ALARMOWA LEKCJA
2010-02-12
Pożar, wypadek, napad. Dziecko nie jest bezradne! Wystarczy, że zadzwoni na numer 112. 11 lutego (czwartek) pierwszoklasiści uczyli się, jak dzwonić na numery alarmowe i poznawali tajniki pracy Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim.
11 LUTEGO OBCHODZONY BYŁ DZIEŃ EUROPEJSKIEGO NUMERU 112.
Z tej okazji Stanisław Kracik, wojewoda małopolski zaprosił pierwszoklasistów z Zespołu Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 6 w Krakowie do Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
– Chcemy wszystkim mieszkańcom Małopolski przypomnieć o istnieniu numeru alarmowego 112. A do rodziców zwracamy się ze szczególna prośbą, żeby uczyli dzieci, jak w razie potrzeby wezwać pomoc – powiedział Stanisław Kracik, wojewoda małopolski. - O tym, że warto nauczyć dzieci postępowania w sytuacjach zagrożenia przekonuje to, że nasze Centrum przyjmuje wiele zgłoszeń od dzieci.
Podczas wizyty w Centrum Powiadamiania Ratunkowego pierwszoklasiści dowiedzieli się, że pod numer 112 warto dzwonić przy każdym zagrożeniu, że 112 nie służy do żartów, a także jakie informacje podawać operatorowi. Przygotowano też dla dzieci specjalne symulacje. Mogły zadzwonić na centralę i zgłosić wypadek albo odebrać zgłoszenie jako operator.
Według sondaży 3 na 4 osoby nie wie, kiedy wezwać pogotowie, straż pożarną czy policję. Aby rozwiązać ten problem powstał bezpłatny numer alarmowy 112. 112 jest wspólny dla wszystkich 27 krajów Unii Europejskiej. 11 lutego imprezy promujące znajomość i właściwe użycie numeru 112 są organizowane w wielu europejskich miastach, od Portugalii do Finlandii i od Belgii do Bułgarii.
W Krakowie i powiecie krakowskim, dzwoniąc na numer 112 łączymy się z Centrum Powiadamiania Ratunkowego, utworzonym przez wojewodę małopolskiego.
Centrum w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim działa od kwietnia ub. roku i obsługuje ponad 1,1 mln mieszkańców.
Pierwszy numer alarmowy, jaki podłączono do krakowskiego centrum to numer 998 (Straży Pożarnej). W maju 2009 r. centrum zaczęło odbierać zgłoszenia z najważniejszego numeru alarmowego - 112.
Działanie centrum opiera się na nowoczesnym specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym. Operatorzy, podczas rozmowy z osobami zgłaszającymi, wszystkie niezbędne informacje wprowadzają natychmiast do komputera. Pracę ułatwia im specjalna aplikacja, która nawet „podpowiada” pytania, jakie operator powinien zadać, aby dowiedzieć się jak najwięcej o sytuacji. Dane wprowadzane są do standardowego formularza, który drogą elektroniczną przekazywany jest równocześnie do tych służb, których udział jest niezbędny w akcji ratunkowej.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego integruje system ratownictwa i pozwala na właściwe funkcjonowanie numeru 112. Wyeliminowana została konieczność przekazywania informacji pomiędzy służbami, dzięki temu niezbędna pomoc powinna nadejść szybciej i będzie lepiej zorganizowana.
CPR służy też jako „sito”, które odsiewa zgłoszenia pomyłkowe, fałszywe itp.. Dzięki temu do służb docierają już tylko te zgłoszenia, które wymagają interwencji.
Jedynie 30 procent zgłoszeń na numery 112 i 998 wymagało interwencji służb. Pozostałe telefony to były:
- pomyłki (np. przy wykręcaniu prefiksu Małopolski - 12),
- zabawa dzieci,
- traktowanie numeru 112 jako informacji (pytania np. o numery telefonów, czynną aptekę, sklep całodobowy czy taksówkę),
- problem z numerem PIN do telefonu (zapominanie PIN) - 112 to jedyny numer, jaki można wybrać przy zablokowanym telefonie.
LOKALIZACJA TELEFONU OSOBY DZWONIĄCEJ NA NUMER 112
Jako pierwsze w Polsce krakowskie centrum ma możliwość automatycznej lokalizacji telefonów stacjonarnych i komórkowych, z których dzwonią osoby ze zgłoszeniami.
W CPR można zobaczyć na mapie, z jakiego miejsca dzwoni osoba ze zgłoszeniem. To nie tylko pomaga w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w razie wypadku samochodowego).
Automatyczna lokalizacja pomaga również w eliminowaniu fałszywych zgłoszeń. Jeżeli ktoś dzwoni i twierdzi, że widzi pożar na Rynku Głównym w Krakowie, a pracownik centrum widzi, że zgłaszający dzwoni z innej części miasta, to do takiego zgłoszenia służby podchodzą z dużą ostrożnością.
STATYSTYKA
Od początku działania (od kwietnia 2009 r.) pracownicy CPR odebrali ponad 320 tys. połączeń - średnio 954 każdego dnia. W tym na numer 998 - ponad 70 połączeń dziennie (3 w ciągu godziny), a na numer 112 - prawie 880 (ponad 36 w ciągu godziny).