10 lipca 2008 r.
Objaśnienia do sprawozdanie rzeczowo-finansowego z zaliczki alimentacyjnej:
Kwoty należności wygaszone przez organ właściwy z powodu śmierci dłużnika w
sprawozdaniu rzeczowo - finansowym z zakresu zaliczki alim. nie są wykazywane.
Tutaj wiersz 3 część A sprawozdania wykazuje się tylko należności dłużnika
umorzone w trybie art. 16 ustawy o zaliczce alimentacyjnej.
Ponadto przypominam, że zwrot kolejnej raty nienależnie pobranej zaliczki nie
jest nowym świadczeniem, tylko kontynuacją poprzedniego. W takiej sytuacji
liczbę zwróconych zaliczek, wykazuje się w miesiącu, w którym została zwrócona
jej pierwsza rata a kwotę w miesiącu, w którym nastąpiła faktyczna wypłata.
28 kwietnia 2008 r.
Pytanie
dotyczy tabeli H.
1) Czy w wierszach 1,2,3,4, winne być wykazane dzieci na które jest przyznane
świadczenie rodzinne, czy wszystkie dzieci które wchodzą w skład rodziny?
Np. Rodzina pobiera na 2 dzieci świadczenia rodzinne, a w składzie rodziny jest
4 dzieci. Czy rodzina powinna być wykazana z 2 dzieci czy z 4 dzieci?
Jeśli w rodzinie jest 4 dzieci, to wykazuje się ją w
cz. H sprawozdania w kolumnach 6,10,14 (rodziny z 4 dzieci). Nie jest tu
istotne, na ile dzieci pobierane są świadczenia rodzinne, lecz ile dzieci jest w
rodzinie.
2) Rodzina niepełna otrzymuje świadczenia rodzinne na 2 dzieci a w skład rodziny
wchodzi 3 dzieci w tym 1 niepełnosprawne. Na dziecko niepełnosprawne matka nie
pobiera świadczeń rodzinnych. W którym wierszu w tabeli H winna być wykazana
rodzina niepełna? Czy powinna być wykazana z 2 dzieci czy z 3 dzieci?
Rodzina niepełna powinna być wykazana w wierszu H.4 ze względu na
niepełnosprawne dziecko w kolumnach 5,9,13 (rodziny z 3 dzieci). W tej części
sprawozdania wykazuje się skład rodzinny, a nie to na ilu jej członków pobierane
jest świadczenie.
16 kwietnia 2008 r.
Pytanie dotyczy tabeli H.
1) Czy w wierszach 1,2,3,4, winne być wykazane dzieci na które jest przyznane
świadczenie rodzinne, czy wszystkie dzieci które wchodzą w skład rodziny?
Np. Rodzina pobiera na 2 dzieci świadczenia rodzinne, a w składzie rodziny
jest 4 dzieci. Czy rodzina powinna być wykazana z 2 dzieci czy z 4 dzieci?
Jeśli w rodzinie jest 4 dzieci, to wykazuje się ją w
cz. H sprawozdania w kolumnach 6,10,14 (rodziny z 4 dzieci). Nie jest tu
istotne, na ile dzieci pobierane są świadczenia rodzinne, lecz ile dzieci jest w
rodzinie.
2) Rodzina niepełna otrzymuje świadczenia rodzinne na 2 dzieci a w skład rodziny
wchodzi 3 dzieci w tym 1 niepełnosprawne. Na dziecko niepełnosprawne matka nie
pobiera świadczeń rodzinnych. W którym wierszu w tabeli H winna być wykazana
rodzina niepełna? Czy powinna być wykazana z 2 dzieci czy z 3 dzieci?
Rodzina niepełna powinna być
wykazana w wierszu H.4 ze względu na niepełnosprawne dziecko w kolumnach 5,9,13
(rodziny z 3 dzieci). W tej części sprawozdania wykazuje się skład rodzinny, a
nie to na ilu jej członków pobierane jest świadczenie.
15 kwietnia 2008 r.
W której
części sprawozdania rzeczowo-finansowego z zakresu świadczeń rodzinnych należy
wykazać zwrot składki na ubezpieczenie społeczne.
W okresie od
01-01-2006 do 31-05-2006 Pani X miała decyzją ustalone prawo do świadczenie
pielęgnacyjnego w związku z czym GOPS Ryglice odprowadzał składki na
ubezpieczenie społeczne do ZUS
W trakcie
pobierania świadczenia w rodzinie Pani X nastąpiło uzyskanie dochodu (zgłoszone
w sierpniu 2006). Na tej podstawie dokonano ponownego przeliczenia dochodu,
które spowodowało utratę prawa do świadczenia pielęgnacyjnego od 01-03-2006.
W związku z
powyższym świadczenia pobrane za okres od 2006-03-01 do 2006-05-31 są
nienależnie pobrane a co za tym idzie składka na ubezpieczenie społeczne została
nadpłacona.
W 2006 roku GOPS
nie skorygował w ZUS nadpłaty.
Fakt ten został
ujawniony w trakcie kontroli. Zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi ZUS zostały
wysłane deklaracje korygujące za dany okres a nadpłata zwrócona jako dochód z
roku 2006 na konto UW.
Ponieważ nadpłata nastąpiła w 2006 r., nie będzie teraz korygować sprawozdań za
tamten okres. Obecne sprawozdanie nie obejmuje zwrotów składek ZUS z lat
poprzednich, dlatego proszę nie wykazywać tego zwrotu
Czy w
sprawozdaniu ze świadczeń rodzinnych w części dotyczącej należności nie
spłaconych z poprzednich okresów wykazujemy również nienależnie pobrane
świadczenia wypłacone przez ZUS (zasiłki wychowawcze) uznane wyrokiem sądowy
do zwrotu??
Nie, kwota należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych w cz.
C wierszu 1 sprawozdania dotyczy tylko świadczeń rodzinnych, wypłaconych po 1
maja 2004 r.
Czy
stwierdzenie nieważności decyzji przez SKO należy traktować jako decyzje
zmieniającą? (pytanie dotyczy Cz. G rubryki 4) Jakie decyzje z SKO możemy
traktować jako zmieniające???
stwierdzenie nieważności nie jest
decyzją zmieniającą. Będzie wykazane w wierszu 4 cz. G, ale już nie w żadnym z
wierszy poniżej
Czy jeżeli decyzja o rozłożeniu na raty nienależnie pobranego świadczenia jest w
SKO (odwołanie od decyzji) to ujmujemy ją w części G wiersz 2 ???
