Przeprowadzenie badań geologicznych na przebiegu pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), od Bielska-Białej do Bulowic, a także opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę 16,9 km trasy S52 jest przedmiotem podpisanej dzisiaj umowy pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział w Krakowie a przedstawicielami firmy Voessing. Wartość prac to prawie 31,3 mln zł.
W Miejscu Aktywności Mieszkańców w Kętach odbyła się konferencja prasowa dotycząca podpisanej umowy. Udział w niej wzięli poseł Marek Sowa, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Miłosz Motyka, wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski oraz burmistrz gminy Kęty Marcin Śliwa.
– Podpisana dzisiaj umowa to realne działanie i kolejny krok w kierunku Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, tak istotnej dla mieszkańców regionu. Realizacja projektu nabiera tempa, dokładamy kolejną cegiełkę w powstanie tego jakże ważnego traktu. Realizacja tej inwestycji jest jednym z naszych priorytetów. Mieszkańcy każdego dnia muszą mierzyć się z ogromnym natężeniem ruchu przy zwartej zabudowie wzdłuż drogi. Odpowiedzią na ich apele są realne działania. Życzę szybkiej realizacji tego ważnego zadania – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Potem już tylko budowa
Wykonawca ma niespełna 3 lata na wykonanie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego pierwszego odcinka BDI oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). GDDKiA – Oddział w Krakowie planuje ogłosić przetarg na budowę na końcowym etapie postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID.
S52 Bielsko-Biała – Bulowice
Na tym odcinku powstaną trzy węzły drogowe – Kozy (na skrzyżowaniu z ul. Przecznia), Kęty (na przecięciu z dzisiejszą drogą krajową nr 52, na granicy woj. śląskiego i małopolskiego) i Bulowice (na skrzyżowaniu z DK52, w pobliżu ul. Świerkowej). W Kobiernicach powstaną dwa MOP-y, po jednym w obu kierunkach. Zostanie zbudowanych też 21 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy – około kilometrowy – będzie most na Sole w Kobiernicach. Odpowiedni odbiór deszczówki zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 miliona litrów.
Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części Podbeskidzia drogę krajową nr 52. To właśnie między Bielskiem-Białą a Andrychowem jest największe natężenie ruchu. Każdego dnia tą trasą porusza się od blisko 13 tysięcy (w Bulowicach) do niemal 19 tysięcy pojazdów (w pobliżu Bielska-Białej).
Pozostałe przetargi
Pod koniec maja GDDKiA otrzymało po 13 ofert na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla dwóch odcinków BDI, Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów. Trwa ocena złożonych ofert. W drugiej połowie lipca planowane jest wybranie wykonawców.
Z końcem kwietnia wybrany został wykonawca prac na części trasy S52 od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej. Wpłynęło odwołanie, które zostało uwzględnione przez Krajową Izbę Odwoławczą. GDDKiA została zobowiązana do ponownej analizy dokumentów i oceny ofert. Ponowny wybór wykonawcy planowany jest w połowie lipca.
Zakres badań geologicznych
Na całym odcinku BDI planowane jest wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli będzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Beskidzka Droga Integracyjna
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planowane jest wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków GDDKiA planuje złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosi przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Źródło: GDDKiA – Oddział w Krakowie