Oprogramowanie Użytkowe POMOST jest systemem informatycznym dedykowanym dla Jednostek Organizacyjnych Pomocy Społecznej, wspomagającym działalność Systemu Pomocy Społecznej w realizacji ustawowych zadań. System gromadzi i przetwarza informacje o działaniach podejmowanych na wszystkich poziomach organizacyjnych SPS w celu właściwego planowania i realizacji polityki społecznej państwa.
 
Wykorzystanie Internetu w realizacji zadań Pomocy Społecznej  << powrót

Wydział Informatyki Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej poinformował, że w ramach prac związanych z projektem PESEL2, realizowanego przez MSWiA, dokonano inwentaryzacji obecnego stanu w zakresie infrastruktury informatycznej wykorzystywanej w urzędach gmin do prowadzenia zadań związanych z ewidencją ludności, aktami stanu cywilnego oraz rodzajem i sposobem podłączenia urzędów do sieci Internet. Badanie metodą ankietowania przeprowadziły w październiku 2006 r. na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Wojewódzkie Ośrodki Informatyki – Terenowe Banki Danych (WOI TBD) koordynowane przez WOI TBD Bydgoszcz, wśród 2478 (100%) jednostek samorządu terytorialnego w kraju.

Analiza obejmowała sposób podłączenia do Internetu, dostawców Internetu, parametrów (przepustowości) i typów łącz, alternatywnych dostawców oraz rodzaj wykorzystania Internetu w urzędzie gminy.

Główne wnioski:

-   wszystkie gminy (2478) posiadają podłączenie do Internetu,

-   dominującym łączem jest podłączenie stałe (ISDN, DSL, radio, satelita),

-   tylko 23 gminy mają podłączenia poprzez modem telefoniczny (dial-up),

-   przeważająca liczba (2250) gmin ma podłączenie szerokopasmowe (o przepustowości min. 512 kb/s),

-   więcej niż jedno podłączenie ma obecnie 795 gmin,

-   dominującym dostawca Internetu jest Telekomunikacja Polska S.A. (2031 gmin).

Analiza wykazała, iż obecny stan podłączenia urzędów gmin do Internetu nie stanowi istotnej bariery do wdrażania usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną i dalszego rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Możliwe jest elektroniczne przesyłanie danych pomiędzy gminami i poziomem centralnym w odpowiednio zabezpieczony sposób za pomocą sieci Internet bez potrzeby budowania dedykowanej rządowej sieci transmisji danych do gmin.

Ankietowaniem potwierdzone zostało jedno z kluczowych założeń projektu PESEL2 i dowodów biometrycznych polegające na wykorzystaniu sieci Internet jako podstawowego medium transmisji danych.

Analiza wykonanego badania wskazuje jednoznacznie, że gminy zobowiązane do przekazywania w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego, sprawozdawczości resortowej i Zbiorów Centralnych poprzez aplikacje internetowe gSAC/SAC (aplikacje pomoc społeczna) i QuickStat (aplikacje Świadczenia Rodzinne) mają pełne wsparcie techniczne do realizacji tych zadań.


  
(NSQ)
ostatnia zmiana:
2016-12-29 r.

Strona główna