Kończy się główny etap modernizacji stacji Kraków Bieżanów. 12 marca podróżni skorzystają z kolejnych pozytywnych efektów inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na krakowskiej linii średnicowej. Czekają na nich wygodniejsze i łatwiej dostępne perony, wyposażone w nowoczesny system informacji. Dzięki dodatkowym torom zwiększą się możliwości organizacji ruchu pociągów. Projekt za przeszło 1,2 mld zł jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
PLK S.A. zakończyły odbiory przebudowanej stacji Kraków Bieżanów. Duży zakres inwestycji przy ul. Stacyjnej ułatwi dostęp do kolei mieszkańcom okolicznych osiedli. Od 12 marca pociągi będą odjeżdżać ze wszystkich krawędzi peronowych na stacji. Pozytywnie wpłynie to na organizację ruchu kolejowego w kierunku Krakowa Głównego i Tarnowa.
W briefingu prasowym na stacji kolejowej Kraków Bieżanów wzięli udział: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda małopolski Łukasz Kmita oraz wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Mirosław Skubiszyński.
- Inwestujemy w zrównoważony rozwój i wygodny dostęp do transportu dla wszystkich. Stacja Kraków Bieżanów, podobnie jak inne stacje i przystanki zmodernizowane w stolicy Małopolski, pozwolą mieszkańcom aglomeracji korzystać z codziennych podróży ekologicznym środkiem transportu, jakim jest kolej – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
- 9 km dzieli stację Kraków Bieżanów od Krakowa Głównego. Jeszcze kilka lat temu pokonanie tego odcinka to był swoisty koszmar czasowy. Krakowianie nie byli zainteresowani tym, aby się przesiąść na kolej. Dziś radykalnie się to zmieniło, bo najszybszy pociąg między tymi stacjami będzie jechał zaledwie 11 minut. To o 3 minuty szybciej w dotychczasowym rozkładzie jazdy. Ktoś powie, że to tylko 3 minuty, ale na tym 9-kilometrowym odcinku to sporo, patrząc na fakt, że prowadzi on do Tarnowa i stanowi swoisty kręgosłup komunikacyjny w tej części Małopolski – podkreśla wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
W ramach inwestycji wybudowano nowy peron, zlokalizowany bezpośrednio przy ulicy. Kolejny został zmodernizowany. Obie platformy są wyższe i większe. Wyposażono je w duże zadaszenie, które lepiej osłoni pasażerów przed deszczem i śniegiem. Na peronach jest nowe oświetlenie i nagłośnienie. Ławki i spoczniki pozwolą wygodnie oczekiwać na przyjazd pociągu. Dużą pozytywną zmianą jest instalacja nowego systemu informacji dla podróżnych. Oprócz tradycyjnych tablic z papierowym rozkładem jazdy wykonawcy zamontowali tablice dynamicznej informacji pasażerskiej, które „na żywo” pokażą godzinę przyjazdu kolejnych pociągów.
- Dzięki szeroko zakrojonym inwestycjom PLK S.A. zmienia się kolej w Krakowie. Budujemy nowe tory, perony, mosty i wiadukty. Ten wysiłek zaprocentuje zwiększeniem roli transportu kolejowego w aglomeracji. Zmniejszy się liczba pojazdów na drogach i poprawi jakość powietrza – mówi Mirosław Skubiszyński, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Inwestycja zwiększyła dostępność stacji Kraków Bieżanów. Stalową kładkę nad torami zastąpiło nowe przejście podziemne, wyposażone w windy. Dzięki niemu, oraz ścieżkom naprowadzającym i nawierzchni o zróżnicowanej strukturze z podróży pociągiem skorzystają także osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Stacja Kraków Bieżanów to kolejna po Krakowie Płaszowie, Krakowie Bonarce i Krakowie Mydlnikach w pełni zmodernizowana stacja w stolicy Małopolski. Jest częścią największej unijnej inwestycji transportowej w mieście. Projekt pozwoli oddzielić ruch dalekobieżny od regionalnego. Do 160 km/h zwiększy się prędkość pociągów, a przewoźnicy będą mogli zaplanować dodatkowe połączenia aglomeracyjne m.in. na trasach z Tarnowa, Wieliczki i Skawiny. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z ‘dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Więcej o projekcie: http://www.krakow-rudzice.pl/
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A