Zgodnie z zaleceniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki
Społecznej wszystkie gminy zobowiązane zostały do uruchomienia użyczonych
Terminali Mobilnych (TM) i wykorzystywania ich do przeprowadzania wywiadów środowiskowych.
Aby otrzymać hasło administratora Terminala
Mobilnego dla jednostek na terenie województwa małopolskiego, konieczne jest przesłanie na adres
jstan@malopolska.uw.gov.pl
wiadomości zawierającej numer seryjny terminala lub terminali (SN: przykładowo
NXV7PEP025339xxx) oraz imię i nazwisko osoby upoważnionej do
odbioru poufnego hasła.
Użytkownicy jednostek poza Małopolską powinni kierować swoje wnioski
do właściwych urzędów wojewódzkich, zgodnie z przynależnością terytorialną.
Wykaz adresów administratorów wojewódzkich znajduje się
tu.
Dane statystyczne dla województwa
małopolskiego:
(stan na 10 lipca 2017 r.)
Terminale Mobilne (TM) otrzymało 177 Ośrodków Pomocy Społecznej
Małopolski.
Liczba otrzymanych terminali w województwie - 247 kompletów.
Administrator Wojewódzki wydał hasła administratora Terminala Mobilnego dla
217 terminali.
Moduł Zarządzania Tożsamością w raporcie Lista zarejestrowanych terminali
wykazuje liczbę 187.
Dla 29 terminali nie wystąpiono o nadanie haseł
(jest to 25 Ośrodków Pomocy
Społecznej).
W związku z pytaniami czy należy używać terminali mobilnych?
Departament Informatyki Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
informuje, że zniknęła przeszkoda prawna przy wykorzystaniu terminali w
postaci podpisu świadczeniobiorcy pod wywiadem środowiskowym (zmiany we
wrześniu 2016 roku w KPA i rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki
Społecznej dotyczące przeprowadzenia wywiadów środowiskowych), zatem Ośrodki Pomocy Społecznej mając na
uwadze zapisy art. 16 Ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz zapisy § 1.ust 4 i
§ 3 ust. 1 umowy użyczenia zawartej pomiędzy jednostką a MRPiPS powinny
użytkować terminale mobilne użyczone z MRPiPS do przeprowadzania wywiadów
środowiskowych.
Departament Informatyki Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
(DI MRPiPS) informuje, że jeśli są w województwie jednostki chcące oddać lub
przyjąć terminale mobilne, jest to możliwe.
Zgodnie z procedurą, jeśli jednostka chce oddać, a inna chce przyjąć Terminal
Mobilny, wystarczy poinformować o tym fakcie Dyrektora DI MRPiPS (krótkim
pismem). Pracownik Departamentu Informatyki MRPiPS na taką propozycję zmiany
wysyła zgodę na przekazanie terminali pomiędzy jednostkami wraz z przygotowanym
protokołem przekazania. Po zwrocie podpisanego obustronnie protokołu przekazania
pracownik Departamentu Informatyki MRPiPS dokonuje korekty umowy użyczenia.
Wg uzyskanych informacji jednostki między sobą same
przekazują sobie sprzęt, Departament Informatyki nie uczestniczy w transporcie
sprzętu.
Oprogramowanie Terminali Mobilnych (OTM) nie posiada wsparcia technicznego.
Nie ma HelpDesku dla problemów z OTM.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i
Polityki Społecznej rekomenduje stosowanie końcówek systemów dziedzinowych do obsługi
elektronicznych wywiadów.
Oprogramowanie dla Terminali Mobilnych, którego producentem jest dostawca
systemu dziedzinowego zapewnia obsługę techniczną dla swojej wersji.
Za poprawność działania terminali mobilnych (netbook'ów) pod kątem technicznym odpowiada firma Niver Sp. z o.o.
Sp. k.
(NIVER Sp. z o.o. Sp.k. ul. Juliana Tuwima 97 90-031 Łódź,
info@niver.pl tel. +48 42 630 65 55, fax. +48 42 630 65 61)
serwis@niver.pl tel. +48 42 630
65 69
Zgodnie z warunkami umowy Terminale Mobilne objęte są 48 miesięczną
gwarancją czyli do 12 września 2017 r.
