Wojewoda małopolski Piotr Ćwik był gościem kolejnej czwartkowej rozmowy w Radiu Kraków. Wśród poruszonych tematów znalazły się m.in. wydanie „zridu” dla odcinka S7 Szczepanowice – Widoma oraz rozstrzygnięcie naboru w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych.
- Myślę, że bardzo szybko, we wrześniu, maszyny wjadą na teren budowy i rozpocznie się praktycznie realizacja tej inwestycji, która jest tak bardzo wyczekiwana, bo przecież ta uciążliwość związana z brakiem drogi ekspresowej od granic województwa świętokrzyskiego do Krakowa jest bardzo widoczna. (…) Myślę, że kolejne dobre informacje we wrześniu, które się pojawią, to kolejne zezwolenie na drugi już odcinek, który będzie przebiegał od granic województwa świętokrzyskiego do Miechowa i jest to odcinek ok. 18 km – mówił wojewoda Piotr Ćwik o zezwoleniach na realizację odcinków drogi S7.
Rozmawiano także o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
- Ten fundusz jest funduszem cyklicznym. Pierwsze postępowanie (…) zakończyło się podpisaniem 15 umów. Oczywiście kwota, która trafi do samorządów realizujących te połączenia, to jest nieco ponad milion złotych. (…) Kolejny nabór zostanie ogłoszony. Wiem, że samorządowcy, którzy nie przystąpili, już zapowiadają, że będą aplikowali o te środki i myślę, że połączenia autobusowe w jeszcze większym wymiarze na terenie naszego województwa zostaną przywrócone. Pamiętajmy, że także w innych województwach ten program nabiera rozpędu. Jest potrzebny. Przeciwdziała wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców – przekazał wojewoda.
Ostatnim tematem rozmowy były rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody Małopolskiego dotyczące uchwał kierunkowych Rady Miasta Krakowa. Piotr Ćwik po raz kolejny podkreślił, że ocena nadzorcza tych uchwał dotyczy ich zgodności z przepisami prawa, a nie zasadności czy celowości. Rozstrzygnięcia nie odnoszą się zatem do treści merytorycznej, a do aspektów formalnych. W uchwałach kierunkowych, które były przedmiotem rozstrzygnięć nadzorczych, powtarzające się naruszenie porządku prawnego dotyczyło wkraczania Rady Miasta w kompetencje organu wykonawczego, czyli Prezydenta Miasta Krakowa, oraz innych organów i podmiotów. Uchwały kierunkowe nie mogą wskazywać Prezydentowi konkretnych form i środków realizacji celów. I właśnie ten – formalny – aspekt przesądza o konieczności ich unieważnienia.
Zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy