- Każdego dnia uczestniczą Państwo w ratowaniu życia Mieszkańców Małopolski. Wasza praca zasługuje na szacunek i uznanie. To od Was rozpoczyna się sztafeta pomocy, w której uczestniczą wszystkie służby. Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie tworzy oddany i profesjonalny zespół – mówił do operatorów numerów alarmowych wojewoda małopolski Łukasz Kmita. Kilku z nich z rąk wojewody otrzymało dziś specjalne wyróżnienie przyznane przez ministra spraw wewnętrznych i administracji Mariusza Kamińskiego za szczególne zaangażowanie w wykonywanie codziennych obowiązków.
W Europejskim Dniu Numeru Alarmowego 112 to oni są w centrum naszej uwagi. To cisi bohaterowie, od których niejednokrotnie zaczyna się walka o zdrowie i życie tych, którzy potrzebują pomocy. Ich profesjonalizm pozwala w sprawny i skuteczny sposób przyjąć oraz zarejestrować każde zgłoszenie alarmowe. Po zweryfikowaniu danych i wprowadzeniu ich do systemu teleinformatycznego informacja w błyskawiczny sposób trafia do właściwych służb.
Przyjęte zgłoszenie może zostać przekazane jednocześnie np. do Policji i Straży Pożarnej, a niezależnie od tego rozmowa może zostać przekierowana do dyspozytora medycznego, który przeprowadza wywiad medyczny.
- Dla polskiego rządu praca operatorów numerów alarmowych jest niezwykle ważna. Dlatego też dążyliśmy do wprowadzenia takich zmian jak objęcie operatorów ochroną prawną przewidzianą dla funkcjonariuszy publicznych. W ten sposób chcieliśmy podkreślić, jak strategiczna jest ich codzienna praca – dodaje wojewoda Łukasz Kmita.
Jednym z punktów obchodów Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112 były tradycyjne już zajęcia edukacyjne z udziałem dzieci uczęszczających do jednej z krakowskich szkół podstawowych. Choć w tym roku, ze względu na epidemię koronawirusa, przybrały one formę lekcji zdalnych, to nie zmienił się ich cel: poszerzyć i utrwalić wiedzę o właściwym korzystaniu numeru alarmowego 112.
Warto przypomnieć, że krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego było pierwszym CPR-em w Polsce. Od 2009 roku obsługuje zgłoszenia kierowane na numer 112 z obszaru Krakowa i powiatu krakowskiego, a od 2013 roku połączenia z całego województwa małopolskiego.
W 2020 roku operatorzy numerów alarmowych z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie obsługiwali średnio 143 połączenia na zmianie dziennej i 98 połączeń na zmianie nocnej (na jednego operatora). Suma połączeń przychodzących do CPR-u wyniosła 1 479 216. Spośród nich 66% stanowiły zgłoszenia anulowane i niezasadne. Średni czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia wyniósł 10 sekund. Obsługa zgłoszenia zasadnego trwała średnio ok. 121 sekund, natomiast niezasadnego – ok. 33 sekundy. Do Policji przekazano 223 661 zgłoszeń, do Państwowej Straży Pożarnej – 20 380 zgłoszeń, do Państwowego Ratownictwa Medycznego – 199 254 zgłoszenia, a do służb pomocniczych – 35 120 zgłoszeń. Liczba zarejestrowanych połączeń eCall wyniosła 388.
W krakowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego zatrudnionych jest aktualnie 80 operatorów. W zespole są osoby znające język angielski, francuski, niemiecki, rosyjski, włoski i hiszpański.
W październiku 2018 roku Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie przejęło obsługę numeru alarmowego 997. Niebawem – w kwietniu 2021 roku – analogiczne działania wykonamy w odniesieniu do numeru 998.