Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie rozpoczęła budowę południowo-zachodniej obwodnicy Zatora. Nowa trasa o długości ponad 2 km ominie miasto i uwolni od ruchu tranzytowego jej najstarszą część. Termin zakończenia inwestycji został zaplanowany na koniec 2027 roku.
Na terenie budowy, przy ul. Grabskiego w Zatorze, odbył się dziś briefing prasowy poświęcony rozpoczęciu budowy obwodnicy miasta. Wzięli w nim udział: wicemarszałek Sejmu RP Dorota Niedziela, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec, poseł na Sejm RP Marek Sowa, wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, dyrektor GDDKiA Oddział w Krakowie Maciej Ostrowski, burmistrz Zatora Szymon Matyja.
Ważna i wyczekiwana obwodnica
- To ważny dzień nie tylko dla mieszkańców Zatora i tego regionu Małopolski, ale też dla wszystkich, którzy na co dzień przejeżdżają przez Zator, stojąc często w korkach. Według naszych danych, ok. 13 tysięcy pojazdów potrafi przejechać przez centrum tego miasta. (…) Ponad 2-kilometrowy odcinek obwodnicy Zatora realizowany przez firmę STRABAG za kwotę ponad 72 milionów złotych to szansa na poprawę bezpieczeństwa i przyspieszenie przejazdu dla wszystkich korzystających z dróg numer 28 oraz 44, ale także dla przedsiębiorców, którzy działają w Strefie Aktywności Gospodarczej w Zatorze - mówi sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec.
- Jako mieszkanka Małopolski Zachodniej bardzo się cieszę, bo ten odcinek rzeczywiście się bardzo mocno korkował. (…) Dla nas, mieszkańców Małopolski Zachodniej, to bardzo ważne, żebyśmy udrażniali te drogi, ponieważ wszyscy z nich korzystamy – podkreśla wicemarszałek Sejmu RP Dorota Niedziela.
- Po rocznym przetargu dzisiaj jesteśmy już na placu budowy obwodnicy, która jest po prostu bardzo potrzebna i ludzie na nią oczekują - dodaje poseł Marek Sowa.
- To ważny moment zarówno dla mieszkańców Zatora i okolic, jak i całego regionu. Rozpoczęła się budowa obwodnicy miasta. To inwestycja, która przyniesie korzyści dla lokalnej społeczności, a także dla wszystkich użytkowników dróg przebiegających przez zachodnią część Małopolski. Obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy poza centrum Zatora, co przełoży się na większe bezpieczeństwo i mniejszy hałas. Dzięki temu poprawi się komfort życia mieszkańców. Dziękuję wszystkim zaangażowanym za determinację w dążeniu do realizacji tej inwestycji – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
- Jestem dumny, że jako burmistrz Zatora, mieszkaniec Zatorszczyzny staję w tym miejscu, w którym mam nadzieję, że za dwa lata pojadą samochody i będziemy mogli cieszyć się z kolejnego odcinka obwodnicy. (…) dla inwestora jest to mały krok, a dla Zatroszczyzny to jest bardzo duży krok w przyszłość - mówi burmistrz Zatora Szymon Matyja.
Co na początek
Początek budowy wiąże się przede wszystkim z pracami przygotowawczymi. Ściągnięta zostanie wierzchnia warstwa ziemi z części terenu budowy, a na jej obszar wkroczą geodeci celem wytyczenia miejsc prac. Rozpocznie się proces przekładania sieci infrastruktury znajdującej się na terenie budowy oraz wzmacnianie podłoża przyszłej drogi. Żeby to zrobić, zbudowane zostaną specjalne tymczasowe nasypy (tzw. przeciążeniowe), które zagęszczą grunt, na którym powstanie jezdnia.
BIM - Building Information Modeling
Powstanie obwodnicy Zatora będzie pierwszą w Polsce budową drogi krajowej realizowaną z wykorzystaniem nowatorskiego sposobu zarządzania informacją. Założenia realizacji tej innowacyjnej inwestycji zostały przygotowane wspólnie przez przedstawicieli GDDKiA i branży budowlanej. Zastosowana zostanie metodyka BIM, w której od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektem wykorzystuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych.
Dziś przedsięwzięcia budowlane są coraz nowocześniejsze, a przez to stają się coraz bardziej skomplikowane. Rośnie zakres informacji, które są niezbędne do odpowiedniego przygotowania, zaprojektowania, wybudowania, a następnie zarządzania i utrzymania, np. budynku lub drogi. Podczas tej budowy informacje pomiędzy inwestorem, nadzorem i wykonawcą będą wymieniane na platformie elektronicznej. Ograniczy to do minimum liczbę dokumentów w wersji papierowej i usprawni procesy.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Będzie ona biegła nowym śladem i obejmie szeroki zakres robót – drogowych, mostowych i instalacyjnych (wodnych, kanalizacyjnych, gazowych, elektroenergetycznych i teletechnicznych).
Przebieg obwodnicy
Nowa obwodnica to trasa o długości 2,1 km, która uzupełni układ dróg lokalnych wokół Zatora i zmieni ruch w mieście. Rozpocznie się na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) i pobiegnie do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka).
Jej początek będzie równocześnie początkiem całej drogi krajowej nr 28, czyli ponad 360-kilometrowego szlaku prowadzącego wzdłuż podnóża Karpat, od Zatora po przejście graniczne z Ukrainą w Medyce. Dziś DK28 rozpoczyna się na skrzyżowaniu ul. Oświęcimskiej i Krakowskiej w Zatorze. Następnie biegnie ul. Kościuszki, przez Rynek i ul. Wadowicką. Cały ten odcinek, dzięki budowie obwodnicy miasta i nowemu przebiegowi DK28, stanie się w przyszłości drogą lokalną. Ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum i przeniesiony na zachodnią stronę Zatora. Dziś przez tę miejscowość przejeżdża codziennie prawie 13 tysięcy samochodów.
Nowa trasa powstanie wzdłuż Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, ułatwiając funkcjonowanie lokalnym przedsiębiorcom. Będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Zaplanowana została budowa jednego przejścia i trzech przepustów dla zwierząt. Powstaną też dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.
Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Wartość prac to 76,2 mln zł. Za ich wykonanie odpowiada konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag.
Źródło: GDDKiA