W województwie małopolskim, dzwoniąc na numer alarmowy 112, łączymy się z Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Krakowski CPR był pierwszym w Polsce utworzonym przez wojewodę małopolskiego i służył jako wzór przy tworzeniu kolejnych.
Centrum w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim przy ul. Basztowej 22 w Krakowie działa od kwietnia 2009 roku. Początkowo obsługiwało miasto Kraków i powiat krakowski (ponad 1,1 mln mieszkańców). Pierwszym numerem alarmowym podłączonym do krakowskiego CPR, był numer 998 (Straży Pożarnej). W maju 2009 r. centrum zaczęło odbierać zgłoszenia z najważniejszego numeru alarmowego - 112. Od listopada 2013 roku CPR obsługuje zgłoszenia kierowane na numer 112 z terenu całego województwa.
Działanie centrum opiera się na nowoczesnym specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym, jednolitym dla całego kraju. Odpowiednio przeszkoleni operatorzy, podczas rozmowy z osobami zgłaszającymi zbierają wszystkie niezbędne informacje i wprowadzają je natychmiast do systemu informatycznego, a następnie przekazują je do odpowiednich służb.
CPR służy też jako „sito”, które odsiewa zgłoszenia pomyłkowe, fałszywe
itp. Dzięki temu do służb docierają już tylko te zgłoszenia, które wymagają interwencji.
Jedynie ok. 25% procent zgłoszeń na numer alarmowy 112 wymaga interwencji służb. Pozostałe telefony to:
- pomyłki (np. przy wykręcaniu prefiksu Małopolski - 12),
- zabawa dzieci,
- traktowanie numeru 112 jako informacji (pytania np. o numery telefonów, czynną aptekę,
sklep całodobowy czy taksówkę),
- problem z numerem PIN do telefonu (zapominanie PIN) - 112 to jedyny numer, jaki
można wybrać przy zablokowanym telefonie.
Centrum ma możliwość automatycznej lokalizacji
telefonów stacjonarnych i komórkowych, z których dzwonią osoby i mogą szybko, sprawnie określać miejsce, z którego wykonane zostało połączenie na numer alarmowy 112, weryfikować dane dotyczące abonenta oraz zwizualizować na cyfrowej mapie lokalizację zgłoszenia lub zdarzenia. To nie tylko pomaga w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w razie wypadku samochodowego).
Automatyczna lokalizacja pomaga również w eliminowaniu fałszywych zgłoszeń. Jeżeli ktoś dzwoni i twierdzi, że widzi pożar na Rynku Głównym w Krakowie, a pracownik centrum widzi, że zgłaszający dzwoni z innej części miasta, to do takiego zgłoszenia służby podchodzą z dużą ostrożnością.
W ciągu doby obsługuje się średnio 2700 zgłoszeń, a średni czas obsługi zgłoszenia, przypadający na operatora wynosi od ok. 40 sekund do ok. 60 sekund.
DZIEŃ NUMERU 112
Każdego roku 11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.
Na terenie całego kraju działają telefony alarmowe do służb ratowniczych:
TELEFONY ALARMOWE DO SŁUŻB RATOWNICZYCH
112 – Centrum Powiadamiania Ratunkowego
997 - policja
998 - straż pożarna
999 - pogotowie ratunkowe