Koleje Małopolskie z unijną dotacją. Zmiany docenią pasażerowie
2018-04-06
Prawie 33 miliony złotych z Unii Europejskiej dostanie województwo małopolskie. To pieniądze na nowe pociągi dla Kolei Małopolskich.

Umowę o dofinansowanie podpisali dzisiaj w Krakowie p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (jednostka, która w imieniu rządu przyznała dofinansowanie) Przemysław Gorgol oraz marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

Dzięki unijnemu wsparciu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko województwo kupi 4 pociągi, tzw. elektryczne zespoły trakcyjne. Każdy z nich będzie miał 200 miejsc siedzących. Składy będą wozić pasażerów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Pociągi będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i takich, które mają szczególne potrzeby, np. poruszających się na wózkach inwalidzkich, niewidomych lub niedowidzących, niesłyszących, kobiet w ciąży, osób o niskim wzroście (w tym dzieci), osób z ciężkim bagażem, seniorów czy obcokrajowców, którzy nie znają języka polskiego. Chodzi np. o odpowiednie oświetlenie, dostęp do toalet i sposób wyświetlania informacji dla pasażerów.

Koszt całej inwestycji to nieco ponad 88 milionów złotych. Dofinansowanie unijne wyniesie prawie 33 miliony złotych. Pozostała kwota 56 milionów złotych pochodzić będzie z budżetu samorządu Województwa Małopolskiego. Projekt ma zostać zrealizowany do września 2019 r.

Z Programu Infrastruktura i Środowisko przeznaczono już ponad 3,2 miliarda euro na inwestycje transportowe w województwie małopolskim. Sam Kraków realizuje już 5 inwestycji w komunikację miejską ze wsparciem z programu.

Z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko finansowane są na przykład:
­- budowa drogi ekspresowej S7, odc. Lubień – Rabka,
­- modernizacja linii kolejowej E 30 / C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów,
­- zakup tramwajów dla Krakowa,
­- budowa nowych linii tramwajowych (m.in. wzdłuż Trasy Łagiewnickiej),
­- modernizacja istniejących torowisk.

Ministerstwo Infrastruktury wspiera każdą inicjatywę, która przyczyni się do poprawy warunków panujących na polskiej kolei. Niedawny raport Najwyższej Izby Kontroli wskazał, że przez wiele lat zaniedbywano polską kolej. To, że się to dzisiaj zmienia, napawa optymizmem. Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Każda kolejna umowa, taka jak ta dzisiejsza, przybliża nas do tego celu – podkreśla Łukasz Smółka, szef Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury.

Projekt, o którym dziś mówimy, to kolejny przykład tego, że kolej może być doskonałą alternatywą dla samochodów. Stawiamy jednocześnie na jakość podróżowania i komfort podróży. Warto też przypomnieć, jak wiele ważnych inwestycji realizowanych jest obecnie w Małopolsce. Małopolska rozwija się nie tylko niejako w perspektywie panoramicznej, w ramach wielkich projektów, ale także idzie do przodu dzięki choćby udoskonalaniu taboru kolejowego. Wszystkie kolejowe inwestycje potwierdzają, że mamy teraz dobry czas dla kolei – mówi wojewoda małopolski Piotr Ćwik.

Rozwój kolei w regionie to jeden z priorytetów Samorządu Województwa, dzięki temu kolejowa rewolucja na małopolskich torach trwa. Zaplanowaliśmy ją bardzo dokładnie i konsekwentnie realizujemy. Liczy się dla nas przede wszystkim komfort pasażera, dlatego nieustannie kupujemy nowoczesne pociągi, poszerzamy ofertę przewozową, inwestujemy w budowę parkingów Park&Ride i rozwój zintegrowanego biletu. Dziś po małopolskich torach kursuje 40 komfortowych składów. Cieszę się, że już w przyszłym roku flotę kolejową uzupełnią 4 dodatkowe pociągi spełniające najwyższe europejskie standardy – podsumowuje marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

pociagi2pociagi3pociagi4
Podziel się:
wstecz    do góry     drukuj