Oprogramowanie Użytkowe POMOST jest systemem informatycznym dedykowanym dla Jednostek Organizacyjnych Pomocy Społecznej, wspomagającym działalność Systemu Pomocy Społecznej w realizacji ustawowych zadań. System gromadzi i przetwarza informacje o działaniach podejmowanych na wszystkich poziomach organizacyjnych SPS w celu właściwego planowania i realizacji polityki społecznej państwa.
 
Nowa wersja Oprogramowania Użytkowego POMOST 20-2.0  << powrót

Firma Sygnity SA, producent Oprogramowania Użytkowego POMOST, stosowanego w Jednostkach Organizacyjnych Pomocy Społecznej do obsługi obszaru Pomocy Społecznej, poinformowała, że opracowana została nowa wersja Oprogramowania Użytkowego POMOST 20-2.0.

Najważniejsze zmiany jakie zostały wprowadzone w oprogramowaniu to: 

1. Tworzenie zbiorów centralnych o zmienionej strukturze, zgodnych z nową wersją 1.2a przygotowaną przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Zgodnie z wymaganiami tylko takie zbiory będą wczytywane do Statystycznej Aplikacji Centralnej (SAC) począwszy od trzeciego kwartału br.

2. Zwiększenie kontroli przy wprowadzaniu danych z wywiadów, które stają się konieczne w nowej strukturze zbioru centralnego zgodnie z wymaganiami MPiPS:

w I części wywiadu i jej aktualizacji za pomocą cz. IV zostaną dodane następujące kontrole:
wymagalność daty urodzenia, stanu cywilnego, stopnia pokrewieństwa, wykształcenia, pozycji na rynku pracy, stanu zdrowia – dla wszystkich członków wspólnego gospodarstwa, gdy jako rodzaj problemu wskazane jest bezrobocie, to przynajmniej jedna osoba musi być określona jako bezrobotna lub bierna zawodowo;
gdy jako rodzaj problemu wskazana jest długotrwała lub ciężka choroba, to przynajmniej jedna osoba musi mieć stan zdrowia: chory przewlekle lub chory;
gdy jako rodzaj problemu wskazana jest niepełnosprawność, to przynajmniej jedna osoba musi być określona jako niepełnosprawna;
w V części wywiadu zostaną dodane następujące kontrole:
wymagalność daty urodzenia, stanu cywilnego, stopnia pokrewieństwa, wykształcenia, stanu zdrowia – dla wszystkich członków wspólnego gospodarstwa
wymagalność składu rodziny w VI części wywiadu zostaną dodane następujące kontrole:
wymagalność daty urodzenia, stanu cywilnego, stopnia pokrewieństwa, wykształcenia – dla wszystkich członków wspólnego gospodarstwa wymagalność składu rodziny
w IX części wywiadu zostaną dodane następujące kontrole:
wymagalność daty urodzenia, stanu cywilnego, stopnia pokrewieństwa, wykształcenia, stanu zdrowia – dla wszystkich członków wspólnego gospodarstwa
wymagalność składu rodziny ponadto niezależnie od części wywiadu:
dla jedynej osoby w rodzinie (wspólnym gospodarstwie), skład rodziny nie może przyjąć wartości innej niż “jednoosobowe”, a stopień pokrewieństwa  – “żadne”;
jeśli podano źródło dochodu osoby "pozostawanie na utrzymaniu” to dochód osoby musi być równy zero;

Poprawność powyższych zależności sprawdzana jest podczas weryfikacji zbiorów centralnych w gSAC. Szczegółowy opis kontroli, jakie zostały zastosowane podczas weryfikacji znajduje się w dokumentacji do programu gSAC (pomoc na oknach). W odniesieniu do danych za III kwartał kontrola w gSAC będzie miała charakter ostrzeżeń, natomiast za IV kwartał – blokady wczytania zbioru. Poprawność danych znajdujących się w systemie można również sprawdzić jeszcze przed wygenerowaniem zbioru centralnego za pomocą raportów znajdujących się w załączonych plikach (patrz „Raporty do pobrania”), które następnie można zaimportować do systemu i wykonać (rola Obsługa Klienta; menu: Raporty > Moduł raportujący).

