Małopolskie samorządy coraz chętniej sięgają po środki z rządowych programów wspierających rozwój infrastruktury komunikacyjnej. Z Funduszu Dróg Samorządowych realizowane są kolejne inwestycje lokalne, a na popularności zyskuje również Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Wojewoda Małopolski właśnie rozstrzygnął dodatkowy nabór w ramach tegorocznej edycji programu.
- Cieszę się, że przekazujemy kolejne dobre wieści mieszkańcom naszego województwa. Mam świadomość, jak bardzo są potrzebne połączenia autobusowe. Dla wielu osób to łatwiejszy dostęp do ośrodka zdrowia, szkoły czy urzędu gminy. Ufam, że Fundusz Autobusowy będzie się rozwijał, przynosząc wymierne wsparcie mieszkańcom naszego regionu – mówi wojewoda małopolski Piotr Ćwik.
Rozstrzygnięty właśnie dodatkowy nabór w ramach edycji 2020 pozwoli na uruchomienie 81 linii. W ramach tej transzy 24 gminom, 2 powiatom i samorządowi województwa przyznane zostało dofinansowanie w wysokości 6 170 357,78 zł.
Co istotne, od 1 kwietnia 2020 r. maksymalna kwota dopłaty do deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej wynosi 3,00 zł / wozokilometr przewozu (dotychczas wynosiło ono 1 zł).
W związku z tą zmianą umowy podpisane w ramach I naboru w roku 2020 zostaną aneksowane. Po ich aneksowaniu oraz zawarciu umów z naboru ogłoszonego w maju 2020 r. łączna szacunkowa kwota dopłaty w 2020 r. może wynieść ponad 14,3 mln zł.
Przypomnijmy, że do tej pory w naborze na 2020 rok dofinansowanie przyznane zostało 17 jednostkom samorządowym województwa małopolskiego, obejmując 59 linii autobusowych. Podpisane umowy opiewały łącznie na kwotę 3 089 056,72 zł (więcej informacji o tym rozstrzygnięciu naboru wniosków)*. Na rok 2020 w ramach Funduszy rozwoju przewozów autobusowych Małopolsce została przyznana kwota ponad 42 mln złotych.
W 2019 r. z dofinansowania w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych skorzystało w sumie 12 jednostek samorządu terytorialnego w województwie małopolskim, dzięki czemu możliwe było uruchomienie 32 linii. Szczegółowe podsumowanie za 2019 r. dostępne jest tutaj.
Celem dofinansowania ze środków Funduszu zadań własnych organizatorów publicznego transportu zbiorowego jest reaktywowanie zamkniętych lub utworzenie nowych połączeń autobusowych, a tym samym usprawnienie komunikacji publicznej i eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego na terenie jednostek samorządu terytorialnego.
* Z przyjęcia środków w ramach tego naboru zrezygnowały gmina Wiśniowa i gmina Kościelisko, przy czym gmina Kościelisko przystąpiła do dodatkowego naboru.