Obwodnica Zabierzowa i rozbudowa drogi krajowej nr 94 w Olkuszu: coraz bliżej kolejnych inwestycji
2022-08-01

Dobre wiadomości dla użytkowników małopolskich dróg. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał aneks do Programu Inwestycji dla rozbudowy fragmentu drogi krajowej nr 94 biegnącego przez Olkusz. To oznacza większe środki finansowe na realizację tego zadania. Także dzisiaj wojewoda małopolski Łukasz Kmita wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. zrid) dla obwodnicy Zabierzowa. 

Obydwa projekty były tematem dzisiejszego briefingu prasowego ministra Andrzeja Adamczyka oraz wojewody małopolskiego Łukasza Kmity, który odbył się w siedzibie GDDKiA w Krakowie.


Rozbudowa DK94 w Olkuszu ma zwiększone środki finansowe

Zwiększona kwota pozwoli na realizację inwestycji, która jest aktualnie w fazie dokumentacyjnej.

- Jesteśmy tym rządem, który realizuje przedsięwzięcia, o których wcześniej tylko mówiono. Przede wszystkim o tych przedsięwzięciach marzyły pokolenia mieszkańców zachodniej Małopolski, przez którą przebiegają te trasy – mówi minister Andrzej Adamczyk.

- To doskonała informacja dla całego regionu. Ten odcinek jest bardzo wyczekiwany. Po raz kolejny możemy powiedzieć, że dotrzymujemy obietnic złożonych mieszkańcom
– dodaje wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Rozbudowa 4,35 km odcinka dwujezdniowej DK94 przebiegającej przez Olkusz, z podniesieniem parametrów do nośności 115 kN/oś, obejmie wzmocnienia warstw konstrukcyjnych nawierzchni jezdni i przebudowę 6 skrzyżowań:
•    z ul. Gwarków i ul. Wspólną,
•    z ul. Kruszcową, ul. Długą i ul. Spółdzielczą (rondo turbinowe),
•    z ul. Mickiewicza i ul. 20 Straconych,
•    z ul. Rabsztyńską i ul. Kościuszki (skrzyżowanie 2-poziomowe),
•    z ul. Wiejską i ul. Słowackiego,
•    z ul. Wyszyńskiego i ul. Rataja.

Dzięki rozbudowie drogi krajowej nr 94 poprawi się jakość podróżowania i bezpieczeństwo użytkowników. Wybudowana zostanie kładka dla pieszych nad drogą krajową nr 94, mur oporowy (dł. 120,6 m), ciągi pieszo-rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe i ekrany akustyczne (powierzchnia 21,774 tys. m2). Wykonane będzie oświetlenie uliczne w rejonach skrzyżowań, zatok autobusowych, przejść dla pieszych oraz na dojściach pomiędzy przejściami a zatokami autobusowym.

DK94 stanowi alternatywę dla pojazdów poruszających się między aglomeracją śląską a Krakowem i jego okolicami. Zgodnie z pomiarami wykonanymi w 2020 r. średnioroczny ruch dobowy wynosi tu od 26 014 do 32 641 pojazdów.

Wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej GDDKiA Oddział w Krakowie złożyła do Wojewody Małopolskiego 8 czerwca 2022 r.


Jest „zrid” dla obwodnicy Zabierzowa

– Zabierzów i okoliczne miejscowości położone w sąsiedztwie Parku Krajobrazowego Dolinki Krakowskie z powodu bliskości Krakowa i walorów przyrodniczych są chętnie zamieszkiwane i odwiedzane w celach rekreacyjnych. Drogą krajową nr 79 pomiędzy Krakowem a zachodnią Małopolską i Śląskiem przejeżdża średnio ponad 21 tys. pojazdów na dobę. Z powodu dużego ruchu mieszkańcy i władze samorządowe zabiegali o obwodnicę. Wkrótce ta droga powstanie i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miejscowości, poprawiając bezpieczeństwo i komfort życia – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- To jedna ze szczególnie wyczekiwanych inwestycji drogowych. Obwodnica Zabierzowa, a także części Modlniczki i Niegoszowic, jak również Kochanowa – w ciągu drogi krajowej nr 79 – to odcinek często używany przez mieszkańców tej okolicy. Nowa obwodnica rozładuje ruch w centrum miejscowości, przez które nowa droga będzie przebiegała. Obwodnica Zabierzowa to tak naprawdę 10 km nowej drogi, prowadzonej po nowym śladzie. Życzę szybkiej realizacji tej jakże ważnej inwestycji!
– mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Przedmiotem planowanej inwestycji jest budowa obwodnicy o długości 10,31 km. Jej początek został zlokalizowany na wysokości węzła Modlniczka, na przecięciu z drogą ekspresową S52, natomiast koniec „dowiązany” został do istniejącego przebiegu drogi krajowej 79 w miejscowości Rudawa.

Powstaną obiekty inżynierskie, w tym tunel o długości ok. 300 m, cztery mosty, siedem wiaduktów, kładka dla pieszych i rondo. Przebudowana zostanie infrastruktura, w tym: energetyka, telekomunikacja i sieci wod-kan-gaz. Wybudowane zostaną: odwodnienie, zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i oświetlenie drogowe.

Decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

20220801_GDDKIA 20220801_GDDKIA 20220801_GDDKIA 20220801_GDDKIA 20220801_GDDKIA 20220801_GDDKIA 20220801_GDDKIA 20220801_GDDKIA
Podziel się:
wstecz    do góry     drukuj