1 lipca 2021 r. wszedł w życie obowiązek złożenia przez wszystkich właścicieli i zarządców budynków deklaracji o zainstalowanych źródłach ciepła i spalania paliw do 1MW. Ostateczny termin mija 30 czerwca. W przypadku niezłożenia deklaracji grozić będzie kara grzywny.
Ustawą z dnia 28 października 2020r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw /Dz. U. poz. 2127/ utworzono Centralną Ewidencję Emisyjności Budynków i nałożono nowe obowiązki na właścicieli/zarządzających budynkami lub lokalami. Za jej stworzenie, wdrożenie i prowadzenie odpowiedzialny jest Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Celem stworzenia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) jest poprawa jakości powietrza poprzez likwidację głównego powodu zanieczyszczeń – emisji substancji powodujących smog. To bardzo ważne narzędzie wspierające wymianę starych kotłów grzewczych, tzw. kopciuchów.
Czym jest deklaracja?
To rodzaj ankiety w której podaje się:
• imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku/lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
• adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw;
• informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach;
• numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie);
• adres e-mail (opcjonalnie).
Kogo dotyczy deklaracja?
Każdego właściciela lub zarządcę budynku/lokalu, który posiada źródło ciepła o mocy do 1 MW.
Kiedy składać deklarację?
Na zgłoszenie źródła ciepła, które było kiedykolwiek uruchomione przed 1 lipca 2021 r. jest aż 12 miesięcy, czyli do 30 czerwca br., natomiast jeżeli zostało ono uruchomione po 1 lipca 2021 r. termin złożenia deklaracji ulega znaczącemu skróceniu i jest na to tylko 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia źródła ciepła.
Uwaga! Obowiązek złożenia deklaracji jest nałożony ustawowo i za jego niewypełnienie w terminie grozi grzywna!
Jak można złożyć deklarację?
• Drogą elektroniczną, przez stronę www.zone.gunb.gov.pl, wykorzystując profil zaufany, e-dowód lub podpis kwalifikowany,
• W wersji papierowej, wysyłając pocztą lub składając osobiście w Urzędzie miasta/gminy zgodnie z lokalizacją budynku.
Wszelkie informacje dostępne są na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.
CEEB deklaracja-formularz A - budynki/lokale mieszkalne.pdf
CEEB deklaracja-formularz B - budynki/lokale niemieszkalne.pdf