Podstawowe instrukcje:
Jak korzystać z Terminali Mobilnych (prezentacja pracownika DI MRPiPS)
Instrukcja ustawienia daty i
godziny w Terminalu Mobilnym
Instrukcja zmiany certyfikatu w Terminalu Mobilnym
więcej>>
Procedura zmiany hasła pracownika w terminalu mobilnym
więcej>>
Instrukcje odnowienia certyfikatów dla Systemów Dziedzinowych w pomocy
społecznej
więcej>>
Materiały pomocnicze dotyczące Terminali Mobilnych użytkowanych w gminach:
1. Usługi udostępnione w ramach
projektu Emp@tia
2. Wykorzystanie usługi
wymiany informacji w podobszarze Pomocy Społecznej
3. Procedura postępowania w przypadku
wystąpienia błędu w systemach informatycznych
4. Elektroniczny rodzinny wywiad
środowiskowy oraz systemy centralne utrzymanie, rozwój i wsparcie użytkowników
Dokumentacja techniczna dla Terminali Mobilnych:
1. TM_warunki_gwarancji
2.
Druk zgłoszenia naprawy Terminala Mobilnego
3. INSTRUKCJA_PODŁĄCZENIA_OTM
4. Instrukcja_uzytkownika_OTM
Dostęp do Modułu Zarządzania Tożsamością (MZT):
https://mzt.mpips.gov.pl/mzt-app-web/
Kilka ważnych informacji dotyczących OTM i Terminali Mobilnych.
Wejście w życie Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego dało
podstawę prawną do przeprowadzania wywiadów w formie elektronicznej, a
zatem możliwość używania Terminali Mobilnych.
Jednostki posiadające Terminale Mobilne powinny zrobić przegląd sprzętu przede wszystkim pod
kątem technicznym, czyli:
1) włączyć laptopa, jeżeli się nie uruchamia podłączyć go do prądu za pomocą
kabla zasilającego i sprawdzić czy się uruchamia
2) zalogować się do systemu (laptopa):
a) w okienku do logowania Jednostka musi wybrać użytkownika – ważne, żeby
logować się do TM jako pracownicy, a nie administratorzy!
3) sprawdzić wytrzymałość baterii – zgodnie z warunkami gwarancji bateria
powinna umożliwiać pracę laptopa przez co najmniej 6 godzin; baterie także
podlegają 48 miesięcznej gwarancji.
W kroku kolejnym należy zalogować się już do OTM. W przypadku długotrwałego
nieużytkowania OTM najpierw trzeba zmienić hasło w MZT (robi to administrator
lokalny), a potem przy logowaniu do OTM wybrać opcję zmiany hasła, a następnie
podać login, stare i nowe hasło (te z MZT). Jeżeli pojawi się komunikat „Hasło
zostało
zmienione” oznacza to, że proces przebiegł poprawnie i użytkownik może zalogować
się do OTM.
Jest możliwość korzystania z
materiałów szkoleniowych w zakresie e-learningu dot. OTM, które są dostępne na
stronie internetowej https://elearning.mpips.gov.pl/ dla
zalogowanych użytkowników.
Ponieważ zdarzały się
przypadki, że przekazane hasło root nie działa (nie można się na nie zalogować),
należy sprawdzić, czy netbook nie był naprawiany (w firmie Niver Sp. z o.o.),
bo jeśli był naprawiany, należy skontaktować się z serwisem Niver celem ustalenia dalszego
postępowania. Niemożność logowania na hasła administracyjne otrzymane z
Ministerstwa może być także spowodowana zmianą pierwotnego hasła przez
użytkowników (tzw. "złamanie" hasła).
Na Terminalach Mobilnych użyczonych z MRPiPS nie
wolno samodzielnie instalować żadnego dodatkowego oprogramowania bez zgody
Departamentu Informatyki. Wykluczone jest zatem instalowanie na TM
wszelkiego oprogramowania do edycji tekstu, innych systemów operacyjnych i
innych nakładek nie posiadających akceptacji Departamentu Informatyki MRPiPS.
(NSQ)
ostatnia zmiana:
2017-07-10 r.
Strona
główna