Tak, w cz. G wykazujemy decyzje
które wydaliśmy w danym miesiącu, bez względu na fakt ich uprawomocnienia się
Co innego w cz. C - jeśli decyzja
rozkładająca należności na raty nie uprawomocniła się w danym okresie
sprawozdawczym, to taka należność nie jest wykazywana w cz. C
Jak ująć w
sprawozdaniu osobę która nienależnie pobrała świadczenie w kwocie 2.142 zł;
decyzję o nienależnie pobranym świadczeniu otrzymała dnia 20.02.2008 r.,
następnie wystąpiła z wnioskiem o umorzenie tej kwoty i otrzymała decyzję dnia
25.03.2008 r. o umorzeniu jej kwoty 1.071 zł oraz o rozłożeniu pozostałej kwoty
tj. 1.071 zł na raty . Należy nadmienić , że decyzja o rozłożeniu na raty i
częściowym umorzeniu uprawomocniła się 8.04.2008 r.
Kwotę 2.142 zł należy w stanie należności z tytułu
nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych (wiersz C.1) należy wykazać po
uprawomocnieniu się decyzji o nienależnie pobranych świadczeniach, czyli w
trzecim miesiącu kwartału. Kwotę 1.071 zł, która została umorzona należy wykazać
w wierszu C.2, ale dopiero w kwietniu - bo wtedy decyzja się uprawomocniła.
Kwotę 1.071 zł, którą rozłożono na raty należy wykazać w wierszu C.3, ale
dopiero w kwietniu - bo wtedy uprawomocniła sie decyzja.
W miesiącu marcu 2008 r. podjęto decyzję o rozłożeniu na raty nienależnie
pobranego świadczenia w ogólnej kwocie 510 zł. na dzień 31.03.2008 r. jedna rata
tj. 170 zł została wpłacona. W związku z tym czy w sprawozdaniu zaznaczamy:
- wiersz 1 - kwotę 310 zł
- wiersz 3 - kwotę 510 zł
Właściwa interpretacja.
Cześć A:
wyjaśnienia do nowych druków sprawozdania pkt. 5 mówi, że zwroty świadczeń nie
pomniejszają tej części, a co wtedy ze zwrotami z bieżącego roku tj. 2008. W
księgowości one pomniejszają wydatki. W tej sytuacji może być tak, że kwoty
świadczeń wypłaconych do sprawozdania będą inne niż w księgowości za dany
miesiąc.
Poszczególne wiersze części A sprawozdania nie są
pomniejszane o jakiekolwiek zwroty czy potrącenia z bieżących wypłat nienależnie
pobranych świadczeń. Zwroty i potrącenia z bieżących wypłat nienależnie
pobranych świadczeń wykazywane są w części D sprawozdania. Wartości ze
sprawozdania rzeczowo-finansowego będą zgodne ze sprawozdaniami finansowymi -
wartość danego wiesza części A (bez „rozbicia” zasiłku rodzinnego, dodatku z
tyt. samotnego wychowywania i zasiłku pielęgnacyjnego na powód przyznania)
pomniejszona o różnicę między wierszem 9 i 9a daje z reguły faktyczne wydatki
na świadczenia rodzinne, zgodne ze sprawozdaniami księgowymi.
Czy zwroty z
bieżącego roku tj. 2008 wykazuję w części C?
Część C sprawozdania dotyczy należności z tytułu
nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych. Skoro dokonano zwrotu, to w wierszu
1 nie ma już tej należności na ostatni dzień tego miesiąca. Natomiast kwoty
zwrotów z bieżącego roku będą wykazane w wierszu 4 części C sprawozdania.
Gdzie należy ująć
zwroty zasiłku pielęgnacyjnego z poczty w wysokości 148,30 zł?
Taki zwrot zasiłku pielęgnacyjnego prawdopodobnie
należy ująć w wierszu 4 części D sprawozdania, a jeśli podlega zwrotowi do
budżetu państwa także w wierszu 9a części D. Prawdopodobnie jest to świadczenie
niepodjęte. I jeszcze jedno pytanie skąd taka kwota 148,30 zł? Natomiast jeśli
mamy do czynienia z innym stanem faktycznym, to proszę zerknąć do pkt. 10
objaśnień do sprawozdania
W sprawozdaniu
w tabeli F w wierszu 1 gminy w m-cu styczniu wykazują kwoty z projektu budżetu
na rok 2008, natomiast w lutym i marcu wykazują faktyczny plan, który został
ustalony decyzją Wojewody. Gminy lutową decyzję Wojewody ustanawiającą wysokość
dotacji traktują jako zwiększenie planu. I tak np. na przykładzie gminy Ryjewo:
plan do projektu wynosił 1 773 300, natomiast decyzją Wojewody 22 lutego
ustalono wysokość dotacji na kwotę 1 849 800. Czy zatem gmina wykazując w
sprawozdaniu plan winna uwzględnić kwotę 1 849 800 (z decyzji) już od I m-ca
2008 r.?
W styczniu nie było jeszcze decyzji wojewody co do wysokości planu, więc nie
bardzo jest podstawa, by przyjmować inną kwotę, niż wynika z projektu budżetu.
Wykazanie kwoty z projektu powoduje
błędne informacje na temat zmian w planie (w tym przypadku - jego wzrostu od
lutego), co nie jest zgodne z prawdą.
Generalnie nie mamy co do tego żadnych
wytycznych ale jeżeli gminy się na to zgodzą, dobrze byłoby wykazać plan
wynikający z decyzji już w styczniu.
Część G
Czy w wierszu 2 należy wykazać liczbę spraw czy liczbę decyzji - proszę o
szczegółową interpretacje
Należy tu wykazać listę spraw - tak jak brzmi tytuł
(rozłożenia na raty może być nie tylko decyzją ale też pismem, dlatego nie
zostało tu ograniczone do decyzji)
Jak należy rozumieć stwierdzenie, iż w wierszu 2 wykazuje się tylko decyzje o
rozłożeniu na raty bez potrąceń. Czy w przypadku gdy należność potrącana jest z
wypłacanych świadczeń, lecz z uwagi na szczególną sytuację rodzinną w oparciu o
art.. 30 ust. 9 ustawy ustalono, iż zasadne jest rozłożenie spłaty na raty
mniejsze niż kwota wypłacanych świadczeń, decyzję taką należy wykazać w wierszu
2 czy też nie?
Przykład - osoba ma do spłaty 1000 zł.
W styczniu wydaliśmy decyzję w sprawie rozłożenia spłaty należności na raty -
przez 10 m-cy po 100 zł. Spłata będzie się odbywać poprzez potrącenie z bieżąco
wypłacanych świadczeń, których kwota wynosi 448 zł.
