Nad torami kolejowymi w Batowicach, na granicy gminy Zielonki i miasta Krakowa, nowo otwartym wiaduktem przejechali dziś pierwsi zadowoleni kierowcy. Przedmiotowa inwestycja poprawia dostępność komunikacyjną miasta i ościennych północno-wschodnich gmin.
W uroczystym otwarciu wiaduktu uczestniczyli m.in.: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda małopolski Łukasz Kmita, starosta krakowski Wojciech Pałka, wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa Michał Drewnicki.
– Rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa. Daliśmy słowo, że wesprzemy samorządy i inwestycje drogowe w Polsce wszędzie tam, gdzie przez kilkadziesiąt lat nie można było zrealizować tych przedsięwzięć, na które czekali mieszkańcy i użytkownicy dróg. To niebywałe, że jest jeszcze tak dużo miejsc w Polsce, gdzie przez kilkadziesiąt lat nie udało się zrealizować takich zadań jak tutaj, w Batowicach na granicy z Krakowem. Dotychczasowy wiadukt pamiętają pokolenia mieszkańców regionu. Tamten wiadukt nie spełniał żadnych norm. Wreszcie przyszedł moment, kiedy Prawo i Sprawiedliwość złożyło deklarację: musimy zmienić nasze otoczenie komunikacyjne – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
– Rząd Pana Premiera Mateusza Morawieckiego realizuje zadania bliskie mieszkańcom. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg zapewnia stabilne wsparcie dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Podnosimy standardy techniczne i poprawiamy bezpieczeństwo. Jedynie w ramach ostatniego, piątego naboru, podpisano w Małopolsce 12 umów – z 3 powiatami i 9 gminami – na realizację projektów obejmujących: remont, przebudowę i budowę mostów. Działamy z myślą o dobru naszej społeczności. Dzisiejsza uroczystość jest tego przykładem. Powstanie układu komunikacyjnego składającego się z: wiaduktu, rond, nowej drogi, chodnika, ścieżki rowerowej i zatok autobusowych nie byłoby możliwe bez rządowego wsparcia. Gratuluję realizacji inwestycji i życzę kolejnych sukcesów – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
– Spotykamy się na otwarciu największej w historii powiatu krakowskiego inwestycji infrastrukturalnej. Dziękuję rządowi Rzeczypospolitej Polskiej za to, że uruchomił Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Dziękuję patronom tego wydarzenia. Dziękuję służbom i Panu Wojewodzie. Dziękuję samorządowcom. To bardzo ważne połączenie Krakowa i powiatu – mówi starosta Wojciech Pałka.
Zadanie pn. „Budowa drogi powiatowej w km od 0+000 do 0+680, wraz z budową ronda na drodze powiatowej w km 0+680 z przebudową przyległego układu drogowego w km 0+053-0+115 (strona lewa) i w km 0+000-0+053 (strona prawa), ronda północnego w km 0+220 z przebudową przyległego układu drogowego w km 0+000-0+076 (strona prawa), ronda południowego w km 0+122 z przebudową przyległego układu drogowego w km 0+000-0+122 (strona lewa) i w km 0+122-0+210 (strona prawa), w miejscowości Batowice i Dziekanowice i dzielnicy Nowa Huta, na terenie powiatu krakowskiego i Miasta Kraków” było realizowane od grudnia 2019 roku do końca czerwca 2022 roku.
Wartość inwestycji to 37 900 853,05 zł, z czego 24 923 906,00 zł pochodziło z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (wcześniej Funduszu Dróg Samorządowych). Dofinansowanie było przekazane w 2020 roku w wysokości 15 540 789,00 zł oraz w 2021 roku w wysokości 9 383 117,00 zł.
2 176 947,05 zł – to środki przekazane przez powiat krakowski. Wkład miasta Kraków to 8 000 000,00 zł, natomiast gmina Zielonki przeznaczyła na realizację inwestycji 1 800 000,00 zł, a gmina Michałowice 1 000 000,00 zł.
W ramach inwestycji wykonano:
• budowę wiaduktu nad terenem kolejowym;
• budowę i rozbudowę układu drogowego – budowa drogi pomiędzy skrzyżowaniem Piasta-Kołodzieja z ul. Powstańców, a DP2156K i DP2293K (Gmina Zielonki) o długości ok. 1081 m;
• budowę chodnika o długości ok. 738 m;
• budowę ścieżki rowerowej o długości ok. 1068 m;
• budowę 2 zatok autobusowych;
• rozbudowę skrzyżowania Piasta-Kołodzieja z ul. Powstańców na rondo turbinowe „Południowe”; – budowę nowego ronda turbinowego „Północnego” w miejscowości Batowice; budowę „Wlotu Wschodniego” łączącego rondo „Północne” z drogą gminną K601495;
• budowę ronda „małego” na DP2156K i DP2293K łączącego projektowaną drogę; przebudowę i rozbudowę ul. Piasta-Kołodzieja i ul. Powstańców oraz DP2156K i DP2293K na odcinkach dojazdowych do projektowanych rond;- budowę nowych i przebudowę istniejących zjazdów indywidualnych i publicznych wraz z przepustami;- budowę kanalizacji deszczowej zamkniętej oraz budowę rowu szczelnego stanowiącego kanalizację otwartą o długości ok. 1080 m;
• budowę zbiornika retencyjnego wraz z przepompownią;
• budowę i przebudowę oświetlenia drogowego o długości ok. 1081m;
• przebudowa sieci uzbrojenia terenu (sieć teletechniczna, sieć elektroenergetyczna, kabli sterowania ruchem kolejowym, linii potrzeb nietrakcyjnych, sieci wodociągowej, sieci gazociągu wysokiego ciśnienia);
• rozbiórkę istniejących obiektów – wiat garażowych/budynków gospodarczych, ogrodzeń;
• montaż urządzeń BRD w tym wyświetlaczy prędkości i przejść aktywnych oraz separatorów ruchu.
– To ważny wlot do miasta od północnej strony. W niedalekiej przyszłości umożliwi dojazd do powstającego węzła północnej obwodnicy Krakowa – dodaje wojewoda Łukasz Kmita.