„PRZYJAZNA SZKOŁA”
Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży
„Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027
Podstawa prawna Programu:
Art. 90u ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2024 r. poz. 750, 854, 1473 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 620 i 622).
17 lipca 2025 roku weszła w życie:
- Uchwała nr 60 Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (M.P. 2025 poz. 648):
https://dziennikustaw.gov.pl/MP/2025/648
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (Dz. U. 2025 poz. 946):
https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2025/946
Grupa docelowa:
Program jest skierowany do szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, którzy spełniają określone w Programie warunki. Realizacja Programu wspiera funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, w tym dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa pochodzących z krajów innych niż Ukraina, które pobierają naukę w szkołach polskiego systemu oświaty, ich polskich rówieśników, rodziców oraz nauczycieli.
Realizowane w ramach Programu działania uwzględniają szczególne i zróżnicowane potrzeby uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, wynikające m.in. z odmienności językowej i kulturowej (w tym uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego), doświadczenia traumy wojennej, trudności edukacyjnych spowodowanych zmianą środowiska edukacyjnego, jak również potrzeby wynikające z niepełnosprawności czy szczególnych uzdolnień ucznia.
Przewidziane w Programie działania mają na celu budowanie przyjaznego środowiska szkolnego, dostosowanego do nowych warunków funkcjonowania szkoły. Program oferuje wsparcie dla szkół polskiego systemu oświaty, ich kadry kierowniczej, nauczycieli i całych społeczności szkolnych, które podjęły się zadania włączenia uczniów z doświadczeniem migracji i uchodźstwa do polskiego systemu oświaty. Działania w ramach Programu realizowane będą do 31 sierpnia 2027 r.
Cel Programu:
Głównym celem Programu jest wsparcie szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, poprzez stworzenie warunków, w których całe społeczności szkolne czują się bezpiecznie, a dzieci i młodzież mogą budować przyjazne relacje rówieśnicze oraz rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje.
Zakres wsparcia:
Warunkiem udzielenia wsparcia w ramach Programu jest zapewnienie, że w dniu rozpoczęcia wsparcia, w danej szkole jest realizowany obowiązek szkolny albo obowiązek nauki przez co najmniej jednego ucznia lub jedną uczennicę z Ukrainy.
Wsparcie będzie realizowane w Programie w ramach trzech modułów:
Moduł 1. – POMOC ASYSTENTA - Asystent udziela wsparcia i pomocy uczniom i uczennicom niebędącym obywatelami polskimi, a w szczególności uczniom i uczennicom z Ukrainy, w tym uczniom i uczennicom pochodzenia romskiego.
Koordynatorzy modułu 1.:
- wojewodowie;
- wskazani w programie właściwi ministrowie prowadzący szkoły.
Środki na dofinansowanie zatrudnienia asystenta mogą otrzymać organy prowadzące szkoły (jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, ministrowie prowadzący szkoły artystyczne, rolnicze, leśne, morskie i żeglugi śródlądowej).
Dofinansowanie przyznawane jest danej szkole na jeden rok w wymiarze: w roku 2025 – 12 miesięcy (w szkołach prowadzonych przez ministrów na 5 miesięcy); w roku 2026 – 12 miesięcy; w roku 2027 – 8 miesięcy (do 31 sierpnia 2027 r.). Organ prowadzący może otrzymać dofinansowanie na zatrudnienia asystenta w danej szkole w kolejnym roku.
Maksymalna wysokość dofinansowania zatrudnienia jednego asystenta przez 12 miesięcy (rok kalendarzowy) stanowi dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę ustalanego corocznie w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2024 r. poz. 1773). Obecnie kwota ta wynosi 4 666 zł miesięcznie.
Moduł 2. – DOBROSTAN SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ - realizacja różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej (w tym wsparcie psychologiczno-pedagogiczne).
Koordynatorzy modułu 2.:
- na poziomie centralnym: Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (dalej: IBE-PIB)
- na poziomie regionalnym: właściwi wojewodowie
IBE-PIB odpowiedzialny jest m.in. za opracowanie materiałów metodycznych dla nauczycieli, które posłużą następnie do realizacji działań na poziomie regionalnym, a także za utworzenie i prowadzenie portalu poświęconego edukacji międzykulturowej oraz organizację forum wymiany doświadczeń na poziomie regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym (spotkania ekspertów).
Wojewodowie, na podstawie przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wybierają
organizację pozarządową (lub organizacje pozarządowe składające ofertę wspólną), do pełnienia roli tzw. operatorów wojewódzkich, którzy otrzymają z programu środki na realizację działań polegających na udzielaniu różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej (w tym wsparcia psychologiczno-pedagogicznego).
Moduł 3. – DOSKONALENIE KADR SYSTEMU OŚWIATY - doskonalenie i podniesienie kompetencji zawodowych kadr systemu oświaty.
Koordynatorem całego modułu 3. jest
Ośrodek Rozwoju Edukacji (dalej: ORE)
Wsparcie w ramach modułu 3. jest realizowane:
- na poziomie centralnym przez ORE
- na poziomie regionalnym (w każdym województwie) – przez operatorów regionalnych wybranych przez ORE na podstawie Prawa zamówień publicznych.
ORE zapewnia realizację m.in. następujących działań:
- opracowanie modelowych programów nauczania do wykorzystania przez nauczycieli do prowadzenia nauczania w oddziałach przygotowawczych;
- opracowanie (we współpracy z operatorami regionalnymi) programów szkoleń dla kadr systemu oświaty;
- przeprowadzenie dla kadry kierowniczej szkół oraz kuratorów oświaty szkoleń wzmacniających kompetencje liderów edukacyjnych w zakresie efektywnego zarządzania szkołą różnorodną narodowościowo i kulturowo;
- przeprowadzenie szkoleń przygotowujących operatorów regionalnych do realizacji wsparcia kadr systemu oświaty w pracy z uczniami i uczennicami z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa.
Funkcję operatorów regionalnych pełnią konsorcja składające się z
organizacji pozarządowych oraz
placówek doskonalenia nauczycieli.
Operatorzy regionalni, na podstawie opracowanych materiałów merytorycznych, przeprowadzą w każdym województwie szkolenia dla kadr systemu oświaty w zakresie:
- wsparcia edukacyjnego wynikającego z doświadczenia migracji lub uchodźstwa;
- pracy z oddziałem i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa;
- wspierania włączenia uczniów i uczennic;
- wsparcia indywidualnego uczniów i uczennic.
Szczegółowe informacje o Programie dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej:
https://www.gov.pl/web/edukacja/rzadowy-program-wyrownywania-szans-edukacyjnych-dzieci-i-mlodziezy-przyjazna-szkola
Program finansowany będzie z projektu pn. „Wsparcie edukacji formalnej dzieci i młodzieży z Ukrainy w programie FERS”, realizowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS), działanie 04.17 „Szkoła dla wszystkich”.
Wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację działań określonych w Programie wynosi: 499 903 491,80 zł w tym:
- budżet środków europejskich: 412 513 516,80 zł;
- budżet państwa 87 389 975,00 zł.

MODUŁ I
- Nabór 2025
MODUŁ II
- Nabór 2025