Koronawirus SARS-CoV-2 jest trudnym przeciwnikiem. Niestety badania laboratoryjne potwierdziły zakażenie u jednego z pracowników Wydziału Spraw Obywatelskich Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, którego siedziba znajduje się przy ulicy Sebastiana w Krakowie.
Oczywiście wobec tej sytuacji i toczącego się postępowania epidemiologicznego musimy wdrożyć odpowiednie środki. Przekłada się to przede wszystkim na ograniczenia w zakresie bezpośredniej obsługi klientów Wydziału Spraw Obywatelskich.
Od środy 12 sierpnia 2020 roku do odwołania Wydział Spraw Obywatelskich zaprzestaje przyjmowania klientów i przyjmowania bezpośrednio nowych wniosków. Dotyczy to przede wszystkim spraw paszportowych oraz spraw obywatelstwa polskiego.
Dziś i jutro obsługą klientów będzie tymczasowo zajmował się zespół złożony z pracowników, którzy nie mieli kontaktu z zakażoną osobą, a który skompletowaliśmy na ten okres przejściowy, gdy otrzymaliśmy informację, że nasi pracownicy zostali skierowani na kwarantannę.
Zaznaczamy, że cały czas w niezmienionym trybie funkcjonują małopolskie terenowe punkty paszportowe, których wykaz można znaleźć tutaj: https://muw.pl/default.aspx?page=miejsca_obslugi_paszportowej. Przypominamy także, że wniosek paszportowy można złożyć w dowolnym punkcie paszportowym na terenie kraju. Zainteresowanych złożeniem wniosku o paszport prosimy o korzystanie z takich punktów.
Wyjaśniamy przy tym, że wnioski o wydanie paszportów tymczasowych (wydawanych w wyjątkowych sytuacjach losowych) w Małopolsce od środy 12 sierpnia 2020 roku będzie można składać wyłącznie w punktach paszportowych zlokalizowanych w delegaturach Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Tarnowie oraz w Nowym Sączu.
Sprawy, które już zainicjowano, zostaną sfinalizowane. Innymi słowy, jeżeli ktoś w ostatnim czasie złożył wniosek o paszport, będzie mógł się zgłosić po jego odbiór po wcześniejszej telefonicznej rezerwacji terminu pod numerami telefonu 12 39 21 810 oraz 12 39 21 829, a paszport będzie przekazywany przez pracowników, którzy nie byli narażeni na kontakt z zakażoną osobą.
Jednocześnie zaznaczamy, że w sali obsługi Wydziału Spraw Obywatelskich stosowaliśmy dotychczas (i nadal będziemy stosować) podwyższone zasady reżimu sanitarnego. Oprócz standardowych środków ochrony bezpośredniej (rękawiczki, przyłbice, maseczki, płyny dezynfekcyjne) w sali tej uruchomiliśmy lampy bakteriobójcze. Ryzyko zakażenia podczas załatwiania spraw w sali obsługi zostało zatem maksymalnie ograniczone.
Jesteśmy w kontakcie ze służbami sanitarnymi. Dalsze działania będziemy dostosowywać do ich rekomendacji i ewentualnego rozwoju sytuacji.
Przepraszając Państwa za niedogodności w zakresie realizacji wniosków paszportowych, prosimy o wyrozumiałość. Zmiany organizacyjne, które zmuszeni jesteśmy wprowadzić, podyktowane są wyłącznie bezpieczeństwem Państwa i naszych pracowników.