W wierszu 2 w cz. G należy w pierwszym
miesiącu I kwartału wykazać kwotę 1000 zł, bo to w stosunku to tej kwoty w
styczniu podjęto decyzję o rozłożeniu na raty, faktyczna spłata rat i forma tej
spłaty (wpłata do kasy czy potrącenie) w tym miejscu sprawozdania nie ma
znaczenia
Czy w części A
sprawozdania rzeczowo-finansowego dotyczącego wydatków na świadczenia rodzinne
wykazywać kwotę łącznie z potrąceniem należności ze świadczeń bieżących czy
tylko faktycznie wypłaconą kwotę i gdzie te potrącenia wykazywać.
Przykład na liście: Kwota świadczenia 200,00zł ? potrącenie świadczeń
nienależnie pobranych 50,00zł do wypłaty 150,00zł (którą kwotę ujmować w tabeli
A 200,00 czy 150,00zł)
Zgodnie z punktem 5 objaśnień do sprawozdania liczby i kwoty wypłacanych
świadczeń wykazywane w części sprawozdania nie są pomniejszane o zwroty
świadczeń nienależnie pobranych. Zgodnie z punktem 8 objaśnień do sprawozdania
odzysakne świadczenia nienależnie pobrane wykazuje się w części D sprawozdania
bez pobranych odsetek. Ponadto kwoty nienależnie pobranych świadczeń
potrącone w danym miesiącu z bieżąco wypłacanych świadczeń wykazuje się w części
C w wierszu 4.
Zatem w części A w poniższym przypadku powinna być wykazana kwota 200 zł, w
części C w wierszu 4 - 50 zł oraz w części D - 50 zł.
Art. 60.
1. Osoba otrzymująca świadczenia z funduszu alimentacyjnego, która ukończyła 50
lat do dnia wejścia w życie ustawy, nabywa na swój wniosek prawo do dodatku, o
którym mowa w art. 12(20), do czasu uzyskania prawa do
emerytury lub renty albo prawa do zasiłku stałego wyrównawczego określonego w
przepisach o pomocy społecznej, jeżeli dochód rodziny nie przekracza kwoty, o
której mowa w art. 5 ust. 1, i egzekucja ustalonych wyrokiem sądu rodzinnego
alimentów jest bezskuteczna.
Gdzie umieścić takiego świadczeniobiorcę? W którym wierszu druku A.
Dodatek
z art. 60 ustawy powinien być wykazywany w wierszu 2.4.1. - wówczas
automatycznie zostanie zsumowany do wiersza 2.4. Zresztą we wcześniejszych
wyjaśnieniach pisałam, że wszelkie zaległe świadczenia bądź przyznane na
podstawie przepisów przejściowych maja być wykazywane w pierwszym wierszu danego
świadczenia, który jest jego rozbicie, np. w zasiłku rodzinnym będzie to 1.1., w
pielęgnacyjnym 4.1.
Czy
stwierdzenie nieważności decyzji przez SKO należy traktować jako decyzje
zmieniającą? (pytanie dotyczy Cz. G rubryki 4)Jakie decyzje z SKO możemy
traktować jako zmieniające???
Stwierdzenie nieważności nie jest
decyzją zmieniającą. Będzie wykazane w wierszu 4 cz. G, ale już nie w żadnym z
wierszy poniżej
Czy jeżeli decyzja o rozłożeniu na raty nienależnie pobranego świadczenia jest w
SKO (odwołanie od decyzji) to ujmujemy ją w części G wiersz 2 ???
Tak, w
cz. G wykazujemy decyzje które wydaliśmy w danym miesiącu, bez względu na
fakt ich uprawomocnienia się
Co innego w cz. C - jeśli decyzja
rozkładająca należności na raty nie uprawomocniła się w danym okresie
sprawozdawczym, to taka należność nie jest wykazywana w cz. C
11 kwietnia 2008 r.
Część C
- w wierszu 1 stan należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń powinien
pochodzić z decyzji uprawomocnionych, gdyż w ciągu 2 tygodni od daty wydania
decyzji o nienależnie pobranych świadczeniach przysługuje odwołanie i decyzja
określająca kwotę należności może ulec zmianie. Jak pisałam już we
wcześniejszych wyjaśnieniach do sprawozdań, w wierszu C wykazuje się również
należności pozostałe do spłacenia z poprzednich lat (jeśli są starsze od 2007 r.
też wpisuje się je w wiersz 1).
- w wierszu 2 kwota umorzonych nienależnie pobranych świadczeń powinna pochodzić
z decyzji uprawomocnionych
- w wierszu 3 kwota
nienależnie pobranych świadczeń w stosunku do których w danym miesiącu podjęto
decyzję o rozłożeniu na raty powinna pochodzić z decyzji uprawomocnionych.
Natomiast potrącenia wykazywane są w wierszu 4 tabeli C.
Część G
- w wierszach 1, 1a., 2, 3 wykazuje się liczbę decyzji wydanych
W wierszu 2 wykazuje się tylko decyzje o rozłożeniu na
raty bez potrąceń.
Część F
W związku z licznymi
pytaniami dot. części F sprawozdania przekazuję w poniższe wyjaśnienia:
Wiersz 1
– wykazuje się nienarastająco roczny plan w rozdziale 85212
klasyfikacji budżetowej – „Świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna oraz
składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego”,
który został przydzielony gminie przez wojewodę na realizację zadania. Kwota
ta zawiera również środki przeznaczone na zaliczkę alimentacyjną!
Zatem w przypadku, gdy
roczny plan rozdziału 85212 nie ulega zmianie (nie ma decyzji wojewody o
zwiększeniu lub zmniejszeniu planu w tym rozdziale), w każdym miesiącu wykazuje
się ten sam plan.
W pozostałych
wierszach dane podaje się narastająco od początku roku.
Wiersz 2
– wykazuje się całość dotacji (transzy) przekazanej gminie przez
wojewodę w danym miesiącu w rozdziale 85212 klasyfikacji budżetowej. Kwota ta
zawiera również środki przeznaczone na zaliczkę alimentacyjną!
Wiersz 3
–ujmuje się tą część dotacji obliczonej zgodnie z art. 33 ust. 2a ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, która przypada na obsługę
świadczeń rodzinnych, tj. 3% miesięcznej transzy określonej w rozdziale
85212 klasyfikacji budżetowej, pomniejszoną o koszty obsługi zaliczki
alimentacyjnej (tj. o 3% wydatków na zaliczki alimentacyjne). Jest to wartość
teoretyczna.
Przykład 1
- miesięczna
transza z rozdziału 85212 przekazana gminie przez wojewodę na realizację zadania
wyniosła 100.000 zł,
- 3.000 zł -
3% miesięcznej transzy przekazanej gminie w rozdziale 85212,
- 30.000 zł –
miesięczne wydatki gminy na realizację zaliczek alimentacyjnych,
- 900 zł – kwota
na koszty obsługi zaliczek alimentacyjnych przysługująca gminie z godnie z art.
