Most nad potokiem Babica w Bochni w końcu bezpieczny
2023-03-02

Powiedzieć, że stan mostu na potoku Babica w Bochni był zły, to jakby nic nie powiedzieć. Słaba konstrukcja groziła zawaleniem. Samochody nie przejeżdżały tamtędy już od kilku lat, a niedawno wprowadzono również ograniczenia w ruchu dla pieszych. Dziś, dzięki wsparciu z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, mieszkańcy mogą cieszyć się nową, bezpieczną przeprawą. W uroczystym otwarciu mostu wzięli udział m.in. posłowie Józefa Szczurek-Żelazko, Wiesław Krajewski oraz I wicewojewoda małopolski Ryszard Pagacz.

Most na potoku Babica w Bochni już od kilku lat stanowił zagrożenie dla korzystających z niego kierowców, a także pieszych. Właśnie po to powstał Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych – aby wspierać samorządy lokalne w realizacji takich inwestycji – mówi I wicewojewoda małopolski Ryszard Pagacz.

Kompleksowa inwestycja w nową jakość
Inwestycja „Budowa mostu na potoku Babica na ul. Parkowej wraz z remontem przyległych alejek” zakończyła się wraz z początkiem grudnia ubiegłego roku.

Zadanie obejmowało rozbiórkę istniejącego mostu o konstrukcji jednoprzęsłowej belkowej stalowo-drewnianej i nawierzchni z płyt drogowych betonowych. Nowy obiekt mostowy osadzony jest na wierconych palach betonowych, natomiast przyczółki oraz ustrój nośny mostu stanowi konstrukcja żelbetowa monolityczna z płytą o grubości 50 cm.

- Co istotne, nowy most dostosowany jest do użytkowania przez służby techniczne i porządkowe. Umożliwia też przeprawę dla ciężkiego wozu bojowego Straży Pożarnej w razie wystąpienia zagrożenia. Inwestycja jest kompleksowa. To nowa jakość dla mieszkańców i korzystających z tej przeprawy kierowców – podkreśla wicewojewoda Pagacz.

W ramach zadania wykonano również odcinkową regulację potoku Babica od strony wody górnej i wody dolnej na łącznym odcinku około 50 mb cieku. Regulacja obejmowała wykonanie narzutu kamiennego w dnie oraz umocnienie skarp i przyczółków koszami siatkowo-kamiennymi.

Inwestycja obejmowała także zagospodarowanie terenu zielonego poprzez nasadzenie drzew, wykonanie utwardzonych dojść oraz ciągów i kładek drewnianych o charakterze rekreacyjnym od strony ul. św. Marka.

Rządowe wsparcie dla inwestycji strategicznych
Koszt budowy nowego mostu wraz z remontem przyległych alejek wyniósł 2 875 571,34 zł. Na realizację tej inwestycji bocheński samorząd pozyskał środki z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

W pierwszej edycji programu gmina otrzymała dofinansowanie w wysokości 1 900 000 zł. To ponad połowa tego, ile wyniósł koszt realizacji całej inwestycji. Samorząd uzyskał również niemal 9 mln zł na przebudowę układu komunikacyjnego ulicy Partyzantów. Ale to nie wszystko. W ubiegłym roku Bochnia otrzymała w ramach drugiej edycji Rządowego Funduszu Polski Ład prawie 17 mln zł na realizację kolejnych, ważnych dla mieszkańców inwestycji: przebudowy kolejnego mostu na ulicy Chodenickiej czy zakupu nowego taboru do transportu zbiorowego, a także rewaloryzacji zabytkowych Plant Salinarnych w Bochni – mówi I wicewojewoda małopolski Ryszard Pagacz.


20230302 Bochnia most 20230302 Bochnia most 20230302 Bochnia most 20230302 Bochnia most 20230302 Bochnia most 20230302 Bochnia most 20230302 Bochnia most 20230302 Bochnia most 20230302 Bochnia most 20230302 Bochnia most
Podziel się:
wstecz    do góry     drukuj