakat promujący <<<<
Międzynarodowy Dzień Bez Przemocy
2 października 2018
>>>> film i plakat promujący <<<<
Międzynarodowy Dzień Pokoju
21 września 2018
>>>> film i plakat promujący <<<<
-
Zaproszenie do współpracy dla organizacji pozarządowych w ramach projektu:
„Nie trać głowy – program profilaktyki i wczesnego wykrywania nowotworów głowy i szyi”.
Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, V. Oś priorytetowa: Wsparcie dla obszaru zdrowia, Działanie 5.1: Programy profilaktyczne, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizuje program „Nie trać głowy – program profilaktyki i wczesnego wykrywania nowotworów głowy i szyi”.
Celem projektu jest zwrócenie uwagi na problem późnego wykrywania nowotworów i wypracowaniu oddolnych mechanizmów profilaktyki nowotworów głowy i szyi (NGiS).
W ramach programu przedstawiciele regionalnych organizacji pozarządowych biorących udział w projekcie, będą mieli możliwość uczestniczyć w szkoleniu regionalnym oraz spotkaniu centralnym. Podczas tych spotkań wypracowane zostaną procedury współpracy dotyczące:
- prowadzenia działań edukacyjnych w zakresie profilaktyki NGiS,
- czynników ryzyka, prewencji, edukacji i profilaktyki oraz identyfikacji grup o zwiększonym poziomie zachorowania na NGiS,
- objawów NGiS, budzących zaniepokojenie,
- wybranych elementów epidemiologii NGiS i konsekwencji zaniechań działań,
- sieciowania i współpracy różnych podmiotów i interesariuszy w profilaktyce.
Kontakt dla przedstawicieli organizacji pozarządowych, chcących uczestniczyć w realizacji projektu:
Katarzyna Wnuk
Zakład Epidemiologii i Prewencji Nowotworów
Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Curie Skłodowskiej
ul. Wawelska 15B
02-034 Warszawa
tel.: +48 22 570 86 36
e-mail: katarzyna.wnuk@coi.pl
-
Zabierz głos! Ruszyły konsultacje publiczne ważnych dokumentów dla NGO
Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego Piotr Gliński ogłosił konsultacje projektów rozporządzeń w sprawie:
1) wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań;
2) uproszczonego wzoru oferty i uproszczonego wzoru sprawozdania z realizacji zadania publicznego;
3) wzorów rocznego sprawozdania merytorycznego oraz rocznego uproszczonego sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego;
4) gospodarki finansowej Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego;
5) zamieszczania informacji przez organizacje pożytku publicznego z zakresu 1% podatku dochodowego od osób fizycznych;
6) Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Projekty rozporządzeń dostępne są na stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w zakładce Projekty aktów prawnych powstających w KPRM.
Uwagi do projektów można zgłaszać do poniedziałku 24 września 2018 roku., na adres sekretariatu Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów: sekretariat_DOB@kprm.gov.pl, a także w wersji edytowalnej na adres: Magdalena.Stawarz@kprm.gov.pl
Aktualny program regionalnych konferencji konsultacyjnych zostanie zamieszczony na stronie www.spoleczenstwoobywatelskie.gov.pl
Konsultacje odbywają się w ramach projektu z Działania 2.16 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój pn. Konsultacje od-nowa, realizowanego przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów w partnerstwie z Fundacją Republikańską.
-
„Gotowi na RODO”!
Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych prowadzą kampanię informacyjną „Gotowi na RODO”, która adresowana jest do organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Celem działań informacyjnych jest przygotowanie organizacji pozarządowych do właściwego stosowania przepisów RODO, tj. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r., w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, które od 25 maja 2018 r. obowiązują wszystkie podmioty przetwarzające dane osobowe.
Bezpłatne szkolenie „Gotowi na RODO, czyli nowe przepisy o ochronie danych osobowych” dla organizacji pozarządowych z województwa małopolskiego, odbędzie się w piątek 7 września 2018 roku w godz. 12:00-14:00, w Centrum Kongresowym – Aula Kongresowa na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, (budynek Wydziału Leśnego) al. 29 Listopada 46, Kraków.
