Pociągi na nowej estakadzie w Krakowie
2019-07-01

W Krakowie odbył się przejazd techniczny po nowej estakadzie na linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice. W przejeździe uczestniczyli m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wojewoda małopolski Piotr Ćwik.

- To milowy krok dla rozwoju kolei, nie tylko w Krakowie, ale także w regionie. Na naszych oczach budowana jest nowa kolej w Krakowie, która w sposób znaczący wpłynie na rozwój transportowy i gospodarczy całego województwa. Inwestujemy w kolej w całej Polsce - w dużych aglomeracjach i w mniejszych miejscowościach - po to, aby dojść do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Nowy tor i nowa estakada, a niebawem zniknie także nasyp kolejowy w centrum Krakowa. Zgodnie ze złożonymi obietnicami realizowane są inwestycje kolejowe w naszym województwie, które mają służyć poprawie komfortu i warunków jazdy koleją w Małopolsce – mówił wojewoda małopolski Piotr Ćwik.

We wtorek 2 lipca 2019 r. pierwsze pociągi pojadą nowym torem od Krakowa Głównego, przez estakady i wiadukty nad ul. Kopernika, Grzegórzecką i Miodową, aż do ul. Podgórskiej.

Przeniesienie ruchu pociągów na nowe obiekty inżynieryjne w centrum Krakowa pozwoli wykonawcy kontynuować prace na kluczowym odcinku, jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych na południu kraju. Jeszcze w lipcu tego roku rozpocznie się rozbiórka nasypu kolejowego, po którym do tej pory poruszały się pociągi. W pierwszej kolejności zdemontowane zostaną tory, później robotnicy przystąpią do wywozu ziemi. Po usunięciu nasypu ruszy budowa wiaduktów i estakad pod pozostałe trzy tory.

Modernizacja krakowskiej linii średnicowej rozpoczęła się w 2017 roku. Do tej pory w centrum miasta powstały nowe wiadukty i estakady pod pierwszym z czterech torów. Do ich budowy zużyto 7,5 tys. m3 betonu oraz 910 ton stali. Nowy tor, o długości ok. 1,5 km, ułożono na 2,8 tys. ton tłucznia. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii, w tym mat wibroizolacyjnych i tłumików drgań, oddziaływanie pociągów na otoczenie będzie znacznie ograniczone.

W ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej, PLK przebudowują tory o długości niemal 20 km. Pasażerowie zyskają nowe i komfortowe przystanki Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Powstają estakady, nowe mosty i wiadukty. Wymieniana jest sieć trakcyjna, montowane są rozjazdy kolejowe i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Po zakończeniu inwestycji pociągi będą się poruszać z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa 100 km/h.

Wartość inwestycji to przeszło 1 mld zł. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Źródło: www.gov.pl

20190701 nowa estakada 120190701 nowa estakada 220190701 nowa estakada 320190701 nowa estakada 420190701 nowa estakada 520190701 nowa estakada 620190701 nowa estakada 7
Podziel się:
wstecz    do góry     drukuj