Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział w Krakowie ogłosiła przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie pozwolenia na budowę dla pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). Przedmiotem zamówienia jest 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S52 pomiędzy planowanymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Oferty można składać do 18 lutego 2025 roku.
Ta informacja była tematem dzisiejszego briefingu prasowego. Udział w nim wzięli: wicemarszałek Sejmu RP Dorota Niedziela, posłowie na Sejm RP Marek Sowa i Mirosław Suchoń, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Miłosz Motyka, wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar oraz dyrektor krakowskiego Oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski. Obecni byli samorządowcy: prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski, starosta oświęcimski Andrzej Skrzypiński, starosta bielski Andrzej Płonka, burmistrz gminy Kęty Marcin Śliwa, wójt gminy Kozy Jacek Kaliński, wójt gminy Porąbka Paweł Zemanek. Briefing odbył się w auli Miejsca Aktywności Mieszkańców w Kętach.
Wyczekiwana informacja
- Ta droga będzie służyć nam, mieszkańcom, wszystkim małym miejscowościom leżącym po drodze, których społeczeństwa wiedzą, że droga do Krakowa to droga przez mękę. Doskonale pamiętam wszystkie historie związane z budową tej drogi. Dziś wierzę, że wkraczamy w nowy etap – etap konkretnych działań, a nie tylko planów i opowieści. To symboliczne, że ten etap rozpoczyna się właśnie w Kętach. Razem z panem wojewodą i burmistrzem cieszymy się, że możemy ogłosić tę ważną decyzję tutaj. Każda droga zaczyna się od pierwszego kroku – a dziś, tym pierwszym krokiem postawiliśmy fundament pod realizację tak istotnej inwestycji, jaką jest Beskidzka Droga Integracyjna – podkreśla wicemarszałek Sejmu RP Dorota Niedziela.
- Ta droga była już ujęta w planach w 2014 roku. Wówczas były jasno określone cele i konkretne kwoty zapisane w budżecie. Niestety, na kilka lat projekt został zamrożony. Dziś jednak ponownie możemy liczyć na to, że ta droga zostanie zrealizowana i skutecznie połączy nasze województwa. To wielka radość dla nas wszystkich. Teraz czekamy na kolejne kroki, aby inwestycja mogła zostać zrealizowana jak najszybciej. To dla naszego regionu ogromna szansa na rozwój i lepszą komunikację – przypomina poseł na Sejm RP Marek Sowa.
- Przez wiele lat ta droga była tylko obiecywana. Musieliśmy bardzo długo na nią czekać. Dopiero zmiana władzy pozwoliła na to, by ta kluczowa inwestycja mogła zostać zrealizowana. Pamiętam swoje pierwsze rozmowy z panem Dariuszem Klimczakiem, kiedy dyskutowaliśmy o priorytetach na nadchodzącą kadencję. Jednym z tych priorytetów była właśnie Beskidzka Droga Integracyjna (BDI). Chciałbym podziękować panu ministrowi, bo to właśnie po takich działaniach poznaje się osoby, które wiedzą, jak skutecznie działać na rzecz rozwoju naszych małych ojczyzn – mówi poseł na Sejm RP Mirosław Suchoń.