Centrum Kongresowe znajduje sie około 4 km od Rynku Głównego i 2,5 km od Dworca PKP i PKS. Położone jest przy skrzyżowaniu dwóch arterii komunikacyjnych wschód-zachód (ul. Opolska) oraz północ-południe (al. 29 Listopada). Dojazd autobusami linii 105 i 129 z przystanku – „Dworzec Główny Zachód (Galeria)” do przystanku „UR Aleja 29 Listopada”. Czas dojazdu ok. 7 min.
Zobacz, jak dojechać na miejsce szkolenia
REJESTRACJA na szkolenie prowadzona jest poprzez formularz internetowy dostępny na stronie Narodowego Instytutu Wolności do wtorku 4 września, do godz. 15.00. Osoby, które do tego czasu nie zdążą się zarejestrować, mogą to zrobić na miejscu, przed szkoleniem.
-
Program Rozwoju Organizacji Obywatelskich
Rada Ministrów przyjęła nowy, przełomowy program dla organizacji pozarządowych. Program Rozwoju Organizacji Obywatelskich – czyli PROO – to pierwszy program w Polsce, w którym organizacje będą mogły uzyskać granty na takie potrzeby, jak realizacja strategii rozwoju, podnoszenie kompetencji pracowników, uczenie się nowych metod pozyskiwania środków na działalność, zakup sprzętu, ale także np. zaspokojenie nagłych potrzeb w sytuacjach awaryjnych.
Celem strategicznym PROO jest budowa silnego, sprawnego, różnorodnego i niezależnego sektora organizacji obywatelskich, który zachowując swoją różnorodność i niezależność będzie równocześnie realnym, równoprawnym partnerem w życiu publicznym i społecznym dla znacznie silniejszych instytucji władzy politycznej, ekonomicznej, medialnej czy samorządowej.
Program zakłada:
- wzrost zaangażowania obywateli i organizacji obywatelskich w życie publiczne;
- wzmocnienie organizacji obywatelskich w wymiarze strategicznym;
- poprawę stabilności finansowej organizacji obywatelskich;
- zwiększenie udziału organizacji obywatelskich w realizacji programów międzynarodowych;
- wzmocnienie organizacji, które dotychczas z uwagi na profil lub specyfikę działalności miały ograniczone możliwości korzystania ze wsparcia publicznego (np. organizacje strażnicze i rzecznicze, think-tanki, media obywatelskie, itp.).
Program jest odpowiedzią na znane bolączki III sektora, jak np.:
- brak stabilności finansowej i trudności w pozyskiwaniu środków;
- uzależnienie od środków publicznych czy braki kadrowe;
- rozwarstwienie zasobów w sektorze (10% największych organizacji gromadzi 86% dochodów całego sektora i dysponuje 95% zasobów ludzkich).
Droga do osiągnięcia celu PROO prowadzi przez wsparcie rozwoju instytucjonalnego organizacji, podniesienie jakości ich działania, zwiększenie zaangażowania w życie publiczne oraz wzmocnienie ich funkcji kontrolnych i eksperckich. W szczególności działania programowe będą kierowane do organizacji działających w mniejszych ośrodkach, tam gdzie reagują na rzeczywiste potrzeby wspólnot oraz realne potrzeby mieszkańców.
Program wprowadza, w oparciu o art. 31 Ustawy o Narodowym Instytucie Wolności, nową z punktu widzenia współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych w Polsce, formę wsparcia instytucjonalnego, poza utrwalonym w UDPPiW systemem zlecania zadań publicznych.
PROO będzie finansowany z Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, który stanowi 4% wpływów z dopłat w grach objętych monopolem państwa (na podstawie art. 88a ustawy o grach hazardowych). W latach 2018-2030 rząd przeznaczy na PROO ok. 585 mln zł., a instytucją zarządzającą Programem będzie Narodowy Instytut Wolności. Program zakłada wsparcie w tym okresie ponad 11 000 organizacji. Granty będzie można otrzymać w formule otwartych konkursów dotacyjnych w pięciu priorytetach PROO, czyli:
- Priorytet 1. Zrównoważony rozwój organizacyjny
- Priorytet 2. Kapitały żelazne
- Priorytet 3. Rozwój instytucjonalny lokalnych organizacji strażniczych i mediów obywatelskich
- Priorytet 4. Rozwój instytucjonalny think-tanków obywatelskich
- Priorytet 5. Wsparcie doraźne
Ważnym elementem programu jest specjalne wsparcie dla organizacji strażniczych i think-tanków obywatelskich, które ma wzmocnić funkcje kontrolne i eksperckie tych organizacji.