17 ust. 3 ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce
alimentacyjnej,
- 2.100 zł –
kwota dotacji z budżetu państwa na koszty obsługi świadczeń rodzinnych (3.000 zł
– 900 zł).
Przykład 2
- transza z
rozdziału 85212 przekazana gminie przez wojewodę na realizację zadania w
miesiącu maju wyniosła 100.000 zł,
- 3.000 zł -
3% miesięcznej transzy przekazanej gminie w rozdziale 85212,
- 30.000 zł
– miesięczne
wydatki gminy na realizację zaliczek alimentacyjnych - 900 zł – kwota na koszty
obsługi zaliczek alimentacyjnych przysługująca gminie z godnie z art. 17 ust. 3
ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce
alimentacyjnej,
- 600 zł –
faktyczne wydatki gminy na koszty obsługi zaliczek w miesiącu maju,
- 2.100 zł –
kwota dotacji z budżetu państwa na koszty obsługi świadczeń rodzinnych (3.000 zł
– 900 zł).
Mimo że gmina
na obsługę zaliczek w danym miesiącu wydatkowała mniej niż jej przysługiwało na
podstawie art. 17. ust. 3 ustawy o postępowaniu, kwotę dotacji na koszty obsługi
świadczeń rodzinnych ustala się od teoretycznej kwoty przysługującej gminie na
obsługę zaliczek (taka sama zasada obowiązuje, w przypadku, gdy na obsługę
zaliczek gmina wydatkuje w danym miesiącu więcej niż przysługujące jej 3%).
Wiersz 4
- ujmuje się całość wydatków związanych wyłącznie z obsługą
świadczeń rodzinnych (bez wydatków na obsługę zaliczek alimentacyjnych!!!),
sfinansowanych w ramach dotacji celowe z budżetu państwa
określonej w rozdziale 85212 klasyfikacji budżetowej oraz pokrytych ze
środków własnych gminy. Są to faktycznie poniesione przez
gminę wydatki na obsługę świadczeń rodzinnych.
Wartości wiersza 4.1. i 4.2. zawierają się w wierszu 4.
W wierszu 4.1. ujmuje się wynagrodzenia osobowe oraz bezosobowe (umowy
zlecenia) wraz z pochodnymi. W wierszu 4.1. uwzględnia się także
dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. „trzynastkę”.
Wydatkiem inwestycyjnym (wiersz 4.2.) jest każdy wydatek , którego wartość
jednostkowa przekracza kwotę 3.500zł.
Wiersz 5
– ujmuje się
tylko tę część wydatków związanych wyłącznie z obsługą
świadczeń rodzinnych (bez wydatków na obsługę zaliczek alimentacyjnych!!!),
która została sfinansowana z dotacji celowej na obsługę świadczeń
rodzinnych z budżetu państwa określonej w rozdziale 85212 klasyfikacji
budżetowej.
W przypadku nabycia uprawnienia do zasiłku
pielęgnacyjnego na podstawie art. 57 ustawy o świadczeniach rodzinnych, zarówno
liczbę wypłaconych świadczeń, jak i poniesione na ten cel wydatki, należy
wykazać w wierszu 4 i 4.1. części A sprawozdania, dołączając jednocześnie
wyjaśnienie w tej sprawie (np.: w „okienku” przeznaczonym na uwagi i wyjaśnienia
zamieszonym w aplikacji QS pod sprawozdaniem).
Ponadto osoby, które pobierają zasiłek pielęgnacyjny wykazuje się w części I w
wierszach. Nie wykazuje się go w wierszu 2 i jego rozbiciach, gdyż wiersz
drugi dotyczy liczby rodzin pobierających zasiłek rodzinny.
gmina sporządziła sprawozdanie i pojawiło
się ostrzeżenie dot. tabeli F
"Wysokość dotacji na koszty obsługi SR, nie może być większa od 3% transzy (F2)
pomniejszonej o koszty obsługi zaliczki alimentacyjnej" . Dane podane przez
ośrodek wyliczone są w sposób prawidłowy, zatem jaka jest przyczyna pokazania
się w/w komunikatu?
Przyczyną pokazania się takiego komunikatu w QS jest
problem z zaokrąglaniem przez aplikację kwot do 1 zł. Rozbieżność wartości
choćby o 1 gr powoduje pojawienie się takiego komunikatu. Problem został
zgłoszony producentowi aplikacji QS, a ten zobowiązał się do jego usunięcia w
możliwie jak najkrótszym terminie.
Proszę jeszcze o odpowiedź na pytanie dotyczące tabeli G, osoby zatrudnione. W
małych ośrodkach są sytuacje że pracują sami pracownicy socjalni, ale aneksem w
zakresie obowiązków mają świadczenia rodzinne, czy zatem wykazywać wszystkich u
których w zakresie obowiązków są świadczenia? (proporcjonalnie wykazywać etaty)
Jeśli pracownik socjalny w umowie o pracę ma wpisane, że
np. na ¼ etatu realizuje on świadczenia rodzinne, zaś na ¾ wykonuje obowiązki
pracownika socjalnego, to w wierszu 5.1. należy wykazać wartość 0,25, a w
wierszu 5. – wartość – 1. Jeśli realizuje on sprawy związane ze świadczeniami
rodzinnymi w ramach umowy zlecenia, to w wierszu 5. i 5.2. wykazuje się wartość
1. Natomiast w sytuacji, gdy jest on pełnoetatowym pracownikiem socjalnym i
jakby dodatkowo realizuje świadczenia rodzinne, to należy go wykazać w wierszu
5.3. (wartość 1 w wierszu 5. i 5.1. części G sprawozdania). A swoją drogą WPS
powinien sprawdzić jak występowanie tego trzeciego przypadku ma się do art. 20
ust. 3 i ust. 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie
w jakim wierszu i kolumnie wykazać rodzinę: matka samotna otrzymuje wyłącznie
zasiłek pielęgnacyjny i świadczenie pielęgnacyjne z tytułu opieki nad
niepełnosprawnym 28 letnim synem.
W opisanym przypadku
osoba ta wystąpi w tabeli H w wierszu odpowiednim rozwinięciu wiersza 4 - w
zależności od dochodu (z powodu pobierania świadczenia pielęgnacyjnego) oraz w
części I w wierszu 1 (są tam wykazywane rodziny pobierające świadczeni rodzinne
ze względu na dochód - a więc w tym przypadku ze względu na fakt pobierania
świadczenia pielęgnacyjnego - oraz rodziny pobierające świadczeni niezależnie od
dochodu - a więc w tym przypadku ze względu na pobieranie zasiłku
pielęgnacyjnego).
