Zaledwie po około dwóch latach od wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej została ukończona budowa II odcinka drogi ekspresowej S-7 Szczepanowice-Widoma. W uroczystym otwarciu czternastokilometrowego odcinka wzięli udział: prezydent Andrzej Duda, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda małopolski Łukasz Kmita oraz parlamentarzyści. Byli obecni również samorządowcy z powiatu miechowskiego i krakowskiego.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej została wydana przez Wojewodę Małopolskiego 23 sierpnia 2019 roku. Nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności pozwoliło inwestorowi wejść na budowę już po pięciu dniach. 17 września 2021 roku inwestor zakończył budowę.
Budowa II odcinka trasy S-7 od węzła Szczepanowice do węzła Widoma obejmowała m.in.:
- budowę drogi ekspresowej o długości ok. 14 km,
- budowę węzła drogowego „Szczepanowice” w miejscu krzyżowania się drogi ekspresowej S-7 ze starodrożem drogi krajowej nr 7 (drogą wojewódzką kl. G),
- budowę węzła drogowego „Widoma” w miejscu krzyżowania się drogi ekspresowej S7 ze starodrożem drogi krajowej nr 7 (drogą wojewódzką kl. G),
- budowę i rozbudowę dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych,
- budowę obwodu utrzymania drogi,
- budowę Miejsc Obsługi Podróżnych: MOP II Widoma – kierunek Kraków i MOP II Widoma – kierunek Kielce wraz z budynkiem toalet, elementami małej architektury, zadaszeniami piknikowymi, miejscem zabaw dla dzieci, punktami czerpania wody pitnej, hydrantami przeciwpożarowymi, kontenerami na odpady, stacją transformatorową, stanowiskiem zrzutu ścieków dla autokarów,
- budowę estakady,
- budowę wiaduktów drogowych i przejść dla zwierząt,
- regulację rzeki Szreniawy,
- budowę infrastruktury technicznej,
- budowę zbiorników retencyjnych.
- Dziś możemy stać na pierwszym fragmencie drogi S7, którą do końca 2023 roku będziemy mogli otworzyć całkowicie od Krakowa do Warszawy, a następnie z Warszawy do Gdańska. Ten fragment to ponad 13 km drogi, 10 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukt i przejścia dla zwierząt. Mieszkańcy Słomnik odetchną z ulgą, ponieważ nie będą mieć przejeżdżających setek samochodów dziennie przez miasto – mówił obecny na otwarciu prezydent Andrzej Duda.
- Polska jest dzisiaj wielkim placem budowy. Mieszkańcy Małopolski i naszego kraju, jak i goście z zagranicy wreszcie będą mogli bezpiecznie przejechać na południe i wrócić na północ kraju. Wszyscy zapomnimy o zatorach w Słomnikach, a mieszkańcy będą mogli cieszyć się spokojnym życiem, bo ta droga będzie pełnić funkcję obwodnicy – zaznaczał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Budowa fragmentu przyszłej drogi ekspresowej S7 dla południowej części Polski na terenie województwa małopolskiego stanowi część większego rusztu komunikacyjnego, które ma obsługiwać ruch tranzytowy w kierunku północ – południe naszego kraju. W ten sposób łączymy Polskę. Dzisiejsze wydarzenie to jeden z dowodów, jak ważny jest dla rządu premiera Mateusza Morawieckiego ten cel – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
- Inwestycja ma kluczowe znaczenie także dla mieszkańców Słomnik. Dotychczas ruch tranzytowy odbywał się przez sam środek tego małopolskiego miasteczka. Od dziś ruch zostanie przeniesiony na nowoczesną i bezpieczną drogę ekspresową – dodaje wojewoda.
Inwestycja obejmuje teren w powiecie miechowskim (w gminie Miechów – w miejscowościach: Parkoszowice, Wielki Dół, Szczepanowice) oraz w powiecie krakowskim (w gminie Słomniki – w miejscowościach: Orłów, Smroków, Zagaje Smrokowskie, Lipna Wola, Kacice, Zaborze i w gminie Iwanowice – w miejscowościach: Biskupice, Sieciechowice, Przestańsko, Poskwitów, Widoma, Domiarki, Zalesie).
Przypomnijmy, że w budowie jeszcze są dwa fragmenty drogi ekspresowej S-7: odcinek I – od granicy z województwem świętokrzyskim oraz odcinek III do Krakowa.
W uroczystości wzięli udział również przedstawiciele Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie: dyrektor Wydziału Infrastruktury Edyta Lisak wraz z zastępcą Przemysławem Trzepałką oraz zastępca kierownika Oddziału Zezwoleń na Realizację Inwestycji Magdalena Salawa.