Program został zainicjowany przez Przewodniczącego Komitetu ds. Pożytku Publicznego, wicepremiera Piotra Glińskiego. Rozpoczęcie naboru wniosków w ramach pierwszych konkursów PROO jest planowane wczesną jesienią 2018 roku.
Program Rozwoju Organizacji Obywatelskich
Raport z konsultacji programu PROO wraz z załącznikami
-
Wybory uzupełniające do Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
Rada Działalności Pożytku Publicznego ogłasza nabór uzupełniający kandydatów na przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (KM PO WER).
Obecnie dostępne jest jedno miejsce w Komitecie Monitorującym dla reprezentantów organizacji pozarządowych działających na rzecz równości szans płci.
Zgłoszenia kandydatów na członka oraz zastępcę członka Komitetu Monitorującego należy dokonać poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz przesłanie skanu ww. formularza wraz z wersją edytowalną dokumentu na adres: sekretariat.rdpp@kprm.gov.pl.
Termin na zgłaszanie kandydatów upływa z dniem 27 lipca 2018 r.
Uwaga!!!
Szczegółowe informacje dotyczące naboru uzupełniającego kandydatów na przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego, w tym w szczególności formularz zgłoszeniowy, dostępne są na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
-
Nabór kandydatów ze strony pozarządowej na członków Rady Działalności Pożytku Publicznego
Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego zaprasza organizacje pozarządowe, związki i porozumienia organizacji pozarządowych oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r., poz. 450, z późn.zm.), zwaną dalej „ustawą” do zgłaszania kandydatów, którzy mają poparcie co najmniej 20 organizacji pozarządowych lub podmiotów określonych w art. 3 ust. 3 ustawy, lub co najmniej 3 związków stowarzyszeń zrzeszających organizacje pozarządowe lub podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy.
Zgłoszenie kandydata zawiera:
- opis rodzaju i zakresu działalności uzasadniający udział przedstawiciela danej organizacji pozarządowej, związku i porozumienia organizacji pozarządowych oraz podmiotu wymienionego w art. 3 ust. 3 ustawy w składzie Rady;
- wniosek prezentujący kandydata, określający jego kwalifikacje przydatne do wykonywania zadań członka Rady oraz określający pełnioną funkcję w organie zarządzającym reprezentowanej organizacji pozarządowej, związku i porozumienia organizacji pozarządowych oraz podmiotu wymienionego w art. 3 ust. 3 ustawy;
- oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie;
- oświadczenie kandydata o niekaralności za przestępstwa umyślne;
- oświadczenia co najmniej 20 organizacji pozarządowych lub podmiotów określonych w art. 3 ust. 3 ustawy lub co najmniej 3 związków stowarzyszeń zrzeszających organizacje pozarządowe lub podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy, popierające kandydata na członka Rady.
Do zgłoszenia dołącza się dokumenty potwierdzające rodzaj i zakres prowadzonej działalności.
Zgłoszenie w formie elektronicznej oraz papierowej wraz z załącznikami należy przesłać na adresy:
- wersję elektroniczną na adres e-mail: sekretariat.rdpp@kprm.gov.pl z dopiskiem w treści wiadomości: Nabór na Członków RDPP VI kadencji.
-
wersję papierową na adres: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Departament Społeczeństwa Obywatelskiego, Al. Ujazdowskie 1/3, 00-513 Warszawa, z dopiskiem: Nabór na Członków RDPP VI kadencji.
Ostateczny termin zgłaszania kandydatur upływa 31 lipca 2018 r. (decyduje data wpływu do KPRM).
Uwaga!!!
Szczegółowe informacje dotyczące naboru kandydatów ze strony pozarządowej na członków Rady Działalności Pożytku Publicznego VI kadencji, w tym w szczególności formularz zgłoszeniowy, dostępne są na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
-
Konsultacje publiczne projektów pierwszych programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i aktów legislacyjnych
Przewodniczący Komitetu ds. Pożytku Publicznego skierował do konsultacji dwa projekty programów wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i jeden projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.
