SZYBCIEJ DO WARSZAWY
2008-10-03
Jerzy Miller, Wojewoda Małopolski wydał decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla modernizacji linii kolejowej Kraków-Psary. Znajdujący się na tej trasie tunel pozostawiony zostanie jako siedlisko dla nietoperzy.
Licząca około 68,5 km linia Kraków-Psary jest częścią istotnego połączenia Kraków-Warszawa biegnącego przez Centralną Magistralę Kolejową. PKP Polskie Linie Kolejowe planują modernizację linii tak, aby pociągi osobowe mogły poruszać się po niej z prędkością 160 km/h (tabor klasyczny) lub nawet do 200 km/h (wagony przystosowane do takich prędkości).
Do tej pory trasa na odcinku Kozłów - Miechów biegła tunelem pod Białą Górą. Odcinek ten poprowadzony będzie nową trasą, która będzie omijać od strony zachodniej Białą Górę. Stara linia oraz stacja Tunel zostanie zlikwidowana, a w Uniejowie powstanie przystanek osobowy.
Teren po starej linii kolejowej ma zostać zrekultywowany, a sam tunel ma zostać zamknięty i przekształcony w siedlisko nietoperzy.
Poza tym, wojewoda zaznaczył w swojej decyzji, że pod torami musi znaleźć się przejście dla większych zwierząt (np. saren czy dzików), przejście dla płazów oraz 14 przejść dla małych ssaków (np. łasic czy kun).
W okolicach zamieszkałych wzdłuż linii kolejowej powstaną ekrany akustyczne.