112 W JEDNYM CENTRUM
2009-05-26
Jerzy Miller, wojewoda małopolski, uruchomił w Krakowie pilotażowe Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które przyjmuje zgłoszenia alarmowe z numeru 112. Krakowski system, jeżeli się sprawdzi, będzie stanowił wzorzec dla całego kraju.
Centrum działa w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie. Obsługuje Kraków oraz powiat krakowski, czyli w sumie około 1,1 mln ludzi.
Obecnie, jeśli zadzwonimy na numer 112, połączymy się z krakowskim centrum, w którym operator zbierze dokładne informacje, a następnie DROGĄ ELEKTRONICZNĄ przekaże je NATYCHMIAST, RÓWNOCZEŚNIE do tych służb, których interwencja jest niezbędna w konkretnej sytuacji. Centrum odbiera również zgłoszenia na numer 998. Kolejny krokiem będzie włączenie do systemu numeru 999.
Działanie centrum opiera na nowoczesnym specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym. Operatorzy, podczas rozmowy z osobami zgłaszającymi, wszystkie niezbędne informacje wprowadzają natychmiast do komputera. Pracę ułatwia im specjalna aplikacja, która nawet „podpowiada” pytania, jakie operator powinien zadać, aby dowiedzieć sie jak najwięcej o sytuacji. Dane wprowadzane są do standardowego formularza, który drogą elektroniczną przekazywany jest równocześnie do tych służb, których udział jest niezbędny w akcji ratunkowej.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego integruje system ratownictwa i pozwala na właściwe funkcjonowanie numeru 112. Dzięki temu niezbędna pomoc powinna nadejść szybciej i będzie lepiej zorganizowana.
LOKALIZACJA TELEFONU OSOBY DZWONIĄCEJ NA NUMER 112
Jako pierwsze w Polsce krakowskie centrum ma możliwość automatycznej lokalizacji telefonów stacjonarnych i komórkowych, z których dzwonią osoby ze zgłoszeniami. Do tej pory, gdy była taka potrzeba, służby musiały zwracać się do poszczególnych operatorów z prośbą o zlokalizowanie dzwoniącego.
W CPR można zobaczyć na mapie, z jakiego miejsca dzwoni osoba ze zgłoszeniem. To nie tylko pomaga w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w razie wypadku samochodowego). Automatyczna lokalizacja pomaga również w eliminowaniu fałszywych zgłoszeń. Jeżeli ktoś dzwoni i twierdzi, że widzi pożar na Rynku Głównym w Krakowie, a pracownik centrum widzi, że zgłaszający dzwoni z innej części miasta, to do takiego zgłoszenia służby podchodzą z dużą ostrożnością.
CPR w urzędzie wojewódzkim to 12 stanowisk (z możliwością rozbudowania do 18 i więcej), obsługiwanych przez dyżurnych strażaków oraz doświadczonych operatorów, którzy przeszli cykl szkoleń w policji, straży pożarnej i pogotowiu.