Przedmiotowe projekty programu oraz dokumenty z nimi związane dostępne są na stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w zakładce Projekty aktów prawnych powstających w KPRM.
Projekt Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO
Projekt Programu „Korpus Solidarności. Program Wspierania i Rozwoju Wolontariatu Długoterminowego na lata 2018 – 2030”
Projekt rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu Do Spraw Pożytku Publicznego w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego
Zapraszamy do zgłaszania ewentualnych uwag. Adresy i terminy dla przekazywania uwag umieszczone są w dokumentach dotyczących poszczególnych projektów.
-
Spotkanie informacyjne programu „Europa dla obywateli”
W związku ze zbliżającym się terminem naboru wniosków na dofinansowania w programie Europa dla obywateli, Punkt Kontaktowy programu organizuje serię spotkań informacyjnych poprzedzających najbliższy nabór wniosków o dofinansowania dla przedstawicieli organizacji pozarządowych, samorządów oraz innych organizacji i instytucji działających w obszarach społeczeństwa obywatelskiego i pamięci europejskiej.
Program "Europa dla obywateli" przeznaczony jest dla jednostek samorządu terytorialnego, instytucji edukacyjnych, kulturalnych i badawczych, sektora pozarządowego oraz innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego nienastawionych na zysk. Ma na celu wspieranie aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz angażowanie obywateli i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w proces integracji europejskiej.
Najbliższe spotkanie odbędzie się dnia 19 czerwca 2018 r. (wtorek, godz. 10.00-14.00) w Tarnowskim Centrum Informacji, Rynek 7, 33-100 Tarnów.
Celem spotkania jest przybliżenie przedstawicielom trzeciego sektora i samorządów, aktywistom, społecznikom i osobom zainteresowanym realizacją projektów międzynarodowych takich zagadnień jak: cele, priorytety i zasady ubiegania się o dofinansowanie w programie oraz przedstawienie najważniejszych założeń programu na najbliższe lata.
Podczas spotkania informacyjnego będzie można dowiedzieć się m.in.:
- na jakie działania społeczne, edukacyjne i kulturalne można otrzymać dofinansowanie,
- na co zwrócić uwagę przy tworzeniu projektu i pisaniu wniosku,
- o dobrych praktykach w projektach, które otrzymały dofinansowanie,
- o sposobach pozyskiwania partnerów do projektów.
Udział w spotkaniu jest bezpłatny. Obowiązują zapisy przy pomocy krótkiego formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie www.europadlaobywateli.pl.
-
Nabór wniosków w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich 2018 wydłużony
Narodowy Instytut Wolności przesunął termin składania wniosków do Funduszu Inicjatyw Obywatelskich 2018 do czwartku 5 kwietnia do godz. 16:15. Decyzja ta jest podyktowana potrzebami małych organizacji pozarządowych, którym NIW wychodzi naprzeciw.
Kierując się potrzebami rozwijających się organizacji pozarządowych, dyrektor Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego podjął decyzję o przesunięciu terminu składania ofert w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich z 29 marca na czwartek 5 kwietnia 2018 roku. Oferty będzie można przesyłać do godz. 16:15.
– Wiele wskazuje na to, że będziemy mieć do czynienia z bardzo dużą liczbą wniosków, być może rekordową – mówi Wojciech Kaczmarczyk, dyrektor NIW-CRSO, instytucji, która nadzoruje FIO. – Jednocześnie dotarły do nas sygnały od małych organizacji, że potrzebują więcej czasu na złożenie projektu. Dążymy do zwiększenia ich zaangażowania w FIO, więc wsłuchujemy się w ich głos i przedłużamy nabór.
Wyrównywanie szans i wsparcie organizacji o rosnącym potencjale to priorytet w tegorocznej edycji Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Dodatkowe punkty w ocenie strategicznej otrzymają te podmioty, które pochodzą z małych miejscowości (do 50 tys. mieszkańców) lub mają niewielki przychód roczny (do 100 000 zł). Kolejne punkty dostaną organizacje, które nie korzystały do tej pory ze środków FIO.
