System Informatyczny
w Jednostkach Organizacyjnych Pomocy Społecznej
   
   
 
   
Pismo w sprawie realizacji programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” w 2010 roku << powrót


Dokument do pobrania


Szanowni Państwo

Burmistrzowie Miast / Wójtowie Gmin

województwa małopolskiego

/wszyscy/

Dotyczy: realizacji programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” w 2010 roku

W związku z pismem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 10 listopada 2009 roku oraz art. 17 ustawy z dnia 19 listopada 2009 roku, o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją wydatków budżetowych, informuję, iż program wieloletni „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” będzie kontynuowany w latach 2010 – 2013.

Nadmieniam, iż środki finansowe przeznaczone na realizacje ww. Programu nie zostały zaplanowane w trakcie opracowywania projektu budżetu państwa na 2010 rok, z powodu braku podstaw prawnych. Środki finansowe przeznaczone na realizację Programu zostały zaplanowane w ramach rezerwy celowej, która będzie uruchomiona po zebraniu potrzeb od jednostek samorządu terytorialnego. Do czasu podpisania przez jednostki samorządu terytorialnego obustronnego porozumienia, środki finansowe z budżetu Wojewody, na realizację zadania w 2010 roku, nie będą przesyłane.

Informuję, iż w roku 2010, przy realizacji ww. zadania, będą obowiązywały następujące zasady:

1.      Zaplanowanie w strategii gminy programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2010-2013.

2.      Zapewnienie pomocy w formie dożywiania wszystkim potrzebującym.

3.      W ramach Programu udzielana jest przede wszystkim pomoc w formie gorącego posiłku, w szczególności dzieciom i młodzieży.

4.      Dążenie do udzielenia pomocy w formie gorącego posiłku dzieciom i młodzieży, w okresie wolnym od nauki (np. w wakacje i święta). W uzasadnionym przypadku możliwe jest odstąpienie od ww. zasady.

5.      Pomoc w formie świadczenia pieniężnego w postaci zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności, a także pomoc w formie świadczenia rzeczowego można przyznać tylko w przypadku braku możliwości zapewnienia posiłku lub gdy przyznanie pomocy w formie posiłku byłoby nieuzasadnione z uwagi na sytuację osobistą lub rodzinną. W uzasadnieniu decyzji należy wskazać okoliczności uzasadniające odstąpienia od przyznania pomocy w formie gorącego posiłku. Powyższe będzie przedmiotem kontroli.

6.      Aneksowanie umów możliwe jest zarówno ze strony Wojewody jak i Wójta/Burmistrza/Prezydenta Miasta. Wojewoda będzie aneksował umowy jedynie w okresach, w których będzie dokonywana weryfikacja środków finansowych na realizację ww. Programu. Natomiast Pan Wójt/Burmistrz/Prezydent Miasta może, w ciągu roku, przesyłać swoje propozycje zapisów umowy wraz z dołączonym projektem aneksu przy zachowaniu zapisów art. 170 ustawy o finansach publicznych oraz przyjętych na 2010 rok zasad i kryteriów, do mojej akceptacji.

7.      Przyznawanie dla jednej osoby, na dany okres czasu, tylko jednej formy pomocy tj. gorącego posiłku lub zasiłku celowego na zakup posiłku, żywności lub świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych.

Jednocześnie nadmieniam, iż w bieżącym roku obowiązywać będą następujące kryteria podziału środków finansowych:

POSIŁEK

1.      Dofinansowanie do jednostkowego kosztu posiłku będzie mogło wynosić maksymalnie 80% kwoty 5,50 zł.

2.      Dofinansowanie z budżetu Wojewody Małopolskiego do posiłku, co do zasady, wynosić będzie nie więcej niż 60% ogólnego kosztu posiłku.

3.      O dofinansowanie posiłku powyżej 60% będą mogły starać się gminy, które prowadzą dożywianie wyłącznie w formie gorącego posiłku. Równocześnie wysokość powyższego dofinansowania będzie uzależniona od poziomu osiągniętych przez gminę określonych, wielkości „wojewódzkich” wskaźników makroekonomicznych.

O dotację z budżetu Wojewody w przedziale:

·        od 61% do 70% będą mogły się starać jednostki samorządu terytorialnego, na terenie których poziom bezrobocia kształtuje się od 5% do 9% oraz poziom PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca w gminie przekracza 7,4%,

·        do 80% dotacji będą mogły starać się jedynie jednostki samorządu terytorialnego, na terenie których poziom bezrobocia przekracza 9% oraz poziom PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca w gminie jest niższy lub równy 7,4%.

ZASIŁEK CELOWY

1.      Dofinansowanie do zasiłku celowego będzie mogło wynosić maksymalnie 60% iloczynu średniego kosztu posiłku (skalkulowanego maksymalnie do wysokości 5,50 zł) i ilości dni w miesiącu, na które przyznano zasiłek.

DOPOSAŻENIE / UTWORZENIE PUNKTÓW

1.      Dofinansowanie do doposażenia punktów przygotowania i wydawania posiłków będzie mogło wynosić maksymalnie 80% (przy uwzględnieniu kryteriów obowiązujących przy posiłku – pkt 3).

2.      O dofinansowanie doposażenia punktów przygotowania i wydawania posiłków mogą starać się jednostki samorządu terytorialnego, w sytuacjach, gdy:

a)      gmina współpracuje z Bankiem Żywności, Caritas, Polskim Komitetem Pomocy Społecznej lub inną organizacją pozarządową, lub

b)      tworzy nowe punkty żywienia, lub

c)      prowadzi dożywianie wyłącznie w formie gorącego posiłku.

Na podstawie zebranych od jednostek samorządu terytorialnego danych ustalono, iż w 2010 roku w województwie małopolskim w ramach ww. Programu planuje się objąć pomocą 108 624 osoby. W związku z powyższym proszę o wskazanie przewidywanej liczby osób wymagających pomocy w ramach Programu w 2010 roku:

·        osób dożywianych w formie gorącego posiłku,

·        osób korzystających z innej formy pomocy,

·        osób korzystających z mieszanej formy pomocy (np. równocześnie z posiłku i zasiłku celowego przyznanego na okres np. wakacji lub świąt, w przypadku braku możliwości zapewnienia gorącego posiłku w tym okresie).

W przypadku osób, które korzystają z formy pomocy innej niż gorący posiłek, proszę podać, z której formy pomocy osoby te będą korzystać, co powinno wynikać z uzasadnienia decyzji przyznającej pomoc w ramach Programu.

Jednocześnie nadmieniam, iż w Statystycznej Aplikacji Centralnej został umieszczony formularz wniosku do Programu, w którym należy wykazać, w terminie do 25 stycznia 2010 roku, potrzeby finansowe zgłaszane na realizację zadania. Jednocześnie informuję, iż gdy po zaleceniach kontroli NIK, prowadzonej na terenie całego województwa w 2009 roku, zajdzie taka konieczność – powyższy wniosek może zostać zmodyfikowany i uzupełniony o nowe dane. Na podstawie wniosków złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz środków finansowych otrzymanych w ramach rezerwy celowej budżetu państwa, dokonany zostanie podział środków i przygotowane projekty Porozumień.

Załączniki:

Opublikowane w SAC „ProgDoż-10”.

                                                                                                                                             Stanisław Kracik

 

  (NSQ)
ostatnia zmiana:
2010-01-19 r.

Strona główna