W celu skorygowania niewłaściwych danych, jakie zostaną wykazane podczas weryfikacji w gSAC lub za pomocą raportów, w systemie POMOST dodana została możliwość poprawienia błędnie wprowadzonych danych nawet w kompletnym wywiadzie na podstawie którego została wydana decyzja. W takim wypadku pojawi się tylko ostrzeżenie: "Uwaga! Informacje z wywiadu zostały wykorzystane w decyzji, która została już zatwierdzona. Zmiany w wywiadzie będą wpływać tylko na korektę zbioru centralnego.". Wprowadzona funkcjonalność dotyczy wszystkich wywiadów od 1 maja 2004 roku. Zmieniać można wszystkie informacje (w tym również dochody) poza składem rodziny (tzn. nie można dodawać i usuwać osób z rodziny) oraz datą przeprowadzenia, którą można w dalszym ciągu zmieniać za pomocą menu Czynności > Zmień datę kompletnego wywiadu z listy wywiadów.
3. Podpowiedź składu rodziny w wywiadzie na podstawie informacji o członkach rodziny (wspólnego gospodarstwa).
4. Ulepszony raport braków w wywiadzie; można uzupełniać brakujące dane na oknie bez konieczności zamknięcia tego raportu
5. Dodanie w danych osobowych informacji "Rodzaj beneficjenta", potrzebnej dla nowego zbioru centralnego.

6. Zmiana opisów typów zasiłku stałego na: "dla osoby samotnie gospodarującej" i "dla osoby w rodzinie" w celu uzgodnienia ich ze zmianami ustawy.

7. Możliwość przyznania w jednej decyzji usług opiekuńczych dla różnych świadczeniobiorców.

8. Możliwość przyznania w jednej decyzji pomocy rzeczowej: ubrania i innej pomocy rzeczowej.

9. Umożliwienie zawieszenia decyzją dowolnego świadczenia finansowego i odwieszenia bez uwzględniania okresu zawieszenia (np. z powodu tymczasowego aresztowania).

10. Dla pobytu w ośrodkach wsparcia możliwość podania w decyzji: kosztu pobytu za jeden dzień, liczby dni w tygodniu, kwoty spłaty, okresu spłat.

11. Uwzględnienie obydwu źródeł finansowania w podsumowaniu listy wypłat oraz w kwocie „do przeniesienia” i „z przeniesienia”. Dodanie kwot wg źródeł finansowania w podsumowaniu rodzajów świadczeń.

12. Możliwość zakończenia wielu wniosków naraz na liście spraw oraz cofnięcia zakończenia wniosku w roli Administratora.

13. Możliwość cofnięcia zakończenia pracy socjalnej.

14. Możliwość cofnięcia realizacji z całego dokumentu rozliczeniowego (faktury).

15. Możliwość tworzenia raportów z parametrami np. okresem od - do, rodzajem świadczenia, itp. poprzez zaznaczenie opcji w 3 kroku.

16. Multiselekcja na liście wydruków gotowych. Ponadto usunięcie wydruku z listy powoduje równoczesne usunięcie pliku z dysku.

17. Wydruk zgody lub nie wyrażenia zgody na umieszczenie w domu pomocy społecznej.

18. Możliwość wpisania loginów użytkowników o długości do 20 znaków.

19. Ergonomizacja okna zatwierdzania decyzji.

20. Dodanie wydruku rachunku za wynagrodzenie zawodowej rodziny zastępczej.

21. Możliwość wykonania przelewu elektronicznego i wydruku przelewu dla zawodowej rodziny zastępczej.

22. Możliwość przyznania jedną decyzją wielu świadczeń w na pomoc dla osób usamodzielnianych.

23. Obsługa zmienionych zasad składki rentowej zawodowej rodziny zastępczej.

24. Dostosowanie nazw świadczeń dla uchodźców do zmian w ustawie.

Szczegółową informację na temat wszystkich wprowadzonych zmian znajdą Państwo w załączonych podręcznikach (Skrypt_OK.pdf, Skrypt_Powiat.pdf, Skrypt_AD.pdf, Skrypt_SS.pdf, Skrypt_DPS.pdf).

Wersja zawiera również wszystkie zmiany wprowadzone pakietami aktualizacyjnymi i pakietami poprawek od ukazania się ostatniej wersji.

Po pobraniu pakietu aktualizacyjnego (plik upgrade2020.exe) ze strony internetowej http://www.public.sygnity.pl
lub serwera FTP (195.205.49.17 login: pomsr.pliki, hasło: #aktual125) należy wykonać kopię bazy danych, następnie uruchomić plik na serwerze (serwer bazy nie musi być uruchomiony), a później na każdej stacji roboczej. Szczegółowy opis wykonania instalacji pakietu znajduje się w podręczniku Instalacja.pdf. Aktualizację do wersji 20-2.0 można wykonać tylko na bazie w wersji 20-1.4.

W razie problemów należy kontaktować się z serwisem: hd.pomost@sygnity.pl lub telefonicznie 081 749 55 91.

  (NSQ)
ostatnia zmiana:
2016-12-29 r.

Strona główna