Szanowni Państwo,
w związku z planowanym przyjęciem przez Radę Ministrów projektu uchwały w sprawie rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029 – „Cyfrowy Uczeń” oraz projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029 – „Cyfrowy Uczeń”, zwracam się z prośbą o pilne przekazanie organom prowadzącym publiczne i niepubliczne przedszkola i placówki, o których mowa w programie, o możliwości wnioskowania o wsparcie finansowe z programu rządowego „Cyfrowy uczeń” (zwanego dalej Programem).
Program opiera się na założeniu, że jednym z zasadniczych zadań współczesnej szkoły jest rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli przez wykorzystywanie w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, w tym rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję, wybranych przez szkoły zgodnie z ich zdefiniowanymi potrzebami.
Program ma również wesprzeć szkoły w personalizacji wyposażenia, które otrzymały
w ramach inwestycji C2.2.1 „Wyposażenie szkół/instytucji w odpowiednie urządzenia
i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnej wydajności systemów edukacji” KPO (pracownie STEM i AI). Program ma również wspierać placówki oraz placówki prowadzone przez ministrów właściwych. Pozwoli to na stworzenie skutecznego ekosystemu edukacji cyfrowej, o którym mowa w PCTE.
Program będzie realizowany w okresie od września 2025 r. do dnia 30 listopada 2029 r. i będzie obejmował cztery lata szkolne: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 i 2028/2029. Wsparcia finansowe będzie udzielane podmiotom określonym w Programie w latach 2025–2028.
Na program w latach 2025-2028 przewidziana jest łączna kwota 260 mln zł,
z budżetu państwa, z czego 55 mln zł w latach 2025-2026 oraz 75 mln zł w latach 2027-2028. Program będzie finansowany w 80 % ze środków budżetu państwa i w co najmniej
20 % z wkładu własnego organów prowadzących szkołę.
Projekt rozporządzenia dostępny jest pod linkiem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12401001.
Beneficjenci Programu i terminy ubiegania się o wsparcie:
Organy prowadzące placówki wychowania przedszkolnego mogą składać wnioski
o udzielenie wsparcia finansowego w ramach Programu w latach 2025–2028.
Organy prowadzące placówki mogą składać wnioski o udzielenie wsparcia finansowego
w ramach Programu w latach 2025 i 2026 r.
Dyrektorzy placówek prowadzonych przez ministrów właściwych mogą składać wnioski o
udział w Programie w 2025 r.
Organy prowadzące szkoły mogą składać wnioski o udzielenie wsparcia finansowego
w ramach Programu w latach 2026–2028.
Dyrektorzy szkół prowadzonych przez właściwych ministrów oraz dyrektorzy szkół
w OPREG, mogą składać wnioski o udział w Programie w latach 2026–2028.
W związku z pracami Rady Ministrów nad projektem, uległ zmianie harmonogram Programu w roku 2025 w zakresie terminu składania wniosków:
- dyrektorów placówek wychowania przedszkolnego i placówek – do ich organów prowadzących oraz dyrektorów placówek prowadzonych przez ministrów właściwych – do tych ministrów – do 18 września br.;
- organy prowadzące składają wnioski do wojewodów – do 22 września br.;
- kwalifikacja wniosków przez wojewodów – do 25 września br.;
- przekazanie środków finansowych na zakup pomocy dydaktycznych – do końca października 2025r.
Kwota wsparcia finansowego:
Maksymalna kwota wsparcia finansowego, jaką organ prowadzący może uzyskać
w odniesieniu do danej placówki wychowania przedszkolnego, jest uzależniona od liczby dzieci w tej placówce i wynosi w przypadku placówki liczącej:
1) nie więcej niż 100 dzieci 15 000 zł;
2) od 101 do 200 dzieci 30 000 zł;
3) więcej niż 200 dzieci 45 000 zł.
Maksymalna kwota wsparcia finansowego, jaką organ prowadzący może uzyskać
w odniesieniu do danej szkoły podstawowej lub szkoły w ORPEG jest uzależniona od liczby uczniów w tej szkole i wynosi w przypadku szkoły podstawowej lub szkoły w ORPEG liczącej:
1) nie więcej niż 100 uczniów 30 000 zł;
2) od 101 do 300 uczniów 45 000 zł;
3) od 301 do 600 uczniów 60 000 zł;
4) od 601 do 1000 uczniów 75 000 zł;
5) więcej niż 1000 uczniów 100 000 zł.
Maksymalna kwota wsparcia finansowego, jaką organ prowadzący może uzyskać w odniesieniu do danej szkoły ponadpodstawowej, jest uzależniona od liczby uczniów w tej szkole i wynosi w przypadku szkoły liczącej:
1) nie więcej niż 100 uczniów 30 000 zł;
2) od 101 do 300 uczniów 45 000 zł;
3) od 301 do 600 uczniów 60 000 zł.
4) od 601 do 1000 uczniów 75 000 zł;
5) więcej niż 1 000 uczniów 100 000 zł.
Maksymalna kwota wsparcia finansowego w odniesieniu do danej placówki lub placówki prowadzonej przez ministra właściwego wynosi 75 000 zł.
Do wkładu własnego organów prowadzących zalicza się:
1) wkład finansowy, który został przeznaczony przez organ prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi określonych w § 3 ust. 1–3 objętych wnioskiem o udział w Programie, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udział w Programie;
2) wkład rzeczowy w formie sprzętu komputerowego, pomocy dydaktycznych lub narzędzi z zakresu nowoczesnych technologii, wykorzystywanych jako pomoce dydaktyczne, zakupionych w roku złożenia wniosku o udział w Programie, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w Programie.
Jednocześnie informuję, że wzory wniosków dla placówek wychowania przedszkolnego
i placówek o udział w Programie i dla organów prowadzących o udzielenie wsparcia zostaną umieszczone na stronie MEN www.men.gov.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej – Prawo i legislacja niezwłocznie po akceptacji Programu przez Radę Ministrów.
W celu przygotowania organów prowadzących do wypełnienia ww. wniosków, uprzejmie proszę o analizę projektu rozporządzenia z dnia 1 września br., w szczególności § 3 ust.1 i 3, § 6 ust.1 i 3 oraz § 11.
Należy pamiętać, że wsparcie finansowe w 2025 r. może być udzielone placówkom wychowania przedszkolnego i placówkom określonym w Programie pod warunkiem zapewnienia co najmniej 20% wartości zadania. Wkład własny organu prowadzącego może być finansowy, rzeczowy lub połączeniem finansowo-rzeczowego.
Z uwagi na bardzo pilne terminy uprzejmie proszę o wszelką możliwą pomoc, w tym organizacyjną, zarówno dyrektorom placówek przedszkolnych jaki dyrektorom placówek na etapie składania wniosków.
Z wyrazami szacunku
Katarzyna Lubnauer
Sekretarz Stanu
Pismo (pobierz)