Od otwarcia konkursu (czwartek 1 marca) Narodowy Instytut Wolności prowadzi najbardziej intensywną w historii FIO kampanię informacyjną. Instytut zorganizował 32 spotkania informacyjne we wszystkich województwach. Przedstawiciele NIW odwiedzili m. in. takie miasta, jak Białystok, Leszno, Łomża, Katowice, Kraków, Piła czy Ostrowiec Świętokrzyski. Przygotowany został również podręcznik dla organizacji zainteresowanych FIO 2018. NIW na bieżąco prowadzi aktywną komunikację w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Instytut deklaruje, że będzie kontynuować działania promocyjne do momentu zakończenia naboru.
-
Ogłoszono edycję 2018 Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich
Dyrektor Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego zaprasza do udziału w otwartym konkursie ofert na realizację zadań publicznych dofinansowanych w 2018 r. ze środków krajowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020 (P FIO). Termin składania ofert: od 1 marca 2018 r. do 29 marca 2018 r. do godziny 16:15.
Oferty o dofinansowanie zadań można składać w ramach jednego z czterech Priorytetów:
- Priorytet Małe inicjatywy;
- Priorytet Aktywne społeczeństwo;
- Priorytet Aktywni obywatele;
- Priorytet Silne organizacje pozarządowe
Wysokość wnioskowanej dotacji:
- w Priorytetach 2-4 od 20 tys. zł do 400 tys. zł, w tym wysokość dotacji przeznaczonej na realizację w poszczególnych latach może wynosić maksymalnie 200 tys. zł
- w Priorytecie 1, od 20 tys. do 1 mln zł , w tym wysokość dotacji przeznaczonej na realizację w poszczególnych latach może wynosić maksymalnie 500 tys. zł
Czas realizacji zadania:
- w przypadku Priorytetów 2-4: od 1 maja 2018 r. do 31 grudnia 2019 r. (do 20 miesięcy),
- w przypadku Priorytetu 1: od 1 kwietnia 2018 r. do 31 grudnia 2019 r. (do 20 miesięcy). W ramach Priorytetu 1 istnieje jedynie możliwość realizacji zadań dwuletnich.
Składane oferty muszą realizować cel główny P FIO, jakim jest zwiększenie zaangażowania obywateli i organizacji pozarządowych w życie publiczne. Realizacja P FIO ma umożliwić obywatelom angażowanie się w różnorodne działania na rzecz innych, swoich wspólnot oraz w tworzenie, realizację i monitoring polityk publicznych.
Termin składania ofert.
Termin składania ofert na realizację zadań publicznych przypada:
od 1 marca 2018 r. do 29 marca 2018 r. do godziny 16:15.
Tryb i kryteria stosowane przy wyborze ofert oraz termin dokonania wyboru ofert.
Prawidłowe złożenie oferty w konkursie FIO 2018 musi nastąpić przez Generator Ofert FIO.
W celu złożenia oferty należy:
- wypełnić ofertę przy użyciu Generatora Ofert FIO, dostępnego na stronie internetowej fio.niw.gov.pl;
- wysłać ofertę wraz z wymaganymi załącznikami poprzez Generator Ofert FIO za pomocą przycisku ZŁÓŻ OFERTĘ.
W ramach konkursu FIO 2018 nie ma obowiązku przesyłania wersji papierowej oferty, ani składania jej przez ePUAP.
Lista projektów przeznaczonych do dofinansowania zostanie ogłoszona przed dniem 11 maja 2018 r.
Infolinia FIO 2018
Przed wypełnieniem oferty należy zapoznać się z dokumentem Regulamin Konkursu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich edycja 2018.
Szczegółowe informacje na temat P FIO będzie można uzyskać w terminach naboru ofert wyłącznie pod numerem telefonu 785-682-200 w godz. 10:00-15:00 od poniedziałku do piątku lub na stronie internetowej programu: fio.niw.gov.pl.
