11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru 112. Z tej okazji w Centrum Powiadamiania Ratunkowego Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego zorganizowano „alarmową lekcję” – dzieci w wieku od 5 do 10 lat uczyły się, czym jest numer alarmowy 112, kiedy należy go używać i jak wykonać zgłoszenie.
Krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego powstało w kwietniu 2009 roku jako unikatowy na skalę kraju program pilotażowy, obejmujący swoim działaniem początkowo tylko Kraków i powiat krakowski. Dziś w Polsce działa 17 CPR-ów, które od grudnia 2013 r. obsługują wszystkie zgłoszenia do numeru 112 na terenie kraju.
Operatorzy odbierający zgłoszenia przekazują informacje na temat zdarzenia właściwym służbom ratunkowym. Odpowiednio przeprowadzona rozmowa umożliwia służbom dostosowanie działań do rodzaju zdarzenia. Wyszkolony operator, na podstawie przekazywanych mu informacji, może także szybko rozpoznać zgłoszenia fałszywe lub złośliwe, które obecnie stanowią aż 80% wszystkich połączeń na numer 112. Dzięki temu numer alarmowy nie jest blokowany a do służb ratunkowych docierają tylko zgłoszenia od osób, które naprawdę potrzebują pomocy.
Każdy operator numeru alarmowego we wszystkich 17 Centrach Powiadamiania Ratunkowego obsługuje zgłoszenia według takiej samej procedury, za pomocą tego samego systemu teleinformatycznego. Dzięki otrzymywanym automatycznie przez operatorów informacjom na temat lokalizacji dzwoniącego, udzielenie pomocy jest ułatwione w sytuacji gdy osoba potrzebująca pomocy nie wie gdzie się znajduje. Dzięki ujednoliceniu systemu skrócił się czas oczekiwania na odebranie połączenia na numer 112 – w CPR połączenie jest odbierane średnio w ciągu 10 sekund. Zwiększyła się też możliwość dodzwonienia się na numer 112 – jeśli jeden CPR jest przeciążony, zgłoszenie jest automatycznie kierowane do innego CPR i tam obsługiwane.
NUMER ALARMOWY 112
NUMER ALARMOWY 112 - 2
NUMER ALARMOWY 112 - 3
Więcej zdjęć