Trzy z czterech odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI) mają już wykonawców badań geologicznych, którzy przygotują również projekty budowlane. W połowie listopada krakowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybierze wykonawcę tych prac dla czwartego odcinka.
Dzisiaj w Starostwie Powiatowym w Myślenicach odbył się briefing prasowy z udziałem sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisława Bukowca, wojewody małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara oraz dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Macieja Ostrowskiego. Po konferencji nastąpiło podpisanie umów z wykonawcami dla odcinków S52 Bulowice – Chocznia (11,5 km) i Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów (12 km).
Od sierpnia 2025 prowadzone są już badania pomiędzy Bielsko-Białą i Bulowicami (16,9 km). W tym miesiącu ponownie krakowski Oddział GDDKiA wybierze wykonawcę badań na odcinku Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska (21 km).
- Kolejny duży krok naprzód, aby Beskidzka Droga Integracyjna stała się faktem. To ważna inwestycja dla Małopolski Zachodniej. Ten projekt znacząco wpłynie na układ komunikacyjny w województwie i przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. Inwestycja będzie miała także wpływ na lokalną społeczność, mieszkańcy szybciej i bezpieczniej dotrą do szkół, przedszkoli, miejsc pracy. To przełom, na który czekali mieszkańcy - mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Bulowice – Chocznia
Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Promost Consulting, a koszt prac to 23,1 mln zł. Ten odcinek S52 BDI ma kluczowe znaczenie dla Andrychowa, największego miasta powiatu wadowickiego. To tu odnotowuje się jedno z największych natężeń ruchu na drodze krajowej nr 52 między Bielsko-Białą a Głogoczowem. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 każdego dnia korzysta z tej trasy prawie 17 tysięcy pojazdów. BDI ominie Andrychów od północy, a dojazd do miasta zapewni nowy węzeł, który powstanie na skrzyżowaniu z ul. Batorego (droga wojewódzka nr 781). Kolejny węzeł na trasie zbudowany zostanie w Inwałdzie, na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Tu S52 również pobiegnie na północ od tej popularnej wśród turystów miejscowości.
W pobliżu Wadowic powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (jedno po każdej stronie drogi). Krakowski Oddział GDDKiA planuje budowę 17 obiektów - mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy obiekt, most o długości ponad 200 m, planuje wybudować na Wieprzówce w Andrychowie. Powstanie też 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 4 milionów litrów oraz trzy przejścia dla zwierząt.
Kalwaria Wschód – Głogoczów
Wykonawcą prac na tym odcinku będzie Lafrentz Polska, a wartość umowy to 29,7 mln zł. Przetarg rozstrzygnięty został w sierpniu, jednak z uwagi na odwołania krakowski Oddział GDDKiA nie mógł podpisać umowy i czekał na wyroki Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Z końcem października KIO podtrzymała wybór krakowskiego Oddziału GDDKiA, dzięki czemu można było przystąpić do kompletowania dokumentów i zabezpieczeń niezbędnych do podpisania umowy.
To ostatni odcinek BDI, który połączy nową drogę ekspresową z zakopianką. S52 spotka się z DK7 w miejscu dzisiejszego węzła Głogoczów, który zostanie gruntownie rozbudowany. Poza tym powstaną dwa węzły - Sułkowice na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956 oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Nowa trasa pobiegnie na północ od DK52.
Wraz z drogą ekspresową powstaną aż 33 obiekty. Największy z nich planujemy zbudować w Izdebniku. Będzie to niemal 900-metrowa estakada zlokalizowana przed Biertowicami. Przygotowane zostanie też 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych mieszczących łącznie ponad 11 milionów litrów.
Dziś na tym odcinku notuje się największe w małopolskiej części DK52 natężenie ruchu. Co dzień tą drogą porusza się niemal 18 tysięcy aut.
Czwarty przetarg
Pod koniec kwietnia krakowski Oddział GDDKiA ogłosił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla najdłuższego, 21-kilometrowego odcinka S51 BDI, obejmującego 1/3 trasy. Zainteresowanie wykonawców było ogromne, złożono aż 13 ofert. Od wyboru krakowskiego Oddziału GDDKiA złożono cztery odwołania, które zostały w czerwcu uznane. W sierpniu ponownie wybrano i ponownie złożono odwołania, tym razem trzy. KIO uwzględniła je w październiku. W połowie listopada planowany jest wybór najkorzystniejszej oferty w tym postępowaniu.
Zakres badań geologicznych
Na całym odcinku BDI planowane jest wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Beskidzka Droga Integracyjna
Droga ekspresowa S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planowane jest też wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o pozwolenie na budowę (decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) dla czterech odcinków krakowski Oddział GDDKiA planuje złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosi przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Źródło informacji: GDDKiA, Odział w Krakowie