◾ Ogłoszenie o konkursie FIO 2018
◾ Regulamin FIO 2018
-
Spotkanie informacyjne dotyczące Funduszu Inicjatyw Obywatelskich
W Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego finalizowane są prace związane z ogłoszeniem Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020, edycja na rok 2018. W terminie od 1 do 15 lutego trwały konsultacje społeczne projektu Regulaminu konkursu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich w 2018 r. W związku ze zbliżającym się planowanym ogłoszeniem konkursu zasadnym jest rozpowszechnienie informacji oraz popularyzacja wiedzy na temat Funduszu Inicjatyw Obywatelskich wśród organizacji sektora pozarządowego.
Mając powyższe na uwadze, Pełnomocnik Wojewody Małopolskiego do Spraw Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi zaprasza organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działające na terenie województwa małopolskiego na spotkanie informacyjne dotyczące Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.
W spotkaniu udział wezmą przedstawiciele Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, którzy przedstawią założenia oraz zasady uczestnictwa w konkursie w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w 2018 roku.
Spotkanie informacyjne odbędzie się 21 marca 2018 roku w siedzibie Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie, ul. Basztowa 22, Sala nr 201, II piętro w godzinach od 12.00 do 14.00.
Zainteresowanych udziałem w spotkaniu informacyjnym prosimy o zgłoszenie na adres: ngo@malopolska.uw.gov.pl w terminie do dnia 19 marca 2018 roku. W zgłoszeniu prosimy o podanie imienia i nazwiska osoby uczestniczącej w spotkaniu, nazwy reprezentowanej organizacji oraz adresu mailowego do korespondencji.
O udziale w spotkaniu decyduje kolejność zgłoszeń.
-
Seminarium dotyczące koncepcji Rady Dialogu Obywatelskiego
Przewodniczący Komitetu ds. Pożytku Publicznego zaprasza do udziału w seminarium nt. koncepcji Rady Dialogu Obywatelskiego. Seminarium odbędzie się 19 lutego 2018 roku w siedzibie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (Al. Ujazdowskie 1/3, Sala
im. T. Mazowieckiego) w godzinach 13.30 – 16:00.
Podczas seminarium zostaną przedstawione efekty prac, jakie nad koncepcją Rady Dialogu Obywatelskiego prowadzone były przy Departamencie Społeczeństwa Obywatelskiego KPRM. Wstępna i zawierająca obecnie różne warianty koncepcja wypracowana przez Grupę ekspercką, po ewentualnej modyfikacji pod wpływem dyskusji podczas seminarium, zostanie następnie przekazana Przewodniczącemu Komitetu ds. Pożytku Publicznego, aby podjął decyzje kierunkowe dotyczące dalszych prac.
Utworzenie Rady Dialogu Obywatelskiego – mającej w założeniach polepszyć jakość dialogu obywatelskiego w Polsce – mogłoby się stać ważnym elementem działań na rzecz wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Z uwagi na to, że dyskusja ma się przyczynić do ubogacenia wstępnej koncepcji Rady Dialogu Obywatelskiego, obok wystąpień i dyskusji zaproszonych panelistów bardzo istotnym elementem debaty będzie możliwość wyrażenia swych doświadczeń i przemyśleń przez jak najszerzej reprezentowane grono przedstawicieli organizacji pozarządowych, dlatego liczymy na udział reprezentantów środowiska.
Zainteresowanych udziałem w seminarium prosimy o zgłoszenie na adres: Pawel.Filip@kprm.gov.pl w terminie do dnia 14 lutego 2018 roku. W zgłoszeniu prosimy o podanie imienia i nazwiska, nazwy reprezentowanej organizacji oraz adresu mailowego do korespondencji.
-
Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych
Centrum Projektów Polska Cyfrowa jako Instytucja Pośrednicząca w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa, od dnia 4 września prowadzi nabór wniosków o dofinansowanie w konkursie w działaniu 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Celami konkursu są poprawa kompetencji cyfrowych społeczeństwa na tle średniej UE oraz zwiększenie stopnia wykorzystania e-usług administracji. Osiągnięcie ww. celów nastąpi poprzez przeprowadzenie na poziomie lokalnym szkoleń dla osób w wieku powyżej 25 roku życia zainteresowanych nabyciem lub rozwinięciem kompetencji cyfrowych. Założenia konkursu przewidują prowadzenie szkoleń w obszarach tematycznych określonych w dokumentacji konkursowej, z uwzględnieniem nabycia umiejętności korzystania z elektronicznych usług administracji.
