Oprogramowanie Użytkowe POMOST jest systemem informatycznym dedykowanym dla Jednostek Organizacyjnych Pomocy Społecznej, wspomagającym działalność Systemu Pomocy Społecznej w realizacji ustawowych zadań. System gromadzi i przetwarza informacje o działaniach podejmowanych na wszystkich poziomach organizacyjnych SPS w celu właściwego planowania i realizacji polityki społecznej państwa.
 
Zakończenie pierwszego etapu wdrażania Systemu Informatycznego w JOPS  << powrót

Dziesięć lat temu został rozpoczęty proces wdrażania Systemu Informatycznego POMOST w województwie małopolskim. Pierwszy etap wdrażania Systemu Informatycznego wykorzystywanego w Jednostkach Organizacyjnych Pomocy Społecznej - aplikacje Pomoc Społeczna dobiega końca, dlatego obecnie należy skupić wysiłki na kolejnym etapie prac, czyli na poprawie jakości danych rzeczywistych wprowadzanych do Systemu. Podnoszenie jakości danych wprowadzanych do Systemu ma na celu zapewnienie pełniejszej kontroli nad wykorzystywaniem środków finansowych pochodzących z budżetu centralnego i samorządowego, a także umożliwić powinno bardziej efektywne gospodarowanie tymi środkami, co w efekcie może polepszyć ich alokację oraz zoptymalizować wydatki.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) informuje, że w 2007 roku przy zawieraniu umów z Dostawcami homologowanych oprogramowań zostanie zwiększony próg zgodności danych w zbiorach centralnych z 20% na 40%, które wprowadzane są przez Jednostki Organizacyjne Pomocy Społecznej (JOPS) województwa Małopolskiego.

W 2008 roku planowana jest zmiana wyliczania procentu zgodności danych w celu podniesienia jakości danych przekazywanych przez JOPS. Przy sprawdzaniu jakości danych zbioru centralnego będą brane pod uwagę, następujące informacje:

         czy gmina przekazuje/wczytuje do bazy wszystkie wymagane sprawozdania,

         czy zbiór centralny zawiera wypełnione dane z wywiadu środowiskowego i czy są
one zgodne z obowiązującymi pozycjami słowników.

Po uzgodnieniu zakresu wymaganych przez Departament Pomocy i Integracji Społecznej MPiPS danych nastąpi zmiana struktury zbioru centralnego w celu nałożenia walidacji na elementy rejestrowane w Systemie. Dane, które dotychczas występowały w zbiorze centralnym jako nieobowiązkowe do wypełnienia (w przesyle zbioru mogły zawierać wartości puste) staną się wymaganymi, szczególnie dane pochodzące z wywiadów środowiskowych.

Użytkownicy w gminach będą zmuszeni do uzupełnienia brakujących danych w Systemie, ponieważ zbiory danych o „niewłaściwej" jakości będą odrzucane. Nastąpi kontrola poprawności i terminowości wczytywania przez gminy i powiaty zbiorów centralnych i sprawozdań w Statystycznej Aplikacji Centralnej (SAC).

Jak już wcześniej informowałem, wyniki analizy sprawozdań zarejestrowanych w Systemie z gmin i powiatów okazały się być na tyle niewiarygodne, że Departament Pomocy i Integracji Społecznej nie przyjął i nie zatwierdził jako prawidłowego żadnego sprawozdania za okres styczeń - grudzień 2006 roku.

Zgodnie z art. 23 ust. 4 Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z póżn. zm.), minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego nieodpłatnie udostępnia podmiotom obowiązanym do przekazywania informacji na podstawie niniejszej ustawy oprogramowanie, które jest zgodne z wymaganiami określonymi przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego w przepisach wydanych na podstawie ust. 3.

W związku z powyższym należy pamiętać, że w/w ustawa zobowiązuje do sporządzania sprawozdawczości oraz przekazywania jej, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego:

          gminy do przekazywania właściwemu wojewodzie (art. 17, ust. 1, pkt 17),

          powiaty do przekazywania właściwemu wojewodzie (art. 19, ust. 17),

          wojewodów do przekazywania ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia
społecznego (art. 22, ust. 12).

Zgodnie z art. 25, ust. 1, pkt 3 lit. a) Ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z dnia 17 lutego 2005 r. (Dz. U. Nr 64, poz. 565 z późn. zm.) właściwy wojewoda, dokonuje kontroli działania systemów teleinformatycznych, używanych do realizacji zadań publicznych albo realizacji obowiązków wynikających z art. 13 ust. 2, w jednostkach samorządu terytorialnego i ich związkach oraz w tworzonych lub prowadzonych przez te jednostki samorządowych osobach prawnych i innych samorządowych jednostkach organizacyjnych.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oczekuje wyjaśnienia, w jakim stopniu poszczególne Jednostki Organizacyjne Pomocy Społecznej wywiązują się z wykonywania Ustawy o pomocy społecznej zobowiązującej do sporządzania sprawozdawczości oraz przekazywania jej, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego.

Wyżej wymienione zagadnienia umożliwiają Wojewodzie egzekwowanie od gmin i powiatów wyżej opisanych zmian, od momentu ich wprowadzenia.

  (NSQ)
ostatnia zmiana:
2007-04-05 r.

Strona główna