Kolejny etap największej inwestycji kolejowej w Małopolsce dopięty!
2025-10-06

Projekt „Podłęże-Piekiełko” to największa inwestycja kolejowa na południu Polski. Dzięki niej do 2030 r. powstanie linia kolejowa łącząca Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Dziś uroczyście podpisano umowę z wykonawcą na realizację jednego z etapów projektu: budowę linii kolejowej nr 622 na odcinku Szczyrzyc-Tymbark.

W briefingu prasowym dotyczącym podpisanej umowy, jak również realizacji i całej inwestycji udział wzięli: posłanka na Sejm RP Urszula Nowogórska, wojewoda małopolski dr inż. Krzysztof Jan Klęczar, wójt gminy Tymbark Paweł Ptaszek, wójt gminy Jodłownik Paweł Stawarz, prezes zarządu Gülermak S.A. Bülent Özdemir, Dariusz Bac dyrektor dywizji budownictwa kolejowego i elektroenergetycznego w Budimex oraz Mateusz Wanat dyrektor regionu południowego centrum realizacji inwestycji PKP PLK.

- Wszyscy mamy świadomość, jak ta inwestycja jest bardzo potrzebna. Każdy krok, który zbliża do finału jej realizacji, jest istotny. Podpisana dzisiaj umowa obejmuje duży zakres prac. Tory pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem poprowadzone będą przez dwa tunele, wiadukty i mosty. Szacowany koszt budowy to ponad 2 mld zł netto – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Fragment, którego dotyczy podpisana dzisiaj umowa, realizowany jest w ramach zadania „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II (pozostałe prace LK 104 oraz budowa nowej linii Podłęże – Tymbark)”. Łączna wartość zadania to blisko 7,8 mld zł.

- To ważny moment realizacji projektu „Podłęże-Piekiełko”. Do tej pory pracowaliśmy przede wszystkim przy modernizacji istniejącej od XIX w. linii kolejowej nr 104. Natomiast dziś podpisaliśmy umowę na budowę linii kolejowej nr 622, zupełnie nowego szlaku, który docelowo stworzy dogodne połączenie kolejowe Krakowa z Limanową i Nowym Sączem – mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

- Sprawna infrastruktura jest podstawą nie tylko komfortu funkcjonowania mieszkańców, ale także kołem zamachowym rozwoju gospodarczego. Gratuluję podpisanej dzisiaj umowy i życzę, by realizacja przebiegła sprawnie – dodaje wojewoda.

Największa inwestycja kolejowa w regionie
Projekt „Podłęże-Piekiełko”, który ma być zrealizowany do 2030 r., powstanie połączenia kolejowego, które umożliwi między innymi przejazd na trasie Zakopane-Kraków w ok. 90 min. Natomiast z Krakowa do Nowego Sącza najszybsze pociągi dotrą w ok. 60 min. Całość inwestycji podzielona jest na dwa główne zadania. Jedno to wspomniana wyżej budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz.

Drugie zadanie to „Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz”. Wartość tego zadania to ponad 4 mld zł.

Efekty całego projektu:
•    przygotowanie nowej, w pełni zelektryfikowanej linii kolejowej, dostosowanej do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych,
•    polepszenie oferty przewozowej dla przewoźników i zwiększenie przewozu masy towarowej,
•    skrócenie czasu przejazdu (Nowy Sącz – Kraków ok. 60 minut, Zakopane – Kraków ok. 90 minut, Mszana Dolna – Kraków ok. 45 minut, Limanowa – Kraków ok. 40 minut),
•    poprawa dostępności komunikacyjnej regionów atrakcyjnych turystycznie południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami Polski poprzez radykalne skrócenie czasu przejazdu,
•    uruchomienie przewozów pasażerskich pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem,
•    stworzenie możliwości rozwoju dla kolei aglomeracyjnej,
•    poprawa dostępności rejonu Nowego Sącza i południowej Małopolski w ruchu pasażerskim i towarowym oraz pobudzenie gospodarki,
•    zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez ich likwidację, zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych lub budowę skrzyżowań dwupoziomowych.

Źródło: PKP PLK S.A.

Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl


20251006_PKP-2220251006_PKP-520251006_PKP-920251006_PKP-820251006_PKP-2020251006_PKP-2420251006_PKP-220251006_PKP-1
Podziel się:
wstecz    do góry     drukuj