Dokumentacja techniczna dla Terminali Mobilnych (pliki do pobrania):
1. TM_warunki_gwarancji
2. INSTRUKCJA_PODŁĄCZENIA_OTM
3. Instrukcja_uzytkownika_OTM
Dostęp do Modułu Zarządzania Tożsamością (MZT):
https://mzt.mpips.gov.pl/mzt-app-web/
Na dzień 15 maja
2017 r. Lista zarejestrowanych terminali
wykazuje w Małopolsce 185
pozycji (na 252 udostępnionych gminom kompletów).
Zmiana ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw
Departament Informatyki MRPiPS przypomina, że w dniu 01.01.2016 r. weszła w
życie ustawa z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
oraz niektórych innych ustaw, która m.in. wprowadziła:
1. Umożliwienie obsługi spraw
z zakresu świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego w formie
elektronicznej.
2. Umożliwienie możliwości
udostępniania danych z rejestrów centralnych prowadzonych przez Ministra Pracy i
Polityki Społecznej jednostkom samorządu terytorialnego.
3. Przekazywanie
sprawozdawczości z pomocy społecznej drogą elektroniczną.
4. Wprowadzenie
sprawozdawczości z zakresu ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów.
5. Umożliwienie
przeprowadzania rodzinnych wywiadów środowiskowych w formie elektronicznej.
6. Nałożenie obowiązku na
organ właściwy i samorząd województwo prowadzący postępowanie w sprawie
świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego do samodzielnego
uzyskania od organów podatkowych lub ministra właściwego do spraw finansów
publicznych, organów emerytalno-rentowych oraz z rejestrów publicznych, drogą
elektroniczną, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw rodziny, lub drogą
pisemną informacji niezbędnych w ramach prowadzonego postępowania.
Jednostka Terenowa (JT)
musi być podłączona do CSIZS, aby móc skorzystać z usług wymiany danych z
systemami zewnętrznymi (informacje dot. udostępnionych usług wytworzonych w
ramach projektu Emp@tia i obsługiwanych w systemach dziedzinowych dla obszarów:
Pomoc Społeczna, Świadczenia Rodzinne i Fundusz Alimentacyjny jest widoczna
dla zalogowanych użytkowników (z rolą Czytelnik PIU) na stronie
www.empatia.mpips.gov.pl po
wybraniu ścieżki: Dla urzędników / Systemy IT / Systemy dziedzinowe / Pomoc
Społeczna / Usługi udostępnione w ramach projektu Emp@tia-Pomoc Społeczna) -
informacja wysłana w komunikatorze CAS do wszystkich JT w dniu 12.02.2016 r.
Terminale
mobilne
W ramach projektu „Emp@tia - Platforma
komunikacyjna obszaru zabezpieczenia społecznego” w 2013 roku wszystkie Ośrodki
Pomocy Społecznej w województwie małopolskim otrzymały terminale mobilne z
oprogramowaniem (OTM) w ilości 252 kompletów.
Terminal mobilny jest urządzeniem, które ma
usprawnić pracę pracownika socjalnego poprzez umożliwienie wprowadzenia
rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz przesłanie zebranych danych do aplikacji
dziedzinowej (SD) wykorzystywanej w ośrodku. Oprogramowanie terminala to przede
wszystkim zestaw formularzy wywiadu środowiskowego, zgodny z obowiązującym
stanem prawnym (oprogramowanie Terminala wymienia dane z systemem do obsługi
świadczeń, zatem po przeprowadzonym wywiadzie wystarczy po powrocie do ośrodka,
podłączyć TM do komputera, na którym jest zainstalowana aplikacja do obsługi
świadczeń z pomocy społecznej i dokonać transferu danych. Dalsza obsługa sprawy
związana z wydaniem decyzji odbywa się już w systemie lokalnym).
Raporty podłączonych systemów dziedzinowych,
zarejestrowanych użytkowników i terminali
Departament Informatyki MRPiPS monitoruje
stan podłączenia Terminali Mobilnych do CSIZS w ramach projektu Emp@tia.
Monitoring wykazuje w Małopolsce podłączenie jedynie 149 terminali (stan na
dzień 13 października 2016 r.).
W
związku z powyższym jest prośba do wszystkich administratorów lokalnych Ośrodków
Pomocy Społecznej, którzy do dnia dzisiejszego nie wykonali jeszcze podłączenia
terminali mobilnych (OTM) do Centralnego Systemu Informatycznego Zabezpieczenia
Społecznego (CSIZS) w swoich jednostkach, o podjęcie skutecznych działań.
Dostęp do Modułu Zarządzania Tożsamością (MZT):
https://mzt.mpips.gov.pl/mzt-app-web/
Na stronie internetowej
https://elearning.mpips.gov.pl/ znajdują się wszelkie wyczerpujące
informacje dotyczące procedury podłączenia terminala mobilnego, logowania,
rejestracji, konfiguracji, aktualizacji oprogramowania, zmiany hasła,
wprowadzania danych do wywiadu itd. Informacje są przedstawiane w formie filmów
instruktażowych. Przypominam, że niezbędny login i hasło do platformy
elearningowej otrzymał każdy administrator lokalny w trakcie rejestracji
jednostki do Centralnego Systemu Informatycznego Zabezpieczenia Społecznego
(CSIZS).
Materiały pomocnicze przy wykonywaniu
czynności podłączania JT do CSIZS:
Info-R
Współpraca z platformą Emp@tia. dokumentacja techniczna
Sygnity
Współpraca Oprogramowania SR i FA z CSIZS
Sygnity
Współpraca systemu POMOST Std 3-2.0 z CSIZS Emp@tia
DI MRPiPS
Podłączanie JT do Centralnego Systemu Informatycznego
NIK
Emp@tia do kontroli [panel ekspertów]
Certyfikaty produkcyjne SCIZS - wersja
ze stycznia 2014 r. - plik dostępny na indywidualne zgłoszenie e-mail.
Obsługa wniosków elektronicznych składanych za pośrednictwem portalu
Emp@tia.
Departament Informatyki MRPiPS
przypomina, że każdy z
wykorzystywanych przez Ośrodki Pomocy Społecznej i jednostki terenowe systemów
dziedzinowych (obszar: pomoc społeczna; świadczenia rodzinne i fundusz
alimentacyjny) został dostosowany do obsługi elektronicznej wniosków składanych
za pośrednictwem Portalu Emp@tia. Szczegółowe informacje dotyczące obsługi w
tych systemach wniosków są dostępne w podręcznikach użytkownika.
Zarówno Portal Emp@tia jak i
systemy dziedzinowe z obszaru pomocy społecznej/ świadczeń rodzinnych/ fundusz
alimentacyjny zapewniają obsługę wniosku elektronicznego, w tym doręczenie go
w formie elektronicznej zgodnie z zapisami art. 39, art. 63 §1, art. 107 ustawy
z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013
r. poz. 267 z późn. zm.).
Należy zauważyć, iż wnioski
składane za pośrednictwem Portalu Emp@tia muszą być obsługiwane zgodnie z KPA.
Usługi elektroniczne
(wnioski elektroniczne) dla obywateli udostępnione są pod adresem
https://wnioski.mpips.gov.pl/ewnioski/index.eup?contrastVersion=0
Każdy obywatel może
wypełnić wniosek elektroniczny i przesłać go do OPS
(Ośrodka Pomocy Społecznej) lub urzędu właściwego dla swojego miejsca
zamieszkania.
(NSQ)
ostatnia zmiana:
2017-09-27 r.
Strona
główna