W część I w wierszu 1 wykazuje się
wszystkie rodziny pobierające jakiekolwiek świadczenia rodzinne.
Mam pytanie odnośnie art. 57 ustawy o
świadczeniach rodzinnych gdzie należy wykazać taką osobę .Mam takie dwa
przypadki w jednym przypadku zasiłek pielęgnacyjny na podstawie powyższego art.
jest pobierany na siebie , a w drugim przypadku zasiłek pielęgnacyjny jest
pobierany na dzieci.
W przypadku nabycia uprawnienia do zasiłku
pielęgnacyjnego na podstawie art. 57 ustawy o świadczeniach rodzinnych, zarówno
liczbę wypłaconych świadczeń, jak i poniesione na ten cel wydatki, należy
wykazać w wierszu 4 i 4.1. części A sprawozdania, dołączając jednocześnie
wyjaśnienie w tej sprawie (np.: w „okienku” przeznaczonym na uwagi i wyjaśnienia
zamieszonym w aplikacji QS pod sprawozdaniem).
Ponadto osoby, które pobierają zasiłek pielęgnacyjny wykazuje się w części I w
wierszach. Nie wykazuje się go w wierszu 2 i jego rozbiciach, gdyż wiersz
drugi dotyczy liczby rodzin pobierających zasiłek rodzinny.
W wierszu 5 w części F nie ma
kosztów obsługi zaliczki alimentacyjnej. Ten wiersz dotyczy tylko kosztów
obsługi świadczeń rodzinnych finansowanych z środków z dotacji (zresztą w tytule
tego wiersza napisane jest na obsługę świadczeń rodzinnych). W wierszu 4
natomiast oprócz wydatków na obsługę świadczeń rodzinnych ( bez kosztów obsługi
zaliczki alimentacyjnej) finansowanych z dotacji wykazywane są również wydatki
ze środków własnych (jeśli gmina dokładała do kosztów obsługi świadczeń
rodzinnych z własnych środków). Zatem wiersz 5 może być taki sam bądź mniejszy
od wiersza 4 (mniejszy, jeśli gmina poniosła wydatki ze środków własnych).
W sytuacji, gdy nadpłata na
składkach z ubezpieczenia społecznego została poniesiona w lutym, należy wykazać
w drugim miesiącu kwartału faktycznie przekazane środki do ZUS-u (czyli łącznie
z nadpłatą) i pozostawić taką liczbę świadczeń, za jaką te składki odprowadzono.
Skoro nadpłata została na koncie ZUS, w trzecim miesiącu kwartału wykazuje się
wydatki na składki pomniejszone o kwotę nadpłaty i faktyczną liczbę opłaconych
świadczeń. Jeśli kwota nadpłaty przekroczy należną kwotę składek za marzec,
należy ją rozbić na marzec i następne miesiące.
8 kwietnia 2008 r.
Jeśli składki w styczniu i w lutym zostały nadpłacone (tzn.
zostało zapłacone więc niż powinno), to w marcu nie trzeba wykazywać już liczby
i kwot tych składek - pod warunkiem, że ZUS zachował nadpłatę na koncie i
zgodził się zaliczyć ją w poczet następnych miesięcy. Wtedy wydatki i liczba
świadczeń na składki nie narastają w kolejnych miesiącach, ponieważ składki za
osobę, która powinna być ubezpieczona, są już odprowadzone i znajdują się w
ZUS'ie.
Jeśli ZUS oddał na konto OPS-u nadpłatę (jeśli zostały faktycznie zwrócone), to
wykazuje się składki na minusie (pod sprawozdaniem poproszę o szczegółowe
wyjaśnienia).
Wydatek inwestycyjny to każdy wydatek jednostkowy o wartości
powyżej 3,5 tys. zł.
Podział wydatków na inwestycyjne i bieżące wiąże się z przeznaczeniem wydatków
na inwestycje lub bieżące funkcjonowanie. Tak więc do pierwszej grupy zalicza
się wydatki na zakup i montaż środków trwałych, ich odtworzenie, roboty
budowlane itp. Wydatki bieżące to wydatki na prowadzenie, utrzymanie i
eksploatację istniejących urządzeń oraz wszystkie inne wydatki, związane z
bieżącym funkcjonowaniem.
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami, gdzie wykazywać w
nowym wzorze sprawozdania rzeczowo-finansowego ze świadczeń rodzinnych osoby
pobierające świadczenia na siebie, uprzejmie wyjaśniam:
W przypadku osoby pobierającej na siebie zasiłek
rodzinny, należy ją wykazać
w tabeli A w odpowiednim
wierszu (1 i od 1.3. do 1.4.) w tabeli I wiersz 1 w
tabeli I wiersz 2 - przy czym nie wykazuje się jej w
wierszach od 2.1-2.4.
W przypadku osoby pobierającej na siebie zasiłek pielęgnacyjny należy ją
wykazać
w tabeli A w odpowiednim
wierszu (4 i nast.) w tabeli I w wierszu 1.
W obu przypadkach osób pobierających świadczenia na siebie
nie wykazuje się w tabeli H - nie są to bowiem rodziny tam zdefiniowane.
W związku ze zmianą do sprawozdania rzeczowo-finansowego ze
świadczeń rodzinnych za I kwartał 2008r. zwracamy się z następującym pytaniem:
1.W przypadku dodatku z tytułu
samotnego wychowywania dziecka w okresie zasiłkowym 2004/2005 ww dodatek
przysługiwał również osobie pozostającej w związku małżeńskim, natomiast w
poprawce do programu nie ma możliwości zaznaczenia takiej opcji, jak również w
przypadku odmowy wnioskowanego świadczenia przyczyny również nie znajdują się w
polu opcji do wyboru (decyzje odmowne również podlegają naprawie) ?
Zgodnie z pierwotnym brzmieniem art. 60 ust. 2 ustawy
o świadczeniach rodzinnych, dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka w
przypadku pozostawania przez wnioskodawcę w związku małżeńskim przysługiwał na
dzieci do 30 kwietnia 2005 r. Następnie w wyniku nowelizacji ww. ustawy zawartej
w ustawie o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnej oraz zaliczce
alimentacyjnej wydłużono okres jego przysługiwania do dnia 31 sierpnia 2005 r.
Po tej dacie nie ma możliwości przyznania wyżej wymienionego dodatku na
podstawie art. 60 ust. 2 (chyba że ma to miejsce w wyniku odwołania lub wyroku
sądu). Jednakże wydaje się bardzo mało prawdopodobne ażeby w chwili obecnej
mogła zaistnieć taka sytuacja. W związku z powyższym system nie posiada takiej
opcji. Gdyby jednak zdarzyło się, że trzeba gdzieś w sprawozdaniu wykazać
zaległe świadczenie z tytułu samotnego wychowywania dziecka przyznane na
podstawie art. 60 ust. 2, zgodnie z wcześniejszymi wyjaśnieniami, należy go
wykazać w tabeli A w wierszu 2.4.1. wraz z wyjaśnieniami pod sprawozdaniem.