Przygotowane projekty powinny być projektami grantowymi, co oznacza, że podmioty wybrane do dofinansowania, czyli beneficjenci (operatorzy) będą udzielać grantów na realizację tzw. mikroprojektów wdrażanych na poziomie lokalnym przez grantobiorców (gminy samodzielnie lub w partnerstwie z organizacjami pozarządowymi).
Podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o wsparcie są organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. 2016 r., poz. 1817 z późn. zm.), jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje prowadzące działalność w zakresie uniwersytetów trzeciego wieku.
Dodatkowe informacje dotyczące konkursu znajdują się na stronie https://cppc.gov.pl/nabor-wnioskow-popc-3-1-trzeci-konkurs/
-
Wiemy, czego chcemy. Współpraca na rzecz lokalnych społeczności
Fundacja Alternatywnych Inicjatyw Edukacyjnych zaprasza na bezpłatne 3 – dniowe warsztaty pt. „Innowacyjne metody planowania i realizowania działań na rzecz lokalnych społeczności”, prezentujące innowacyjną metodę analizy problemów (metodologię Procesu Strukturyzowanego Planowania Dialogu) i powiązaną z nią metodę dochodzenia od celów do rezultatów (Teoria Zmiany). Dodatkowo, przećwiczone zostanie planowanie i opracowywanie projektów partnerskich w ramach logiki projektowej.
Projekt „Wiemy, czego chcemy. Współpraca na rzecz lokalnych społeczności" jest po to, by zachęcić do współpracy i ułatwić współpracę organizacji i grup nieformalnych na rzecz społeczności lokalnych, na rzecz których działają, a także po to, aby ułatwić rozwój i profesjonalizację lokalnych organizacji pozarządowych – dzięki zaprezentowaniu i przećwiczeniu z uczestnikami projektu stosowania innowacyjnych metod mogących zwiększyć skuteczność ich pracy.
Projekt adresowany jest do członków, współpracowników, pracowników i wolontariuszy organizacji pozarządowych z Polski Południowej, z 4 województw: śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego i opolskiego, chcących skuteczniej realizować projekty partnerskie na rzecz lokalnych społeczności,
Po udziale w warsztatach najlepsze projekty lokalne mogą uzyskać dofinansowanie na realizację w kwocie do 1.500 zł. Zespołom realizującym projekty oferowane jest też wsparcie doradcze przez cały okres realizacji ich projektów oraz w planowaniu dalszych działań organizacji zgodnych z ich celami statutowymi.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej: www.lokalnie.fundacjaaie.eu/o-projekcie
Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014 - 2020, konkurs FIO 2017, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
-
Pełnomocnik Wojewody Małopolskiego do Spraw Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi
Z dniem 24 października 2016 roku, Wojewoda Małopolski powołał Pełnomocnika Wojewody Małopolskiego do Spraw Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, który będzie odpowiedzialny za współpracę z sektorem pozarządowym w Małopolsce. Funkcję Pełnomocnika Wojewody Małopolskiego do Spraw Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi pełni Joanna Jahn-Machowska.
Do zakresu działania Pełnomocnika należy podejmowanie działań w zakresie wspierania sektora obywatelskiego, w tym w szczególności:
- wspieranie Pełnomocnika Rządu do Spraw Społeczeństwa Obywatelskiego w zakresie wymiany informacji z organizacjami pozarządowymi w województwie małopolskim,
- pomoc lokalnym organizacjom w dostępie do wiedzy w zakresie Narodowego Programu Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz innych działań prowadzonych przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Społeczeństwa Obywatelskiego i inne agencje rządowe,
- koordynowanie w województwie małopolskim konsultacji procesów legislacyjnych i programów państwowych istotnych dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
Pełnomocnik w zakresie realizowanych zadań współdziała z Pełnomocnikiem Rządu do Spraw Społeczeństwa Obywatelskiego.
Kontakt:
Sekretariat Wydziału Organizacji i Kontroli
II piętro, pok. 205
tel. 12 39 21 238
fax 12 39 21 555
e-mail: ok@malopolska.uw.gov.pl