Lokalnie jak po sznurku
2025-09-15

Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło Program Inwestycji dla budowy dodatkowych i poszerzenia już istniejących dróg lokalnych biegnących wzdłuż drogi krajowej nr 7 między Krakowem a Myślenicami. Celem jest odciążenie „zakopianki” i zwiększenie bezpieczeństwa na tej jednej z najpopularniejszych w Polsce tras. 

Szczegóły przedstawiono podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Parku Dworskim w Mogilanach. W wydarzeniu udział wzięli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec, wojewoda małopolski dr inż. Krzysztof Jan Klęczar oraz dyrektor GDDKiA Oddział w Krakowie Maciej Ostrowski. Obecni byli także m.in.: III zastępca prezydenta miasta Krakowa, Stanisław Kracik, dyrektor Biura Wojewody Łukasz Krzysztofik.

Nie tylko lokalne znaczenie
- Mieszkańcy miast i miasteczek znajdujących się w okolicy „zakopianki” znają wyzwania, jakie wiążą się z sąsiedztwem tej ważnej drogi. Z punktu widzenia codziennych wyzwań takich, jak chociażby droga do pracy, odwiezienie dziecka do szkoły czy też wizyta lekarska, wymagających czasem przejechania krótkiego fragmentu „zakopianką”, to sąsiedztwo bywa wyzwaniem. Zatwierdzony przez Ministerstwo Infrastruktury program jest odpowiedzią właśnie na ich potrzeby. Zaplanowane drogi utworzą korytarze pozwalające wydzielić ruch lokalny. To ważna inwestycja w stronę poprawy bezpieczeństwa i komfortu funkcjonowania mieszkańców – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.   

System naczyń połączonych 
Po opracowaniu kompleksowego projektu i uzyskaniu stosownych pozwoleń GDDKiA zbuduje wzdłuż obu stron trasy między Krakowem a Myślenicami dwie biegnące do niej równolegle drogi lokalne, które przejmą część ruchu pomiędzy miejscowościami położonymi na trasie DK7. Takie rozwiązanie poprawi funkcjonowanie „zakopianki”, gdyż skieruje część ruchu na nowe drogi biegnące wzdłuż DK7. Oddzieli to częściowo ruch lokalny od ruchu tranzytowego i turystycznego. Równocześnie pozwoli mieszkańcom okolicznych miejscowości podróżować na krótkich odcinkach bez konieczności wjazdu na „zakopiankę”. Przygotowanie takiego rozwiązania wymagać będzie poszerzenia do 6 m już istniejących 21,4 km dróg oraz budowy 4,5 km nowych. 

Ta inwestycja jest przygotowywana niezależnie od projektu nowej S7 Kraków – Myślenice. Nowa droga ekspresowa ma przejąć ruch tranzytowy i turystyczny z DK7, a połączenie sieci dróg lokalnych wzdłuż „zakopianki” ma podnieść bezpieczeństwo na istniejącej drodze i ułatwić podróże mieszkańcom miejscowości leżących na jej trasie. Ruch na drodze krajowej nr 7 stale rośnie, np. w Libertowie każdego dnia GDDKiA notuje średnio niemal 58 tysięcy samochodów. Im dalej na południe od Krakowa tym ruch jest mniejszy, jednak wciąż bardzo duży – od prawie 40 tysięcy w okolicy Jawornika do ponad 52 tysięcy w Mogilanach. 

Dodatkowym, istotnym czynnikiem jest przygotowywana Beskidzka Droga Integracyjna, czyli nowa droga ekspresowa S52, która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem i zastąpi dzisiejszą drogę krajową nr 52. Ta trasa również wpłynie na większą liczbę samochodów na „zakopiance”. Chcąc przygotować się na tę sytuację, GDDKiA zaproponowała rozwiązanie, które poprawi warunki ruchu lokalnego i w pewnym stopniu odciąży DK7. 

