W I Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie odbyło się dziś uroczyste podpisanie przez wicewojewodę Zbigniewa Starca, Martę Malec-Lech Członka Zarządu Województwa Małopolskiego oraz małopolską kurator oświaty Barbarę Nowak porozumienia o współdziałaniu w realizacji Pakietu Edukacyjnego Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej. Jest ono odpowiedzią na zdiagnozowane w czasie pandemii pilne i strategiczne potrzeby wsparcia oświaty w regionie. Elementem Tarczy jest projekt Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE – regionalne centrum wsparcia systemu edukacji w Małopolsce w jego innowacyjnej modernizacji i transformacji cyfrowej. Siedzibą placówki będzie Tarnów.
Partnerami Porozumienia są Samorząd Województwa Małopolskiego, Wojewoda Małopolski, Małopolski Kurator Oświaty.
Inicjatywa będzie finansowana ze specjalnie wydzielonego na potrzeby edukacyjne pakietu Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej – skupiającego działania samorządowych władz Małopolski na zapobieganiu negatywnym zmianom spowodowanym pandemią COVID-19. Wszelkie zadania będą prowadzone w ramach 30 mln zł, pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020 oraz budżetu państwa. Warto dodać, że finalna wartość Pakietu Edukacyjnego wyniesie w sumie 35 mln zł, bowiem dodatkowe środki w wysokości 5 mln zł, pochodzące z budżetu województwa, zostaną wykorzystane na zapewnienie wypoczynku oraz czasu wolnego dzieci i młodzieży – zdalnie i cyfrowo.
Organizatorem i operatorem centrum HUMINE jest Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” – wiodąca w kraju na polu edukacji cyfrowej organizacja, grupująca ekspertów i praktyków w tej dziedzinie. https://www.mwi.pl
W realizacji powierzonych zadań Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE współpracować będzie z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, uczelniami wyższymi oraz innymi instytucjami i organizacjami działającymi na polu cyfrowej transformacji edukacji.
Realizacja projektu opierać się będzie na ścisłej współpracy z Małopolskim Kuratorem Oświaty.
Główny cel projektu:
- Przeciwdziałanie negatywnym zmianom spowodowanym pandemią COVID-19 oraz przygotowanie szeroko rozumianej edukacji na sprawne działanie.
- Transformacja cyfrowa szkół i podniesienie poziomu kompetencji cyfrowych społeczności szkolnej: dyrektorów, nauczycieli, uczniów i ich rodziców.
Cyfrowa transformacja szkół będzie realizowana etapowo i będzie dotyczyć kilku istotnych obszarów:
a) Zapewnienie infrastruktury cyfrowej. Szkoły zostaną wyposażone w sprzęt i oprogramowanie komputerowe, nowoczesne pomoce dydaktyczne i narzędzia cyfrowe. Sprzęt będzie mógł być użyczany uczniom i nauczycielom.
b) Podnoszenie kompetencji metodyczno-cyfrowych dyrektorów i nauczycieli ze szczególnym naciskiem na kształtowanie świadomości celowości wykorzystania technologii w nauczaniu. Dyrektorzy i nauczyciele w celu podnoszenia kwalifikacji metodyczno-cyfrowych skorzystają m.in. z certyfikowanych szkoleń i warsztatów organizowanych przez Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE. Utworzone zostaną Lokalne Punkty Konsultacyjne.
c) Zainteresowanie ucznia aktywnym udziałem w lekcjach, nauka samodzielnego myślenia, budowanie kreatywności. Realizacja kursów zawodowych w formie zdalnej dla uczniów szkół zawodowych z uwzględnieniem cyfrowych wyzwań rynku pracy.
W ramach innowacyjnego projektu, po raz pierwszy w Polsce, na skalę Regionu powstaną w Małopolsce „szkoły modelowe”, które po przejściu transformacji cyfrowej będą służyć swoim doświadczeniem i wiedzą innym placówkom.
W zakresie realizowanego przedsięwzięcia Małopolski Kurator Oświaty będzie prowadził współpracę z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Ministerstwem Cyfryzacji.
Wojewoda Małopolski podejmie działania promocyjne.