W otoczeniu tradycyjnych małopolskich produktów, regionalnych specjałów i rzemieślniczych wyrobów – w Starym Sączu – odbyła się XXXII Wystawa AGROPROMOCJA. Prelegentem w panelu „Małopolski produkt lokalny marką regionu” był wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, jeden z patronów honorowych wydarzenia. Organizatorem był Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego, a współorganizatorami Instytut Zootechniki Państwowy Instytut Badawczy, Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie oraz powiat nowosądecki. Obecni byli dyrektor Instytutu Zootechniki Państwowego Instytutu Badawczego Tomasz Jacek oraz dyrektor Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego Bronisław Dutka.
- Małopolska to region o bogatych tradycjach rolniczych i kulinarnych, a produkty lokalne, które tutaj powstają, są naszą chlubą. Z ogromną satysfakcją oglądam, jak z każdym rokiem, dzięki wsparciu unijnemu oraz zaangażowaniu lokalnych rolników i przedsiębiorców, możemy coraz intensywniej rozwijać potencjał tych wyrobów i kształtować markę Małopolski na rynku krajowym i zagranicznym – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
AGROPROMOCJA odbywa się cyklicznie. Od 30 lat wpisuje się w kalendarz najważniejszych imprez rolniczych w Małopolsce i z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze strony firm uczestniczących i zwiedzających. Stanowi niepowtarzalną okazję do zapoznania się z ofertą rynkową firm działających w sferze agrobiznesu. Corocznie podczas wystawy swój dorobek, wyroby i usługi prezentuje blisko 400 firm z branży rolniczej i okołorolniczej, wystawców indywidualnych oraz instytucji. Imprezie towarzyszą pokazy, konkursy, występy zespołów artystycznych, atrakcje dla dzieci.
Wystawa to także okazja do wymiany doświadczeń. Towarzyszą jej panele tematyczne dotyczące przyszłości rolnictwa w Polsce oraz perspektyw związanych z promowaniem lokalnych marek.
Małopolska, z 232 zarejestrowanymi produktami regionalnymi, znajduje się w czołówce regionów w Polsce pod względem liczby takich wyjątkowych specjałów. Wśród małopolskich produktów regionalnych znajdują się m.in.: kiełbasa lisiecka, oscypek, obwarzanek krakowski, sól wielicka, śliwowica łącka, jabłka z Raciechowic, moskol, wiśnicki makaron domowy tradycyjny, karp zatorski, jagnięcina jurajska z owcy olkuskiej, kiełbasa z gospody z Andrychowa, pstrąg ojcowski tęczowy, kiełbasa krakowska sucha, charsznicka kapusta kiszona, bryndza podhalańska czy lody nowotarskie.
- Dzięki takim wydarzeniom jak AGROPROMOCJA możemy wspierać lokalne społeczności i promować Małopolskę jako lidera w produkcji żywności tradycyjnej i ekologicznej – podsumowuje wojewoda Krzysztof Jan Klęczar.