Modernizacja stacji kolejowej w Trzebini to jedna z inwestycji PKP PLK SA realizowanych na trasie E-30 między Katowicami a Krakowem. Dzięki niej podróżni zyskali nowoczesne perony, dostosowane również dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. 30 sierpnia 2021 r. został oddany do użytku ostatni peron na stacji w Trzebini.
– Dzięki realizacji tej inwestycji podróżni oraz mieszkańcy aglomeracji katowickiej i krakowskiej zyskali dostęp do wygodnej przestrzeni i nowoczesnej infrastruktury kolejowej, dostosowanej także dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wszystko po to, by kolej była nie tylko bardziej komfortowa, ale także bezpieczna – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Dzięki tej inwestycji Trzebinia jest bliżej Krakowa, bliżej Małopolski. Region będzie się lepiej rozwijał, a Mieszkańcom otworzą się nowe możliwości. Z Trzebini można dojechać w polskie góry, nad morze. Ta stacja ma ponadregionalny charakter. Tu przyjeżdżają mieszkańcy sąsiednich regionów, by wybierać kolej jako środek komunikacji. Jesteśmy dumni, że mamy w Małopolsce dobrą kolej, a Polski Ład jest szansą, aby ta dobra infrastruktura docierała do najdalszych zakątków w Europie. Małopolska dziś stoi koleją i drogami. Jest to zasługa rządu Pana Premiera Mateusza Morawieckiego – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
Nowe perony i przejście podziemne
Największą metamorfozę przeszły perony. Stare platformy zastąpiły nowoczesne, większe i wyższe konstrukcje. Zostały wyposażone w nowe oświetlenie, ławki i tablice informacyjne, a także windy dla podróżnych z większym bagażem. Czytelne oznakowanie, ścieżki naprowadzające i nawierzchnia o zróżnicowanej strukturze pomagają poruszać się osobom o ograniczonej mobilności.
Niebawem perony zostaną wyposażone w tablice dynamicznej informacji pasażerskiej oraz nagłośnienie.
Kładkę nad torami zastąpiło wygodne przejście podziemne. Tunel prowadzi podróżnych na perony i służy mieszkańcom, którzy chcą się przedostać na drugą stronę linii kolejowej.
Zmodernizowano 26 km torów stacyjnych (z częścią towarową) oraz wymieniono 79 rozjazdów. Przebudowano trzy mosty kolejowe, dwa wiadukty kolejowe i jeden przepust. Powstała też nowa nastawnia dysponująca wraz z zabudową urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Lepsza komunikacja kolejowa
Mieszkańcy Trzebini już teraz korzystają z nowych możliwości, jakie daje kolej. Podróż, zarówno do Katowic jak i Krakowa, zajmuje ok. 30 – 35 minut. Natomiast dojazd do sąsiednich Krzeszowic lub Jaworzna to tylko 10 minut. Czasy te jeszcze się poprawią, gdy w przyszłym roku zakończy się proces certyfikacji i PKP PLK otrzymają zgodę na podniesienie prędkości pociągów do 160 km/h.
Trzebinia to nie jedyna w pełni zmodernizowana stacja. W ramach modernizacji trasy Zabrze – Katowice – Kraków przebudowę przeszły również stacje w Jaworznie Szczakowej, Krzeszowicach, Zabierzowie i krakowskich Mydlnikach. Zmieniły się także przystanki m.in. w Ciężkowicach (Jaworzno), Balinie, Dulowej i Woli Filipowskiej. Dodatkowe możliwości podróży i wygodnych przesiadek zyskali mieszkańcy Krakowa dzięki nowemu przystankowi Kraków Bronowice.
Inwestycje na linii kolejowej E-30 za przeszło 2 mld zł współfinansowane są przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Źródło informacji: www.gov.pl