System Informatyczny
w Jednostkach Organizacyjnych Pomocy Społecznej
   
   
 
   

Informacje dotyczące uruchomienia i działania Terminali Mobilnych << powrót


Zgodnie z zaleceniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wszystkie gminy zobowiązane zostały do uruchomienia użyczonych Terminali Mobilnych (TM) i wykorzystywania ich do przeprowadzania wywiadów środowiskowych.

Aby otrzymać hasło administratora Terminala Mobilnego dla jednostek na terenie województwa małopolskiego, konieczne jest przesłanie na adres jstan@malopolska.uw.gov.pl wiadomości zawierającej numer seryjny terminala lub terminali (SN: przykładowo NXV7PEP025339xxx) oraz imię i nazwisko osoby upoważnionej do odbioru poufnego hasła.
Użytkownicy jednostek poza Małopolską powinni kierować swoje wnioski do właściwych urzędów wojewódzkich, zgodnie z przynależnością terytorialną.
Wykaz adresów administratorów wojewódzkich znajduje się tu.

Dane statystyczne dla województwa małopolskiego:
(stan na 10 lipca 2017 r.)
Terminale Mobilne (TM) otrzymało 177 Ośrodków Pomocy Społecznej Małopolski.
Liczba otrzymanych terminali w województwie - 247 kompletów.
Administrator Wojewódzki wydał hasła administratora Terminala Mobilnego dla 217 terminali.
Moduł Zarządzania Tożsamością w raporcie Lista zarejestrowanych terminali wykazuje liczbę 187.
Dla 29 terminali nie wystąpiono o nadanie haseł (jest to 25 Ośrodków Pomocy Społecznej).

W związku z pytaniami czy należy używać terminali mobilnych? Departament Informatyki Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje, że zniknęła przeszkoda  prawna przy wykorzystaniu terminali w postaci podpisu świadczeniobiorcy pod wywiadem środowiskowym  (zmiany we wrześniu 2016 roku  w KPA i rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej  dotyczące przeprowadzenia wywiadów środowiskowych), zatem Ośrodki Pomocy Społecznej  mając na uwadze zapisy art. 16 Ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz  zapisy § 1.ust 4 i § 3  ust. 1 umowy użyczenia zawartej pomiędzy  jednostką a MRPiPS powinny użytkować terminale mobilne użyczone z MRPiPS do przeprowadzania wywiadów środowiskowych.

Departament Informatyki Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (DI MRPiPS) informuje, że jeśli są w województwie jednostki chcące oddać lub przyjąć terminale mobilne, jest to możliwe.
Zgodnie z procedurą, jeśli jednostka chce oddać, a inna chce przyjąć Terminal Mobilny, wystarczy poinformować o tym fakcie Dyrektora DI MRPiPS (krótkim pismem). Pracownik Departamentu Informatyki MRPiPS na taką propozycję zmiany wysyła zgodę na przekazanie terminali pomiędzy jednostkami wraz z przygotowanym protokołem przekazania. Po zwrocie podpisanego obustronnie protokołu przekazania pracownik Departamentu Informatyki MRPiPS dokonuje korekty umowy użyczenia.
Wg uzyskanych informacji jednostki między sobą same przekazują sobie sprzęt, Departament Informatyki nie uczestniczy w transporcie sprzętu.

Oprogramowanie Terminali Mobilnych (OTM) nie posiada wsparcia technicznego. Nie ma HelpDesku dla problemów z OTM.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rekomenduje stosowanie końcówek systemów dziedzinowych do obsługi elektronicznych wywiadów.
Oprogramowanie dla Terminali Mobilnych, którego producentem jest dostawca systemu dziedzinowego zapewnia obsługę techniczną dla swojej wersji.

Za poprawność działania terminali mobilnych (netbook'ów) pod kątem technicznym odpowiada firma Niver Sp. z o.o. Sp. k.
(NIVER Sp. z o.o. Sp.k. ul. Juliana Tuwima 97 90-031 Łódź, info@niver.pl  tel. +48 42 630 65 55, fax. +48 42 630 65 61)
serwis@niver.pl tel. +48 42 630 65 69
Zgodnie z warunkami umowy Terminale Mobilne objęte są 48 miesięczną gwarancją czyli do 12 września 2017 r.

