Uchwała Rady Miasta Krakowa nr V/74/24 z 19 czerwca 2024 r. zmieniająca uchwałę nr C/2707/22 w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie została poddana analizie służb prawnych Wojewody Małopolskiego. Po przeprowadzeniu postępowania nadzorczego, w tym po uwzględnieniu wyjaśnień Prezydenta Miasta Krakowa, organ nadzoru uznał, że brak jest wystarczających podstaw prawnych do kwestionowania tej uchwały Rady Miasta Krakowa poprzez wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego. Aktualnie nie widzimy też podstaw do skierowania skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie.
- Wobec pytań o ocenę tej uchwały w kontekście nieuwzględnienia przez radnych konsultacji społecznych w procedurze legislacyjnej – wyjaśniam, że uchwała z 19 czerwca 2024 roku tylko zmieniła datę wprowadzenia Strefy Czystego Transportu z 2024 na 2025 rok. Zmiana ma zatem charakter formalny, techniczny, a nie merytoryczny. Wymóg przeprowadzenia konsultacji społecznych rzeczywiście jest zawarty w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale dotyczy on zakresu przedmiotowego. Ten zaś był już konsultowany na etapie wcześniejszym, w przypadku uchwały Rady Miasta Krakowa z listopada 2022 roku – tłumaczy wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Ponadto wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 11 stycznia 2024 roku potwierdza stanowisko organu nadzoru, że uchwała Rady Miasta Krakowa z 2022 roku w sprawie Strefy Czystego Transportu jest obarczona istotnymi wadami prawnymi. Niemniej jednak w związku ze skargami kasacyjnymi wyrok ten jest nieprawomocny. Dlatego też aktualnie uchwała Rady Miasta Krakowa pozostaje w obrocie prawnym. Jednakże waga naruszeń prawa w uchwale pierwotnej Rady Miasta Krakowa może wskazywać na to, że wyrok WSA w Krakowie zostanie utrzymany w mocy przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie. Oznacza to, że uchwała może zostać wyeliminowana z obrotu prawnego ze skutkiem od dnia jej podjęcia.
- Podzielam stanowisko władz Miasta Krakowa, że w takiej sytuacji konieczne jest działanie formalne chroniące mieszkańców przed „chaosem informacyjnym” i „nieoczywistością” w zakresie obowiązywania zapisów uchwały. Tak właśnie uzasadniono podjęcie uchwały zmieniającej termin wejścia w życie Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Wniosek z tego jest taki, że władze Miasta Krakowa zdają sobie sprawę z konieczności uporządkowania sytuacji związanej z pierwotną – wadliwą – uchwałą. Osobną kwestią jest praca nad nową uchwałą w sprawie Strefy Czystego Transportu. Życzyłbym sobie, aby ten dokument był przemyślany, dojrzały, uwzględniający wymogi ustawy o elektromobilności oraz nade wszystko – interesy mieszkańców i niestanowiący dla nich utrudnienia – dodaje wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.