ASYSTENT POMAGA W NAUCE
2010-11-09
Asystent romski pomaga uczniom romskim w kontaktach ze szkołą. Współpracuje z rodzicami i nauczycielami. Pilnuje, żeby dziecko miało odrobione lekcje i żeby docierało do szkoły. Rozwiązuje konflikty. To właśnie dzięki asystentom wiele dzieci romskich w Małopolsce trafiło do szkół i kontynuuje naukę.

W dniach 8-10 listopada w Krakowie odbyły się warsztaty „Społeczność romska” dla asystentów edukacji dzieci romskich i nauczycieli wspomagających ze szkół województwa małopolskiego. Celem szkolenia było podwyższenie kompetencji asystentów romskich oraz integracja obu grup zawodowych. Dobra współpraca nauczycieli i asystentów ze sobą oraz z romskimi jest bowiem niezwykle ważna dla całego procesu kształcenia młodych Romów.

Edukacja Romów wciąż jest w Polsce poważnym problemem. Brak wykształcenia oznacza późniejsze kłopoty ze zdobyciem pracy czy integracją z polską społecznością. Jednak dzięki asystentom edukacji coraz więcej romskich dzieci chodzi do szkół i kontynuuje naukę. Asystenci i nauczyciele wspomagający przekonują rodziny o korzyściach płynących z wykształcenia, kontrolują frekwencję i postępy w nauce, współpracują ze szkołą (pedagogami, psychologami, wychowawcami), wyjaśniają trudne sytuacje. W Małopolsce działa obecnie 24 asystentów i 47 nauczycieli wspomagających. Mają oni pod opieką ok. 650 dzieci z całego województwa.

Warsztaty dla asystentów i nauczycieli odbyły się w dniach 8-10 listopada w Willi Decjusza w Krakowie, ul. 28 Lipca 17a. Towarzyszyły im: wystawa „Świat romskich dzieci”, na którą składają się prace dzieci ze szkoły artystycznej w Jarovicach na Słowacji (8 listopada, godz. 14) oraz pokaz flamenco w wykonaniu Bogusławy Delimaty, Romki ze szczepu Bergitka (9 listopada, godz. 18).

Projekt realizowany jest w ramach Programu na Rzecz Społeczności Romskiej w Polsce, finansowanego ze środków MSWiA.
program romowie logo
Podziel się:
wstecz    do góry     drukuj