Podstawowe instrukcje:
Jak korzystać z Terminali Mobilnych (prezentacja pracownika DI MRPiPS)
Instrukcja ustawienia daty i godziny w Terminalu Mobilnym
Instrukcja zmiany certyfikatu w Terminalu Mobilnym więcej>>
Procedura zmiany hasła pracownika w terminalu mobilnym więcej>>
Instrukcje odnowienia certyfikatów dla Systemów Dziedzinowych w pomocy społecznej więcej>>

Materiały pomocnicze dotyczące Terminali Mobilnych użytkowanych w gminach:
1. Usługi udostępnione w ramach projektu Emp@tia
2. Wykorzystanie usługi wymiany informacji w podobszarze Pomocy Społecznej
3. Procedura postępowania w przypadku wystąpienia błędu w systemach informatycznych
4. Elektroniczny rodzinny wywiad środowiskowy oraz systemy centralne utrzymanie, rozwój i wsparcie użytkowników

Dokumentacja techniczna dla Terminali Mobilnych
:
1.  TM_warunki_gwarancji
2.  Druk zgłoszenia naprawy Terminala Mobilnego
3.  INSTRUKCJA_PODŁĄCZENIA_OTM
4.  Instrukcja_uzytkownika_OTM

Dostęp do Modułu Zarządzania Tożsamością (MZT): https://mzt.mpips.gov.pl/mzt-app-web/

Kilka ważnych informacji dotyczących OTM i Terminali Mobilnych.
Wejście w życie Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego dało podstawę prawną do przeprowadzania wywiadów w formie elektronicznej, a zatem możliwość używania Terminali Mobilnych.

Jednostki posiadające Terminale Mobilne powinny zrobić przegląd sprzętu przede wszystkim pod kątem technicznym, czyli:
1) włączyć laptopa, jeżeli się nie uruchamia podłączyć go do prądu za pomocą kabla zasilającego i sprawdzić czy się uruchamia
2) zalogować się do systemu (laptopa):

a) w okienku do logowania Jednostka musi wybrać użytkownika – ważne, żeby logować się do TM jako pracownicy, a nie administratorzy!

3) sprawdzić wytrzymałość baterii – zgodnie z warunkami gwarancji bateria powinna umożliwiać pracę laptopa przez co najmniej 6 godzin; baterie także podlegają 48 miesięcznej gwarancji.

W kroku kolejnym należy zalogować się już do OTM. W  przypadku długotrwałego nieużytkowania OTM najpierw trzeba zmienić hasło w MZT (robi to administrator lokalny), a potem przy logowaniu do OTM wybrać opcję zmiany hasła, a następnie podać login, stare i nowe hasło (te z MZT). Jeżeli pojawi się komunikat „Hasło zostało zmienione” oznacza to, że proces przebiegł poprawnie i użytkownik może zalogować się do OTM.


Jest możliwość korzystania z materiałów szkoleniowych w zakresie e-learningu dot. OTM, które są dostępne na stronie internetowej  https://elearning.mpips.gov.pl/ dla zalogowanych użytkowników.

Ponieważ zdarzały się przypadki, że przekazane hasło root nie działa (nie można się na nie zalogować), należy sprawdzić, czy netbook nie był naprawiany (w firmie Niver Sp. z o.o.), bo jeśli był naprawiany, należy skontaktować się z serwisem Niver celem ustalenia dalszego postępowania. Niemożność logowania na hasła administracyjne otrzymane z Ministerstwa może być także spowodowana zmianą pierwotnego hasła przez użytkowników (tzw. "złamanie" hasła).

Na Terminalach Mobilnych użyczonych z MRPiPS nie wolno samodzielnie instalować żadnego dodatkowego oprogramowania bez zgody Departamentu Informatyki. Wykluczone jest zatem instalowanie na TM wszelkiego oprogramowania do edycji tekstu, innych systemów operacyjnych i innych nakładek nie posiadających akceptacji Departamentu Informatyki MRPiPS.

 (NSQ)
ostatnia zmiana:
2017-07-10 r.

Strona główna