Pożar i chemikalia w tunelu? Służby ratownicze: jesteśmy gotowi!
2025-05-08

Kilka ciężarówek i osobówka zderzyły się w tunelu pod Luboniem Małym. Ruch został zablokowany. Akcję ratunkową utrudniał pożar oraz niebezpieczny amoniak, wyciekający z pojemnika w jednym z uszkodzonych pojazdów… Tak pokrótce wyglądał scenariusz wspólnych ćwiczeń służb ratowniczych, przeprowadzonych dzisiaj w tunelu pod Luboniem Małym.  

Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej oraz rozporządzeniami ministerialnymi, ćwiczenia tego typu odbywają się co roku. Z jednej strony pozwalają przećwiczyć skomplikowane akcje ratownicze w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Z drugiej, od A do Z weryfikują procedurę postępowania w sytuacji zagrożenia.

W ćwiczeniach biorą udział służby podległe wojewodzie, dlatego na miejscu obecni byli: wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, II zastępczyni dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie Justyna Czopek, zastępca kierownika Dyspozytorni Medycznej w Wydziale Powiadamiania Ratunkowego MUW Konrad Łagosz, przedstawiciele Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego oraz Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

Scenariusz ćwiczeń – czyli co dokładnie się wydarzyło  
Około godz. 9 rano kierowca cysterny, jadący w kierunku Krakowa, wjechał do tunelu pod Luboniem Małym. W tym momencie stracił kontrolę nad pojazdem i uderzył w tył ciężarówki poruszającej się na tym samym pasie. W wyniku zderzenia przyczepa ciężarówki przewróciła się na lewy pas jezdni, blokując ruch w tunelu.  

W tym samym czasie kierowca samochodu osobowego, nie widząc przeszkody na drodze, najechał na przewróconą naczepę, a jego auto stanęło w płomieniach. W pojeździe znajdowały się dwie osoby, które zostały uwięzione we wraku, a także doznały poważnych obrażeń (złamania i oparzenia).  

Za samochodem osobowym poruszała się kolejna ciężarówka, przewożąca betonowe elementy konstrukcyjne oraz pojemnik z amoniakiem. Ten pojazd również nie uniknął zderzenia, w wyniku czego doszło do wycieku amoniaku, co dodatkowo skomplikowało akcję ratowniczą.  

Ostatnim poszkodowanym był kierowca pojazdu, który zdołał zatrzymać się w tunelu przed wypadkiem. Próbował on ugasić płonący pojazd podręcznym sprzętem gaśniczym, doznając przy tym lekkich oparzeń.  

Jednostki uczestniczące w ćwiczeniach
W ćwiczeniach brały udział: Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie wraz z jednostkami z Suchej Beskidzkiej, Myślenic, Nowego Targu i Rabki Zdroju, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie wraz z jednostkami terenowymi z Suchej Beskidzkiej, Myślenic, Nowego Targu i Limanowej i Pogotowie Ratunkowe, a także pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem.  

Rola Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie w ćwiczeniach
GDDKiA – Oddział w Krakowie, jako gospodarz i koordynator ćwiczeń, już od tygodni pracowała nad tym projektem, dogrywając jego poszczególne elementy. Istotne zadania do wykonania mieli pracownicy CZT. Ich rolą było potwierdzenie zdarzenia drogowego i zaalarmowanie odpowiednich służb, a następnie bieżące komunikowanie czynności w ramach posiadanych procedur wypadkowych. Jednym z kluczowych aspektów udziału pracowników Centrum było odpowiednie ustawienie tablic zmiennej treści oraz współpraca z Kierującym Działaniami Ratowniczymi. Szereg zadań do wykonania czekało także po zakończeniu akcji ratunkowej. Wszystko po to, aby upewnić się, że tunel całkowicie spełnia normy bezpieczeństwa, zanim znów zaczną korzystać z niego kierowcy.  

Obserwatorzy ćwiczeń  
Doroczne ćwiczenia były źródłem wiedzy i praktycznych wniosków także dla licznego grona obserwatorów, którzy mogli naocznie zweryfikować, na ile stosowane przez nich rozwiązania sprawdzają się w warunkach skrajnych. Dzięki temu możliwe jest stałe doskonalenie codziennych praktyk, co przekłada się na większe bezpieczeństwo użytkowników dróg.  