Natomiast jeśli była wydana decyzja odmowna nie wykazuje się świadczenia w
tabeli A, natomiast wykazuje się decyzje w tabeli G we właściwym wierszu
(uzależnione od organu wydającego decyzje i typu decyzji).
2. W przypadku zasiłku
pielęgnacyjnego oprócz możliwości zaznaczenia:
- dziecko niepełnosprawne
-
osoba powyżej 16 roku życia - umiarkowany
stopień
-
osoba powyżej 16 roku życia - znaczny
stopień nie uwzględniono innych możliwości wyboru. Dotyczy to sytuacji odmowy z
tytułu legitymowania się niewłaściwym orzeczeniem bądź odmowy z tytułu
pobierania dodatku pielęgnacyjnego (decyzje odmowne również podlegają naprawie).
Świadczeń, których nie przyznano ze
względu na niewłaściwe orzeczenie bądź pobieranie dodatku pielęgnacyjnego, nie
wykazuje się w tabeli A. Natomiast decyzje odmowna wykazuje się w w tabeli G we
właściwym wierszu (uzależnione od organu wydającego decyzje i typu decyzji).
7 kwietnia
2008 r.
Potrącenia z
bieżąco wypłacanych świadczeń wykazujemy jedynie w tabeli C wiersz 4? Ośrodki
sygnalizują, że program uwzględnia wyżej wspomniane potrącenia w tabeli D.
Potrącenia wykazywane są w tabeli C wiersz 4 jak i w
tabeli D (zgodnie z objaśnieniami - punkt 8 - do rozporządzenia RM zmieniającego
rozporządzenie w sprawie trybu przekazywania środków finansowych na wypłatę
świadczeń oraz sposobu sporządzania sprawozdań rzeczo-finansowych)
Wykazując
liczbę osób realizujących świadczenia rodzinne uwzględniamy wszystkich
pracowników zarówno merytorycznych jak i tych, których wynagrodzenie opłacane
jest z 3% np. księgowa. Z pominięciem oddelegowanych pracowników socjalnych.
Wiersz 5 tabeli G dotyczy osób zajmujących się
realizacją świadczeń rodzinnych, czyli tych, których w zakresie swoich
obowiązków określonych w umowie o pracę mają wpisana obsługę świadczeń
rodzinnych. Zatem delegowanych pracowników socjalnych pomija się w tym wierszu,
a księgową wykazuje się pod warunkiem , że realizuje świadczenie rodzinne.
Czy w tabeli G wiersz 1 (liczba decyzji wydanych w sprawach dotyczących
świadczeń rodzinnych przez organ właściwy) należy podać liczbę decyzji
uchylających wydanych przez organ właściwy w związku z koordynacją tj. art. 23a
pkt. 5 ustawy o świadczeniach rodzinnych. Czy w tej części sprawozdania
ujmujemy decyzje dot. Marszałka?
W tabeli G w weirszu1 znajdują się wszystkie typy
decyzji wydanych w sprawie świadczeń rodzinnych (przyznająca, odmawiająca,
umarzająca, wygaszająca, o nienależnie pobranych świadczeniach, uchylająca,
itd.). Decyzja dotycząca marszałka jest taka sama jak zwykła decyzja uchylająca
świadczenie, więc jest wykazywana.
Czy w tabeli
G wiersz 3 „Liczba decyzji w sprawie umorzenia należności z tytułu nienależnie
pobranych świadczeń” wykazać również decyzje, w których zostały umorzone
jedynie odsetki (kwota główna należności pozostaje do spłacenia).
W tym wierszu wykazujemy tylko decyzje w sprawie
umorzenia należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń - dotyczące
należności głównej. Gdy decyzja dotyczy tylko odsetek nie jest wykazywana w
sprawozdaniu.
Jakie
korelacje winny zachodzić pomiędzy tabelami H i I?
W tabeli H wykazywane są rodziny pobierające
świadczenia rodzinne przyznawane ze względu na dochód. Natomiast w części I w
wierszu 1 są rodziny pobierające świadczenia rodzinne zarówno przyznawane ze
względu na dochód jak i te niezależne od dochodu (zasiłek pielęgnacyjny,
jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka).
Zatem suma wartości z tabeli H
(wiersze 1, 2, 3, 4) powinna być równa bądź mniejsza wartości wiersza I.1.
I.1>=H.1+H.2+H.3+H.4
H1.+H.2+H.3+H4>=I.2
W części C
wiersz 1 wykazuje się tylko należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń
stwierdzonych decyzją wydana przez urząd gminy lub ośrodki pomocy społecznej
bez marszałka.
W
związku z nowymi drukami sprawozdań do świadczeń rodzinnych mam pytanie:
Część C :
Jeżeli w jednym miesiącu wydam decyzję
nakazującą zwrot nienależnie
pobranych świadczeń i o potrąceniu ich z
bieżących świadczeń czy tę kwotę
wykazuję i w pkt. 1 i pkt. 4?
Jeśli decyzję wydano w styczniu i dokonano
potrącenia już w wypłatach styczniowych, wówczas ta kwota przestaje być
należnością (jest już odzyskana). W takim przypadku nie wykazujemy jej w tabeli
C wiersz 1, tylko w wierszu 4 w miesiącu styczniu. Natomiast jeśli decyzja
została wydana w styczniu, ale faktyczne potrącenie nastąpiło w lutym, wówczas
kwotę należności wykazujemy w wierszu 1 w styczniu, a kwotę potrącenia w lutym w
wierszu 4.
Czy kwoty rozłożone na raty wykazuje tylko raz w
pkt. 3 w miesiącu, w którym
była wydana decyzja czy powtarzam ją co
miesiąc pomniejszoną o kwotę
zwrócona i wykazaną części D?
Decyzja o rozłożeniu na raty wydana w
styczniu opiewa np. na 300 zł. Kwotę tę (300 zł) wykazuje się w styczniu w
wierszu 3 tabeli C, nawet jeśli w styczniu została dokonana spłata 100 zł. W
następnych miesiącach (lutym i marcu) była spłata po 100 zł, ale tych kwot nie
wykazuje się już w wierszu 3. W wierszu 3 wykazuje się kwotę, w stosunku do
której w danym miesiącu podjęto decyzję o rozłożeniu na raty.
4 kwietnia
2008 r.
