Dotychczas dofinansowaniem z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na 2025 rok w naszym województwie objętych zostało 247 linii. Ta liczba będzie jeszcze większa. Małopolsce właśnie zostały przyznane kolejne środki rządowe, które pozwolą uruchomić dodatkowych 55 linii.
O tym, jak działa Fundusz rozwoju przewozów autobusowych w Małopolsce, mówił podczas dzisiejszego briefingu prasowego wojewoda małopolski dr inż. Krzysztof Jan Klęczar. Wojewodzie towarzyszył wicestarosta myślenicki Rafał Kudas. Briefing odbył się na Dworcu Autobusowym Myślenice. Zatrzymuje się tam jedna z linii uruchomionych przez powiat myślenicki w styczniu 2025 r. dzięki dofinansowaniu z Funduszu autobusowego. Będzie to też przystanek na trasie 5 nowych linii, które zostaną objęte dofinansowaniem w ramach zadania samorządu województwa małopolskiego.
Idziemy na rekord. Łącznie blisko 91 mln zł dofinansowania dla Małopolski
- Fundusz autobusowy w naszym województwie ma się dobrze. Co więcej, można powiedzieć, że rośnie w siłę. Po pierwsze, w tym roku mieliśmy 10 samorządów aplikujących po raz pierwszy, co świadczy o tym, że dobre praktyki przejmują nowe jednostki. Po drugie, limit środków został zwiększony i wszystkie wnioski na rok 2025 r. zostaną objęte dopłatami. Tym samym Małopolska zyska w bieżącym roku łącznie 302 linie autobusowe o długości prawie 9,5 tys. km – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Limit środków przyznanych pierwotnie przez Ministra Infrastruktury Małopolsce w ramach Funduszu autobusowego na rok 2025 wynosił ponad 59,5 mln zł. Do tego mieliśmy ponad 21,6 mln zł na zadania wieloletnie, dla których już zostały zawarte umowy.
W naborze na 2025 rok zostało złożonych 76 wniosków, opiewających na łączną kwotę przewyższającą ten limit (wnioskowana kwota dopłat – ponad 69 mln zł). Jeden z wniosków (województwa małopolskiego, na ponad 31 mln zł) nie mógł zatem zostać objęty pełnym dofinansowaniem w ramach przyznanych środków. Dlatego też wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar złożył do Ministerstwa Infrastruktury wniosek o zwiększenie puli środków dla Małopolski.
- Właśnie otrzymałem potwierdzenie od Ministra Infrastruktury, że mamy pozytywną decyzję. Będą dodatkowe środki dla Małopolski! Plan finansowy został zwiększony o pulę blisko 10 mln zł. Tym samym łączna kwota, która może być przeznaczona na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w naszym województwie, wyniesie w tym roku blisko 91 mln zł. Dzięki temu wniosek samorządu województwa małopolskiego – na ponad 31 mln zł – zostanie objęty pełnym dofinansowaniem – podaje wojewoda Klęczar.
55 dodatkowych linii
- Dzięki kolejnej puli środków i objęciu finansowaniem wniosku województwa małopolskiego, powstaną połączenia ułatwiające dotarcie do takich miejsc jak: szkoły, kościół czy centra poszczególnych miejscowości. Dzięki wsparciu z Funduszu autobusowego powstają połączenia ważne dla lokalnych społeczności. Linie te łączą miejsca odwiedzane w ramach codziennych obowiązków i zadań. Wśród nich są także połączenia przebiegające przez Myślenice, gdzie się aktualnie znajdujemy. Pozwalają one dotrzeć chociażby do granic Krakowa – mówi wojewoda Krzysztof Jan Klęczar.
Województwo małopolskie złożyło wniosek opiewający na ponad 31,1 mln zł. W ramach tego zadania powstanie 55 linii o długości blisko 2,4 tys. km. Są to połączenia łączące różne części regionu, m.in. gminę Myślenie – gminę Mogilany – miasto Kraków, gminę Myślenice – gminę Siepraw – gminę Świątniki Górne – gminę Wieliczka, gminę Niedźwiedź – miasto Mszana Dolna – gminę Wiśniowa – gminę Myślenice, gminę Wieliczka – gminę Siepraw – gminę Myślenice, miasto Limanowa – gminę Tymbark – gminę Dobra – gminę i miasto Mszana Dolna – gminę Lubień, gminę Pcim – gminę Myślenice, gminę Szczurowa – gminę Drwinia – miasto Bochnia, gminę Wietrzychowice – gminę Szczurowa – gminę Borzęcin – gminę Brzesko, gminę Czarny Dunajec – gminę Kościelisko – miasto Zakopane – gminę Poronin – gminę Bukowina Tatrzańska, miasto Tarnów – gminę Lisia Góra – gminę Dąbrowa Tarnowska.
Podnosząc dostępność transportową
Wśród beneficjentów Funduszu na ten rok jest między innymi powiat myślenicki.