- To bardzo ważne ćwiczenia dotyczące podejmowania działań podczas wypadku, w którym ruch został zablokowany, są poszkodowani, a akcję utrudnia pożar oraz niebezpieczny amoniak. To czas weryfikacji procedur, współpracy oraz koordynacji podejmowanych działań. Sytuacje, jak ta z dzisiejszych ćwiczeń, mogą się wydarzyć, a służby muszą być przygotowane do działania w szczególnych warunkach. Kwestie związane z zapewnieniem bezpieczeństwa zarówno mieszkańców, jak i przyjezdnych są dla mnie jednym z priorytetów - mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Efekty wspólnych ćwiczeń

Dzięki dzisiejszym ćwiczeniom tunelowym udało się:
•    sprawdzić systemy powiadamiania właściwych organów o zdarzeniach,
•    sprawdzić procedury koordynacji i współdziałania służb uczestniczących w działaniach ratowniczych,
•    przeprowadzić ewakuację z tunelu w warunkach pożaru i zagrożenia nieznaną substancją chemiczną,
•    zneutralizować tę substancję i uprzątnąć tunel tak, aby możliwe było jego ponowne otworzenie dla ruchu pojazdów.  
Ćwiczenia umożliwiły doskonalenie taktyki prowadzenia działań ratowniczych oraz procesu podejmowania decyzji. Pozwoliły sprawdzić takie elementy jak: organizowanie punktów doraźnej pomocy medycznej, organizowanie objazdów alternatywnych, zapewnienie pomocy psychologicznej poszkodowanym czy wspólne informowanie wraz z dziennikarzami o wypadku i jego skutkach.  

Bezpieczeństwo tunelu w Skomielnej Białej
Oddany do użytku w listopadzie 2022 r. tunel pod Luboniem Małym jest objęty całodobowym monitoringiem. Na bieżąco GDDKiA Oddział w Krakowie kontroluje natężenie ruchu oraz wszystkie nietypowe sytuacje na drodze. Specjalne czujniki nieustannie monitorują poziom gazów (dwutlenek azotu i dwutlenek węgla), przejrzystość i temperaturę powietrza oraz prędkość wiatru. W razie potrzeby uruchamiane są specjalne dmuchawy. Na terenie całego obiektu jest wzmocniony sygnał komórkowy. Ponadto komunikaty bezpieczeństwa od dyspozytora, kierowca usłyszy w swoim samochodowym radiu.  

Każda nitka tunelu ma dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz trzymetrowy pas awaryjny. Wzdłuż każdej ściany tunelu znajdują się drogi ewakuacyjne o szerokości 1,2 m. Tunel posiada także 11 przejść ewakuacyjnych (rozmieszczonych co ok. 200 m), w tym jedno przejście (zlokalizowane w środku tunelu), które umożliwia przejazd służb ratowniczych. Jednocześnie co ok. 100 m znajdziemy nisze alarmowe i hydrantowe, wyposażone w podstawowy sprzęt gaśniczy oraz szklane koce. Specjalne drzwi w niszach zapewniają ochronę przed hałasem i innymi czynnikami, takimi jak pożar.  

W środku obiektu znajduje się jeszcze zatoka postoju awaryjnego. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni mogą być ewakuowani do sąsiedniej nitki, a następnie skierowani do wyjścia na zewnątrz.  

Rozwaga przede wszystkim  
Jednak nawet najbezpieczniejszy tunel, naszpikowany czujnikami, nie spełni swojego zadania, jeśli kierowcy nie będą stosować się do podstawowych zasad bezpieczeństwa. Jak więc brzmi ABC zachowania się w tunelu?  
Pamiętajmy o kilku prostych zasadach!
1.    W tunelu nigdy nie wolno zatrzymywać się bez wyraźnej potrzeby, zawracać czy jechać pod prąd.  
2.    Jeśli po wjeździe do tunelu zauważysz, że Twoje auto płonie – wtedy zatrzymaj się i spróbuj ugasić pojazd. Warto skorzystać z podręcznego sprzętu gaśniczego oraz szklanych koców, umieszczonych na ścianach tunelu.  
3.    Jeśli pożar jest zbyt duży, opuść pojazd, zostawiając kluczyk w stacyjce oraz wezwij pomoc przez system łączności.  
4.    Słuchaj i stosuj się do poleceń dyspozytora.

Dofinansowanie UE
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój, której częścią jest tunel, została współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE to 1 299 635 604,11 zł. 
 
Źródło: GDDKiA – Oddział w Krakowie



20250508_Tunel_cwiczenia 20250508_Tunel_cwiczenia 20250508_Tunel_cwiczenia 20250508_Tunel_cwiczenia 20250508_Tunel_cwiczenia 20250508_Tunel_cwiczenia 20250508_Tunel_cwiczenia 20250508_Tunel_cwiczenia 20250508_Tunel_cwiczenia 20250508_Tunel_cwiczenia 20250508_Tunel_cwiczenia
Podziel się:
wstecz    do góry     drukuj