- Czy w
tabeli G wiersz 1 (liczba decyzji wydanych w sprawach dotyczących świadczeń
rodzinnych przez organ właściwy) należy podać liczbę decyzji uchylających
wydanych przez organ właściwy w związku z koordynacją tj. art. 23a pkt. 5
ustawy o świadczeniach rodzinnych.
W tabeli G w wierszu ! znajdują się wszystkie typy
decyzji wydanych w sprawie świadczeń rodzinnych (przyznająca, odmawiająca,
umarzająca, wygaszająca, o nienależnie pobranych świadczeniach, uchylająca,
itd.)
2. Czy w
tabeli G wiersz 3 „Liczba decyzji w sprawie umorzenia należności z tytułu
nienależnie pobranych świadczeń” wykazać również decyzje, w których zostały
umorzone jedynie odsetki (kwota główna należności pozostaje do spłacenia).
Nie wykazuje się decyzji umarzających tylko odsetki,
gdyż chodzi o decyzje umarzające należności
3. Potrącenia z bieżąco wypłacanych świadczeń wykazujemy jedynie w tabeli C
wiersz 4
Potrącenia wykazywane są w tabeli C wiersz 4 jak i w
tabeli D (zgodnie z objaśnieniami - punkt 8 - do rozporządzenia RM zmieniającego
rozporządzenie w sprawie trybu przekazywania środków finansowych na wypłatę
świadczeń oraz sposobu sporządzania sprawozdań rzeczo-finansowych)
w części F
wiersz 4.1 wykazuje się wynagrodzenie brutto pracowników wraz z kosztami
pracodawcy, czyli z kosztami składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy.
Zatem są to wydatki na wynagrodzenia z narzutami. Proszę pamiętać, że
obejmuje to również trzynastki i fundusz socjalny.
Wszystkie
zaległe świadczenia, czy to zasiłki czy dodatki proszę wykazywać w tabeli A w
pierwszym wierszu rozbicia tych świadczeń ze względu na..., czyli np. zasiłki
rodzinne zaległe należy wykazać w tabeli A w wierszu 1.1. (pojawi się błąd, że
kwota odbiega od 48 złotych - trzeba pod sprawozdaniem umieścić wyjaśnienia). W
poniższym przypadku dodatek z tytułu samotnego wykaże się w tabeli A w wierszu
2.4 (również pojawi się błąd, iż kwota odbiega od średniej - trzeba umieścić
wyjaśnienia pod sprawozdaniem).
W części F
wiersz 4.1 wykazuje się wynagrodzenie brutto pracowników wraz z kosztami
pracodawcy, czyli z kosztami składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy.
Zatem są to wydatki na wynagrodzenia z narzutami. Proszę pamiętać, że
obejmuje to również trzynastki i fundusz socjalny.
1 kwietnia 2008 r.
Część G
wiersz 5.1 - zatrudnienie na podstawie umowy o pracę:
1) Czy ujmujemy osoby będące na urlopie
wychowawczym?
Jeśli tak, to jaki wymiar etatu należy wpisać?
Osoby pozostające na urlopie wychowawczym są
zatrudnione, więc wykazuje się je w wierszu 5.1. cz. G. Jeśli chodzi o wymiar
etatu - taki, jaki był przed przejściem osoby na urlop wychowawczy.
Część H
2) W której kolumnie części H sprawozdania ( z 1
dzieckiem czy z 2 dzieci) należy ująć rodzinne pobierającą świadczenie
pielęgnacyjne na 1 dziecko, a w składzie rodziny np. jest dwoje dzieci ?
Jeśli w rodzinie jest 2 dzieci, to wykazuje się ją
w cz. H sprawozdania w kolumnach 4,8,12 (rodziny z 2 dzieci). Nie jest tu
istotne, na ile dzieci pobierane są świadczenia rodzinne, lecz ile dzieci jest w
rodzinie.
3) Jakie należy podać wydatki na świadczenia
rodzinne w części F
- jeżeli świadczenia rodzinne i zaliczka tworzą jeden dział i wyodrębnienie
wydatków tylko na świadczenia rodzinne nie jest możliwe. Jedynie wynagrodzenia
można wyodrębnić zakupy są dokonywane łącznie dla całego działu np, materiały
biurowe, oprogramowanie wspólne itp.
W sprawozdaniu dotyczącym zaliczki w ogóle nie ma
pozycji wydatki, to gdzie ująć te pozostałe wydatki z zaliczki (jeśli da się je
wyodrębnić) ?
Wydatki na obsługę należy podzielić - jeśli udaje
się to w przypadku wynagrodzeń, to pozostałe koszty można ewentualnie podzielić
proporcjonalnie do wynagrodzeń.
Nie jest prawdą że w sprawozdaniu z zaliczki nie
wykazuje się wydatków na obsługę - wydatki te wykazuje się w części A wiersz 2
(koszty obsługi), gdzie wykazuje się faktycznie poniesione w danym miesiącu
(narastająco od początku roku) wydatki na obsługę zaliczki alimentacyjnej.
31 marca 2008 r.
Pytanie:
Czy liczba rodzin pobierających świadczenia rodzinne, ujęta w częściach H i I
sprawozdania powinna wynikać z wydanych decyzji, czy z wypłaconych świadczeń.
Liczby te mogą się pomiędzy sobą różnić. Świadczenia przyznane rodzinie np. od
stycznia mogą być wypłacane dopiero od lutego.
Odpowiedź:
liczba rodzin
wynika z wypłaconych świadczeń w danym miesiącu, ponieważ sprawozdanie zgodnie z
objaśnieniami zamieszczonymi w rozporządzeniu (pkt.4 objaśnień) sporządzane jest
metodą kasową, czyli ujmuje tylko zrealizowane wypłaty.
21 marca 2008 r.
Pytanie dotyczące części C „Informacja na temat należności z tytułu nienależnie
pobranych świadczeń rodzinnych” sprawozdania rzeczowo – finansowego z zakresu
świadczeń rodzinnych zrealizowanych ze środków budżetu państwa oraz budżetów
gmin.
Czy w wierszu 1.
– stan należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych na ostatni
dzień miesiąca, chodzi o:
-
kwoty świadczeń rodzinnych przypisane świadczeniobiorcom do zwrotu w
2008 r., które nie zostały zwrócone;
-
kwoty świadczeń rodzinnych przypisane świadczeniobiorcom do zwrotu w
2008 r. i w latach ubiegłych, które nie zostały zwrócone;
-
kwoty świadczeń rodzinnych zwrócone w 2008 r.
Odpowiedź prawidłowa: kwoty świadczeń rodzinnych
przypisane świadczeniobiorcom do zwrotu w 2008 r. i w latach ubiegłych, które
nie zostały zwrócone;
Należności = kwoty, które mają zwrócić osoby.