- To szczególny dzień, ponieważ w ten sposób rozpoczynamy jedną z najważniejszych inwestycji w Polsce – inwestycji na około 8 miliardów zł. Dziś ogłaszamy przetarg na pierwszy etap realizacji Beskidzkiej Drogi Integracyjnej – odcinek Suchy Potok – Bulowice. Wkrótce zostanie ogłoszony kolejny etap. Rozpoczynamy tę inwestycję z pełnym przekonaniem, że tak jak sprawnie udało się przygotować jej plan, tak samo sprawnie i płynnie będziemy ją realizować. Tego życzę wszystkim mieszkańcom oraz samorządowcom – aby ta droga powstała sprawnie i przyniosła wymierne korzyści dla naszego regionu – dodaje wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
- W tym miejscu domykamy pewien proces, który trwał przez wiele lat. Koniec rozmów i planów – czas na realne działania i konkretne środki finansowe. Gdyby wcześniej była odpowiednia wola, przetarg mógłby zostać ogłoszony już 8 lat temu. Niestety, brakowało wtedy determinacji, ale dziś jest ona widoczna i przekłada się na konkretne efekty. Dziękuję wszystkim, którzy z ogromną determinacją stali za tym projektem, walcząc o jego realizację. W szczególny sposób chcę podziękować samorządowcom, z którymi przez lata prowadziłem rozmowy. Nigdy nie było między nami sprzeciwu ani politycznych sporów – wszyscy zgodnie uznawaliśmy, że Beskidzka Droga Integracyjna jest niezwykle potrzebna dla naszego regionu. Dziś, jako wojewoda, cieszę się, że możemy wreszcie przystąpić do realizacji tego projektu. To ogromny krok naprzód dla mieszkańców i dla całego regionu – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
- Droga, która powstanie w ramach Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), będzie ekspresową, dwujezdniową trasą. Kluczowym elementem całego procesu będą badania geologiczne, które muszą zostać przeprowadzone bardzo dokładnie. To ogromne wyzwanie i długa droga przed nami, ale jesteśmy gotowi, by podjąć tę pracę – podsumowuje dyrektor krakowskiego Oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski.
Na początek 16 km
To kolejny przetarg na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do budowy tej oczekiwanej w zachodniej Małopolsce trasy. Pierwsze postępowanie GDDKiA musiała unieważnić wiosną 2024 r. ze względu na niewielkie zainteresowanie wykonawców i bardzo wysoką wartość złożonych przez nich ofert.
Obecny przetarg podzielony jest na cztery osobne postępowania. Dziś ogłoszony został pierwszy z nich. Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie nie tylko badań geologicznych, ale też przygotowanie projektu budowlanego nowej S52 i uzyskanie pozwolenia na jej budowę (czyli decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – ZRID). Wykonawca przygotuje też projekt wykonawczy.
Przetargi na badania i przygotowanie projektu dla kolejnych etapów nowej drogi będą ogłaszane stopniowo. Działania zaczynają się od pierwszego, najbardziej wysuniętego na zachód odcinka, który będzie także drogą wyjazdową z Bielska-Białej na wschód.
Ponad połowa z 16 km tego fragmentu BDI będzie biegła w województwie śląskim. Ta część drogi pozwoli na ominięcie od północy jednej z największych wsi w Polsce, kilkunastotysięcznych Kóz (w województwie śląskim).
- Co istotne, trasa będzie też południową obwodnicą Kęt. Przyniesie zatem mieszkańcom i uczestnikom ruchu drogowego w tym rejonie wyczekiwany oddech ulgi – dodaje wojewoda Klęczar.
Powstaną trzy węzły: Kozy, Kęty i finalny w Bulowicach, na zachód od Andrychowa. Połączy on nową drogę ekspresową z dzisiejszą DK52. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, tą drogą każdego dnia porusza się prawie 20 tysięcy pojazdów.
Kolejny przetarg – planowany do ogłoszenia w najbliższym czasie – dotyczyć będzie 20-kilometrowego odcinka między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską.
- Ta część trasy będzie równocześnie obwodnicą dwóch miast: Wadowic i Kalwarii. Dlatego też znaczenie tej inwestycji jest tak duże dla całej Małopolski – podkreśla wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Zakres badań geologicznych
Inwestor – GDDKiA, Oddział w Krakowie – planuje wykonanie na całym odcinku BDI ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań.
Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.
Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Beskidzka Droga Integracyjna
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała około 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
GDDKiA planuje wybudowanie 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 r. dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków inwestor planuje złożyć w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłosi przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
– Beskidzka Droga Integracyjna to inwestycja, na którą mieszkańcy regionu czekają od lat. Będzie jedną z najważniejszych tras w Małopolsce, kluczową dla rozwoju lokalnej gospodarki i poprawy komfortu życia mieszkańców. Dzięki tej inwestycji region zyska nowe możliwości rozwoju i stanie się jeszcze bardziej atrakcyjny dla turystów, przedsiębiorców i mieszkańców – podsumowuje wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.