- Funkcjonowanie dwóch linii komunikacyjnych na trasie Myślenice-Gruszów oraz Lubień-Bogdanówka, w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych użyteczności publicznej, stanowi istotny krok w eliminacji białych plam komunikacyjnych w naszym powiecie. Dzięki tym działaniom nie tylko przywracamy nierentowne połączenia, ale przede wszystkim przeciwdziałamy wykluczeniu komunikacyjnemu, co znacząco poprawia dostępność transportową dla mieszkańców. Inicjatywa ta ma na celu zapewnienie lepszej mobilności mieszkańców oraz integracji społecznej, co ma istotny wpływ na zapewnienie zrównoważonego rozwoju naszego powiatu – mówi wicestarosta myślenicki Rafał Kudas.
Bogdanówkę, wieś w gminie Tokarnia, z Lubniem, wsią w gminie Lubień – dzieli ok. 19 km. Dystans z jednej strony niewielki dla osób zmotoryzowanych, z drugiej trudny do pokonania dla tych, którzy nie poruszają się samochodem. Odpowiedzią na to wyzwanie jest jedna z dwóch linii utworzonych przez powiat myślenicki. Tym samym, jeśli o godz. 7.00 zjawimy się na przystanku w Bogdanówce, to korzystając z połączenia, 23 minuty później znajdziemy się na przystanku „Lubień – Ośrodek Zdrowia”.
Druga z tras z dofinansowaniem z Funduszu autobusowego, dla których powiat myślenicki uzyskał dofinansowanie, jest dłuższa i obejmuje 42,5 km. Biegnie z Gruszowa do Myślenic. Na trasie od punktu początkowego do końcowego znajduje się 35 przystanków rozsianych w kilkunastu miejscowościach.
10 nowych beneficjentów
– Po raz pierwszy w historii programu w naborze na 2025 r. aplikowały gminy: Bolesław (powiat dąbrowski), Czernichów, Igołomia-Wawrzeńczyce, Krościenko nad Dunajcem, Miechów, Nowy Targ, Pałecznica, Skała, Tuchów i Uście Gorlickie. To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców tych obszarów, którym służyć będą uruchomione połączenia – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
20 nowych linii utworzonych przez tych 10 samorządów liczy łącznie blisko 582 km. Trzech organizatorów zdecydowało się uruchomić połączenia jeszcze w styczniu, jeden w lutym, kolejnych trzech w marcu, dwóch w maju, a jeden w czerwcu.
Najwięcej linii zadeklarowały gminy Skała (4) i Pałecznica (3). Gminy: Igołomia-Wawrzeńczyce, Miechów, Nowy Targ, Tuchów i Uście Gorlickie uruchomią po 2 linie. Natomiast gminy: Bolesław, Krościenko nad Dunajcem i Czernichów utworzą po jednej linii.
Fundusz autobusowy jako odpowiedź na potrzeby mieszkańców
– Pozyskanie środków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych pozwoli gminie Czernichów na uruchomienie nowego połączenia autobusowego pomiędzy miejscowościami Czernichów i Czułówek. Złożony wniosek był odpowiedzią na postulaty mieszkańców Czułówka, Przegini Duchownej, Rybnej, którzy w chwili obecnej nie mają bezpośredniego połączenia autobusowego z Czernichowem i skarżą się m.in. na brak możliwości załatwienia spraw urzędowych. Planowane uruchomienie połączenia to maj 2025 r., a pozyskane wsparcie uatrakcyjni siatkę połączeń przy niedużym stopniu zaangażowania środków własnych budżetu gminy– wyjaśnia wójt gminy Czernichów Piotr Józefczyk
Gmina zawnioskowała o wsparcie w wysokości blisko 56,5 tys. zł i na takim poziomie je uzyskała. Długość linii biegnącej z Czułówka do Czernichowa to 28 km.
Łącznik dla małych i dużych miejscowości
Z kolei gmina i miasto Miechów uruchomi dwie linie o łącznej długości 54,5 km. Przyznane na 2025 r. dofinansowanie wyniosło w tym przypadku blisko 122,5 tys. zł.
Nowe połączenia mają uzupełnić sieć komunikacyjną szczególnie dla obszarów pozamiejskich.
– Kilka lat temu uruchomiliśmy komunikację miejską – jako linię dowozową do szybkiej kolei aglomeracyjnej. Obecnie kończymy budowę dworca autobusowego, a kolejne działania w zakresie transportu publicznego, nad którymi chcemy pracować, dotyczą rozwoju i wsparcia połączeń na obszarach pozamiejskich – tłumaczy burmistrz Miechowa Dariusz Marczewski.
Krok po kroku…
– Jestem przekonany, że dobre doświadczenia zachęcą przede wszystkim samorządy uczestniczące w programie po raz pierwszy do utrzymania i aktywnego rozwijania tych linii. Tworzona w ten sposób krok po kroku sieć połączeń ma ułatwiać poruszanie się zarówno pomiędzy mniejszymi miasteczkami, jak i łączyć je z centrum regionu – podsumowuje wojewoda Krzysztof Jan Klęczar.
W naborze na 2025 rok dofinansowanie uzyskało: 65 zadań zgłoszonych przez gminy, 9 przez powiaty, 1 przez zawiązek powiatowo-gminny i 1 przez województwo małopolskie. Łącznie obejmują one 302 linie o długości blisko 9,5 tys. km.
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej wspiera organizatorów od 2019 r. Do 2024 r. suma łącznych dopłat dla Małopolski wyniosła ponad 195 mln zł, co zapewniło funkcjonowanie łącznie 1204 linii.