TABELA C
Wiersz 1
- stan należności z tyt. nienależnie pobranych świadczeń na ostatni dzień
miesiąca.
- Czy dotyczy należności, które są do ściągnięcia w danym miesiącu, czy
należności ściągniętych?
chodzi o należności pozostałe do ściągnięcia
wg stanu na ostatni dzień miesiąca (tj. ile zostało do ściągnięcia np. na dzień
31 stycznia)
- Czy stan należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń na ostatni dzień
miesiąca powinien uwzględniać także należności powstałe w latach ubiegłych
(ustalone decyzjami w latach 2004-2007), czy też odnosi się tylko do danego
okresu sprawozdawczego?
również te powstałe w latach ubiegłych i w
poprzednich okresach sprawozdawczych
- Czy wykazać należności z tyt. nienależnie pobranych świadczeń na podstawie
wydanych decyzji o nienależnie pobranych świadczeniach przez GOPS i przez
Marszałka ?
Marszałka - nie
- Czy stan należności dotyczy nie wpłaconych należności czy też i tych
odzyskanych (już wpłaconych przez świadczeniobiorców- wykazanych w części D)?
jeżeli ktoś zwrócił nienależnie pobrane
świadczenie, to należności od niego już nie ma więc oczywiście nie wykazujemy
tej kwoty w cz. C wiersz 1
Wiersz 2
- czy w kwocie umorzonych nienależnie pobranych świadczeń, powinny zostać
uwzględnione także kwoty nienależnie pobranych świadczeń umorzonych w latach
2004-2007, czy też wiersz ten odnosi się tylko do danego okresu sprawozdawczego?
chodzi tylko o umorzenia dokonane w danym
okresie sprawozdawczym (oczywiście narastająco od początku roku)
Wiersz 3
- czy w tym miejscu wykazuje się sumę rat, które są do ściągnięcia w danym
miesiącu, czy rat spłaconych w danym miesiącu?
chodzi o kwotę, którą w danym miesiącu
rozłożono na raty (np. w marcu wydana została decyzja w sprawie rozłożenia kwoty
należności 500 zł na raty - po 250 zł w kwietniu i maju. W wierszu 3 wykażemy
500 zł w marcu, spłata nas w tej części sprawozdania nie interesuje, zwroty
wykazywane są bowiem w cz. D)
– informacja na temat należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń
rodzinnych - należy wykazywać kwoty uwzględniające także odsetki od nienależnie
pobranych świadczeń, czy tylko należności główne.
tylko należności główne (tak jak w cz. D)
TABELA F
Wiersz 2
- w tym wierszu ma być wykazana w całości otrzymana przez ośrodek dotacja
(narastająco)?
należy wykazać całą transzę środków w r. 85212
w danym miesiącu (narastająco)
Wiersz 3
- liczony jest tak samo jak w poprzednio obowiązującym druku, czyli od
otrzymanej dotacji?
tak, w kwestii obliczania dotacji na obsługę
świadczeń rodzinnych nic się narazie nie zmienia - zmiana będzie od 1
października 2008 (tj. od sprawozdań za IV kwartał), gdy wejdzie w życie ustawa
o pomocy osobom uprawnionym do alimentów - patrz pkt 12 objaśnień do
sprawozdania
Wiersz 4 - 6
- czy w wierszach tych należy ująć również wydatki poniesione ze środków
własnych gminy?
objaśnienia do sprawozdania pkt 13. "W części
F w wierszu 4. sprawozdania ujmuje się całość wydatków na obsługę świadczeń
rodzinnych, sfinansowanych z dotacji celowej z budżetu państwa ujętej w
rozdziale 85212 klasyfikacji budżetowej oraz z innych źródeł" - czyli w wierszu
4, 4.1. i 4.2. należy również ująć wydatki poniesione ze środków własnych gminy.
Tytuł wiersza 5: "Wydatki na obsługę świadczeń
rodzinnych sfinansowane z dotacji z budżetu państwa w rozdziale 852121)
klasyfikacji budżetowej" - czyli oczywiste jest że tu nie wykażemy środków
własnych
W cz. F nie ma wiersza 6
- czy w kwocie wydatków na obsługę świadczeń rodzinnych (cześć F wiersz 4) w tym
wydatków na wynagrodzenia, oraz wydatki inwestycyjne, powinno uwzględniać się
także część wydatków związanych z obsługą zaliczki alimentacyjnej (w tym na
wynagrodzenia i wydatki inwestycyjne).
NIE
TABELA G
Wiersz 1a
- czy w tym wierszu należy wpisać wszystkie decyzje jakie wydawane są w sprawie
nienależnie pobranych świadczeń: decyzję uchylającą ,
decyzję stwierdzająca nienależnie pobrane
świadczenia , decyzje dotyczącą żądania zwrotu? Czy decyzje wykazane w wierszu
1a, są również w wierszu 1?
1.
|
Liczba
decyzji wydanych w sprawach dotyczących świadczeń rodzinnych przez organ
właściwy
|
1.a.
|
w
tym: stwierdzające nienależnie pobrane
świadczenia |
Chyba odpowiedź ma Pani powyżej. Natomiast jeśli
chodzi o drugie pytanie - tak, decyzje wykazane w wierszu 1a są również wykazane
w wierszu 1
Wiersz 2
Informacja dotyczy liczby spraw czy decyzji?
Wpisywać należy:
- sprawy lub decyzje w których ośrodek wyraził zgodę na spłatę w ratach –
sprawy
2.
|
Liczba
spraw, w których rozłożono na raty należności z tytułu
nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych |
- sprawy lub decyzje w których ośrodek orzekł spłatę poprzez dokonywanie
potrąceń
potrąceń nie ma w cz. G
- sprawy lub
decyzje w których petent mimo decyzji o spłacie świadczeń nienależnie pobranych
w całości spłaca sobie sam w ratach?
jeżeli decyzja została wydana o spłacie w
całości, to tak powinna być
wykazana w sprawozdaniu. Faktyczna spłata w ratach nie znajdzie odzwierciedlenia
w cz. G tylko w cz. D
TABELA H
-
czy pod pojęciem świadczenia rodzinne ujęte są również świadczenia
pielęgnacyjne i zasiłki pielęgnacyjne. Jeśli tak, to jak rozbić zasiłki
pielęgnacyjne na ilość dzieci, jeśli zasiłki te też są przyznawane na osoby
dorosłe.
zasiłek
pielęgnacyjny nie jest świadczeniem uzależnionym od dochodu dlatego rodziny
pobierające tylko zasiłek pielęgnacyjny nie są wykazywane w cz. H
(NSQ)
ostatnia zmiana:
2016-12-29 r.
Strona
główna