Gdzie będą zmiany 
Zmiany, tj. budowa nowych jezdni i poszerzenie już istniejących, będą dotyczyć następujących odcinków dróg biegnących wzdłuż „zakopianki”: 
•    8,8 km od powstającego nowego układu drogowego w Libertowie do węzła w Głogoczowie (km od 675+400 do 684+220), 
•    1,1 km w Krzyszkowicach na północ od budowanego węzła (km od 688+250 do 689+350), 
•    1,3 km na Syberii w Jaworniku (km od 690+300 do 691+600), 
•    950 m na Tarnówku w Jaworniku, od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 955 (teren przyszłego węzła) do terenu węzła Myślenice przy ul. Sobieskiego (km od 692+500 do 693+444), 
•    1 km w Myślenicach na południe od budowanego węzła (km od 694+107 do 695+130). 

Dodatkowo w samych Krzyszkowicach zostanie wybudowanych 440 m dodatkowych dróg i poszerzonych 240 m tras już istniejących, o czym GDDKiA informowała w maju. 

Szczegóły projektu 
Prace będą wymagały zbudowania ośmiu nowych mostów. Po dwa takie obiekty powstaną na Kozłówku w Mogilanach, na potoku w Głogoczowie, na Głogoczówce w Krzyszkowicach oraz na Tarnówce w Myślenicach. Każdy z nich będzie miał długość ok. 10 m. Powstanie także 12 przepustów. Zaplanowano również 23,9 km chodników. 

GDDKiA przeanalizuje możliwość przeniesienia przystanków autobusowych i kursów komunikacji zbiorowej na drogi lokalne, dzięki czemu kierowcy busów i autobusów nie musieliby włączać się z przystanku bezpośrednio na ruchliwą trasę. 

Zbudowanie spójnego systemu dróg lokalnych wzdłuż „zakopianki” pozwoli mieszkańcom okolicznych miejscowości na podróżowanie bez konieczności wjazdu na DK7. Dzięki temu zamknięta będzie część wjazdów i zjazdów z tej trasy, a tym samym zlikwidowane zostaną najbardziej niebezpieczne miejsca, gdzie miesza się ruch lokalny i tranzytowy. W latach 2016-2024 między Krakowem a Myślenicami doszło do 79 wypadków z powodu nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowego skręcania. Zginęły w nich 3 osoby, a 122 zostały ranne. Do takich sytuacji dochodzi najczęściej właśnie podczas wjazdu na trasę główną z drogi podporządkowanej lub podczas zjazdu z niej. 

Dzięki połączeniu sieci dróg na DK7 aż 26 zjazdów i cztery lewoskręty zostaną zlikwidowane (ul. Spadzista w Gaju, nawrotka w pobliżu przystanku Włosań w Mogilanach, nawrotka na wysokości stacji paliw Orlen w Mogilanach, ul. Tarnówka w Myślenicach). Celem GDDKiA jest doprowadzenie do sytuacji, w której zjazd i wyjazd z „zakopianki” będzie możliwy tylko poprzez węzły. Takie skrzyżowania to zdecydowanie najbezpieczniejsze rozwiązania. 

Prace projektowe dla tego przedsięwzięcia inwestor planuje rozpocząć w przyszłym roku. Budowa jest przewidziana na lata 2031-2032. 

Modernizacja „zakopianki”

Od kilkunastu lat GDDKiA realizuje kolejne etapy programu modernizacji DK 7 między Krakowem a Myślenicami. Jego celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa, tak kierowców, jak i pieszych.  

W zeszłym roku oddano do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Trwa budowa kolejnych dwóch węzłów – w Krzyszkowicach oraz w Myślenicach (na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego). Rozbudowywany jest też układ drogowy w Libertowie. Na początku maja 2025 r., do Wojewody Małopolskiego złożony został wniosek o pozwolenie na budowę węzła w Jaworniku. GDDKiA przygotowuje projekt gruntownych zmian na trasie „zakopianki” w Głogoczowie. 

Dzięki temu już za kilka lat na DK7 między Krakowem a Myślenicami kierowcy będą mogli korzystać z ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań. Pięć z nich to część obecnego programu modernizacji „zakopianki”, jeden (estakada w Myślenicach) został oddany do użytku w 2009 roku, a dwa kolejne (w Mogilanach i Głogoczowie) powstały w ubiegłym wieku.


20250915_BriefingMogilany-1920250915_BriefingMogilany-220250915_BriefingMogilany-1220250915_BriefingMogilany-620250915_BriefingMogilany-320250915_BriefingMogilany-1320250915_BriefingMogilany-1
Podziel się:
wstecz    do góry     drukuj