Oprogramowanie Użytkowe POMOST jest systemem informatycznym dedykowanym dla Jednostek Organizacyjnych Pomocy Społecznej, wspomagającym działalność Systemu Pomocy Społecznej w realizacji ustawowych zadań. System gromadzi i przetwarza informacje o działaniach podejmowanych na wszystkich poziomach organizacyjnych SPS w celu właściwego planowania i realizacji polityki społecznej państwa.
 
Analiza sprawozdań z 2006 roku  << powrót

Wstępna analiza sprawozdań przekazanych w 2006 r. do Bazy Centralnej z gmin i powiatów wykazała bardzo poważne rozbieżności w stosunku do analogicznych sprawozdań wypełnianych ręcznie. Przekazane dane okazały się na tyle niewiarygodne, że nie mogą stanowić podstaw do analiz.

Wiele Ośrodków Pomocy Społecznej województwa małopolskiego z pełną świadomością przekazało do Statystycznej Aplikacji Centralnej sprawozdanie dotyczące programu "Pomoc Państwa w zakresie dożywiania" bez wpisania jakichkolwiek danych - w sprawozdaniach są same zera.

Oczywiście reguły w Gminnej Statystycznej Aplikacji Centralnej nie wykluczające takiej możliwości, "przepuściły" takie sprawozdanie jako poprawne, mimo oczywistej nieprawidłowości.

Od pierwszego kwartału 2007 r. wysyłanie pustych sprawozdań nie będzie możliwe. 

Ponieważ Departamenty Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie z właściwością, oczekują przekazywania sprawozdań w wersji elektronicznej zawierających dane wiarygodne i weryfikowane na poziomie Gminy i Powiatu, analogicznie do sprawozdań statystycznych, przekazywanych dotychczas w formularzach programów kalkulacyjnych, wypełnianych ręcznie i w formie wydruków, od pierwszego kwartału 2007 roku wszystkie sprawozdania w wersji elektronicznej będą musiały być odzwierciedleniem dotychczasowych sprawozdań ręcznych.

Sprawozdania w wersji elektronicznej będą traktowane jako podstawowe dokumenty, na podstawie których powinno się tworzyć wydruki.

Przekaz niewypełnionych sprawozdań do Bazy Centralnej skutkować będzie traktowaniem takiego sprawozdania jako błędnego, mimo, że reguły w gSAC ich nie wykażą.

Zdaniem Departamentu Informatyki Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej jednostki przekazujące puste sprawozdania i Zbiory centralne z niską zgodnością procentową, niewłaściwie wykorzystują oprogramowanie finansowane ze środków publicznych.

Zdarzające się potwierdzone przypadki w gminach wykorzystywania komputerów wyłącznie w okresie zbliżającego się okresu sprawozdawczego również nie są odosobnione.

Według statystyk publikowanych przez Departament Informatyki MPiPS województwo małopolskie nadal widnieje w drugiej dziesiątce województw w rankingu wykorzystania Systemu Informatycznego w Jednostkach Organizacyjnych Pomocy Społecznej (na szesnaście województw!).

Uprzejmie informuję, że osobami kompetentnymi do zajmowania się sprawozdawczością gromadzoną w Statystycznej Aplikacji Centralnej w Małopolsce są:

- w zakresie technicznym (obszar administrowania Systemem Informatycznym):

1. Jerzy Stanisławski, tel. (12) 3921442, fax. (12) 3921448, E-mail: jstan@malopolska.uw.gov.pl (Zbiory Centralne)

- w zakresie merytorycznym (sprawozdania):

1. Alicja Szczepa, tel. (12) 3921448, E-mail: aszc2@malopolska.uw.gov.pl  (DOŻYWIANIE, MPiPS, MK1/MK2, SKŁADKI itp)

2. Katarzyna Serwinowska, tel. (12) 3921449, E-mail: kser@malopolska.uw.gov.pl  (DOŻYWIANIE, MPiPS, MK1/MK2, SKŁADKI itp)

3. Renata Samborska, tel. (12) 3921356, E-mail: rsam@malopolska.uw.gov.pl  (PRZEMOC)

4. Joanna Czekaj, tel. (12) 3921345, E-mail: jcze@malopolska.uw.gov.pl  (DOŻYWIANIE, MPiPS, MK1/MK2, SKŁADKI itp)

Z uwagi na różnorodność realizowanych zadań, zalecany jest kontakt z wyżej wymienionymi osobami zgodnie z ich kompetencjami.

  (NSQ)
ostatnia zmiana:
2016-12-29 r.

Strona główna